Forlaget Columbus

Arbejde og arbejdsmarked

Afsnit 1.1

  1. Hvad er arbejde?
  2. Hvad er produktivt arbejde?
  3. Hvad er reproduktivt arbejde?
  4. Hvad er forskellen på en arbejder (lønmodtager) og en selvstændig?
  5. Forklar forskellene mellem opfattelsen af og holdningen til arbejde i den karrierebundne livsform og lønarbejderlivsformen.
  6. Kom med eksempler på en vertikal arbejdsdeling og horisontal arbejdsdeling.
  7. Hvorfor er skillelinjen mellem ’de planlagte’ og ’dem som kan planlægge’ central?

Afsnit 1.3

  1. Hvordan ændrer arbejdet karakter fra det traditionelle samfund til det moderne samfund?
  2. Hvad karakteriserer kapitalismen samfund ifølge Karl Marx?
  3. Hvorfor bliver arbejderen fremmedgjort? Og hvad er fremmedgørelse ifølge Marx?
  4. Hvori består den stumme tvang?
  5. På hvilken måde har marxismen en modsætningsfyldt opfattelse af arbejdet?
  6. Forklar kortfattet hovedindholdet i Durkheims opfattelse af arbejdsdelingen og hvori solidariteten opstår.
  7. Hvori består rationaliteten ifølge Max Weber? Og forklar begrebet målrationalitet.
  8. Hvordan kommer den øgede rationalitet til udtryk ifølge Max Weber?
  9. Hvordan kombinerer Jürgen Habermas med begreberne systemverden og livsverden teorierne fra Marx og Weber?
  10. På hvilken måde ændrer arbejdet karakter i det senmoderne samfund?
  11. Hvordan har arbejdet og kravene til arbejderen ændret karakter i det senmoderne samfund ifølge Richard Sennett?
  12. Hvorfor undergraves arbejderens karakter ifølge Richard Sennett?
  13. Overvej: Hvad vil det sige, at et arbejde er fleksibelt?
  14. Hvori består tidsfælden ifølge Arlie Hochschild?
  15. Hvordan koloniserer arbejdets logik familielivet? Kom selv med eksempler.
  16. Forklar begrebet ’the mental load’.
  17. Hvad er det der accelererer ifølge Hartmut Rosa?
  18. Kom med eksempler på den teknologiske acceleration, acceleration af sociale forandringer og acceleration af livets hastighed.
  19. Kom med eksempler på hvordan du/I oplever det accelererende samfund.

Afsnit 1.4

  1. Overvej hvordan de forskellige begreber om arbejdets forandringer og konsekvenserne heraf kan måles (undersøges empirisk).
  2. Hvad er stress?
  3. Hvad er fremmedgørelse ifølge Hartmut Rosa og hvordan kan fremmedgørelse forbindes med stress?

Afsnit 1.5

  1. Forklar begrebet ’the great resignation’.
  2. Forklar fænomenet ’quiet quitting’ og kom med eksempler fra din egen hverdag hvor du ’quitter quiet’.
  3. Hvad er delejobs?
  4. Overvej: Kan kooperativer være en organisationsform som kan bidrage til et mere meningsfuldt og behageligt arbejdsliv?

Afsnit 1.6

  1. Hvorfor har position på arbejdsmarkedet stor betydning for adfærd og holdninger?
  2. Hvad er forskellen på et struktur- og aktørperspektiv til at forklare fx sundhedsadfærd?
  3. Hvad er social arv? Hvordan kommer den social arv til udtryk i Danmark? Kom med eksempler.
  4. Hvordan kan ulighed forklares ifølge marxismen?
  5. Hvordan forklarer Piketty den øgede økonomiske ulighed?
  6. Hvori består den funktionalistiske forklaring på ulighed?
  7. Hvordan kan markedsmekanismen forklare lønforskelle?
  8. Hvordan opretholdes ulighed ifølge Bourdieu? Hvordan bidrager doxa til opretholdelse af ulighed?

Afsnit 1.7

  1. Forklar hvori class-voting består?
  2. Overvej: Hvad er et arbejdsparti? Og hvorfor vil (nogle/flere) politiske partier gerne definere sig selv og ses som arbejderparti?
  3. Hvem er ’blå Bjarne’ og hvilken karakter symboliserer han?

Afsnit 1.8

  1. Hvordan kan indholdet i det gode arbejde bestemmes ved hjælp af Maslows behovspyramide?
  2. Forklar hvad Hartmut Rosa forstå ved begrebet resonans? Har du selv eksempler på resonante oplevelser/øjeblikke?
  3. Hvad vil Mai My Midtgaard Humaidan påpege med Ærø-manifestet? Hvordan opfatter hun arbejde?
  4. Hvorfor er Kaare Dybvad modstander af holdningen i Ærø-manifestet?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)