Afsnit 2.1
- Hvad er en fagforening og hvilke opgaver løser den?
- Hvad er en arbejdsgiverforening og hvilke opgaver løser den?
- Hvorfor har arbejdsgivere, fagforeninger og staten en fælles interesse i en høj beskæftigelse?
- Hvad er hovedindholdet i den danske model?
- Hvad er hovedindholdet i Hovedaftalen?
- Forklar indholdet i de tre arbejdsmarkedsmodeller?
- Hvad er en kollektiv aftale? Hvad aftales ved overenskomstforhandlingerne?
- Hvad er Forligsmandens opgave i forbindelse med overenskomstforhandlingerne?
- Forklar hvad organisationsprocenten er og hvorfor en høj organisationsprocent er vigtig for fagforeningerne?
- Forklar hvordan en fagforening kan ses som et monopol.
- Forklar hvad et kollektivt gode er og hvordan de indgåede overenskomster kan ses som et kollektivt gode? Hvilken gruppe er free-ridere i den sammenhæng?
- Hvad er en arbejdsløshedskasse?
- Hvordan kan medlemsflugten fra fagforeningerne forklares?
- Hvordan kan arbejdsgiverforeningerne ses som en monopson?
- Hvordan fastsættes lønnen for en lønmodtager?
- Hvad er forskellen på et minimallønssystem og et normallønssystem?
- Hvad viser forskellen mellem den nominelle løn og reallønnen?
- Hvorfor er medarbejderomkostningerne for en arbejdsgiver højere end lønnen?
- Forklar hvordan der for en fagforening kan være en modsætning mellem højere løn til medlemmerne og beskæftigelsen.
- Forklar begrebet kompensationsgrad.
- Hvorfor argumenterer arbejdsgiverne for et højere arbejdsudbud? Hvordan vil lønnen blive påvirket?
- Hvordan kan arbejdsmarkedet anskues som et selvstændigt politisk system?
- Forklar begrebet korporatisme, herunder hvad en trepartsaftale er.
- Forklar hovedindholdet i principal-agent teorien.
- På hvilken måde eksisterer der asymmetri i information mellem arbejdsgiver og lønmodtager i principal-agent teorien og hvordan kan en arbejdsgiver reparere på den asymmetri?
- Hvad er resultatløn og argumentér hhv. for og imod at lærerne skal på resultatløn.
- Hvordan kan en arbejdsgiver sikre en loyal arbejdskraft?
- Forklar forskellen mellem indre og ydere motivation.
- Opstil systematisk argumenter for, at den danske model ikke kan overleve på længere sigt.
- På hvilken måde adskiller overenskomstforhandlingerne på det offentlige arbejdsmarked sig fra forhandlingerne på det private arbejdsmarked?
- Forklar hvorfor lønnen vokser med uddannelsens længde. Anvend begrebet human capital.
- Forklar hvordan sammenhængen er mellem indplacering i den lodrette arbejdsdeling og lønnens højde.
- Hvordan kan indplacering i den lodrette arbejdsdeling være med til at forklare gennemsnitlige lønforskelle mellem mænd og kvinder?
- Overveje: Hvordan kan ligeløn sikres? Nævn de tre forslag i teksten og diskutér om de er tilstrækkelige.
- Forklar hvad bagudbøjede individuelle arbejdsudbudskurve viser om sammenhængen mellem ønsket/valgt arbejdstid og timelønnen.
- Hvad er forskellen mellem substitutionseffekten (guleroden) og indkomsteffekten (hængekøjen)?
Afsnit 2.2
- Hvad er arbejdsstyrken? Hvorfor indgår de arbejdsløse i arbejdsstyrken?
- Hvad viser erhvervsfrekvensen?
- Hvilke faktorer bestemmer det samlede udbud af arbejdskraft?
- Hvad er sammenhængen mellem indkomst og arbejdsudbud?
- Hvordan har arbejdstiden udviklet sig og hvordan kan udviklingen forklares?
- Hvordan kommer det konkret til udtryk hvis udbuddet af arbejdskraft er større end efterspørgslen?
- Hvad viser beskæftigelsesfrekvensen og hvad viser forskellen mellem erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen?
- Forklar kønsforskelle i den vandrette og lodrette arbejdsdeling.
- Forklar de forskellige former for arbejdsløshed.
- Hvad betyder det, at man som arbejdsløs ’skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet’?
- Hvad viser den såkaldte Beveridge-kurve?
- Hvordan kan arbejdsløshed være et resultat af for høje dagpenge ifølge en neoklassisk opfattelse?
- Forklar begrebet deltagelsesskat.
Afsnit 2.3
- Hvordan er sammenhængen mellem udviklingen i beskæftigelsen og BNP?
- Forklar de fem forskellige præsentationen af sammenhænge mellem variable.
- Forklar begrebet produktivitet og hvilken betydning produktiviteten har haft og har for den økonomiske vækst i Danmark. Hvordan kan begrebet bruges til at forklare, at Danmark samtidig har haft vækst i BNP og faldende arbejdstid?
- Hvorfor har fagforeninger tidligere været imod indførsel af ny teknologi i virksomhederne?
- Hvorfor fører ny teknologi ikke til øget arbejdsløshed?
- Hvad viser K/L-forholdet og hvorfor er forholdet vigtig til at forklare økonomisk vækst?
- Hvad er det økonomiske råderum og hvorfor er beskæftigelsen vigtig for størrelsen af det økonomiske råderum?
- Hvad viser Phillips-kurven om sammenhængen mellem arbejdsløshed og inflation?
- Forklar forskellene mellem lønkonkurrenceevnen og den strukturelle konkurrenceevne.