Forlaget Columbus

Arbejde og arbejdsmarked

Afsnit 2.1

  1. Hvad er en fagforening og hvilke opgaver løser den?
  2. Hvad er en arbejdsgiverforening og hvilke opgaver løser den?
  3. Hvorfor har arbejdsgivere, fagforeninger og staten en fælles interesse i en høj beskæftigelse?
  4. Hvad er hovedindholdet i den danske model?
  5. Hvad er hovedindholdet i Hovedaftalen?
  6. Forklar indholdet i de tre arbejdsmarkedsmodeller?
  7. Hvad er en kollektiv aftale? Hvad aftales ved overenskomstforhandlingerne?
  8. Hvad er Forligsmandens opgave i forbindelse med overenskomstforhandlingerne?
  9. Forklar hvad organisationsprocenten er og hvorfor en høj organisationsprocent er vigtig for fagforeningerne?
  10. Forklar hvordan en fagforening kan ses som et monopol.
  11. Forklar hvad et kollektivt gode er og hvordan de indgåede overenskomster kan ses som et kollektivt gode? Hvilken gruppe er free-ridere i den sammenhæng?
  12. Hvad er en arbejdsløshedskasse?
  13. Hvordan kan medlemsflugten fra fagforeningerne forklares?
  14. Hvordan kan arbejdsgiverforeningerne ses som en monopson?
  15. Hvordan fastsættes lønnen for en lønmodtager?
  16. Hvad er forskellen på et minimallønssystem og et normallønssystem?
  17. Hvad viser forskellen mellem den nominelle løn og reallønnen?
  18. Hvorfor er medarbejderomkostningerne for en arbejdsgiver højere end lønnen?
  19. Forklar hvordan der for en fagforening kan være en modsætning mellem højere løn til medlemmerne og beskæftigelsen.
  20. Forklar begrebet kompensationsgrad.
  21. Hvorfor argumenterer arbejdsgiverne for et højere arbejdsudbud? Hvordan vil lønnen blive påvirket?
  22. Hvordan kan arbejdsmarkedet anskues som et selvstændigt politisk system?
  23. Forklar begrebet korporatisme, herunder hvad en trepartsaftale er.
  24. Forklar hovedindholdet i principal-agent teorien.
  25. På hvilken måde eksisterer der asymmetri i information mellem arbejdsgiver og lønmodtager i principal-agent teorien og hvordan kan en arbejdsgiver reparere på den asymmetri?
  26. Hvad er resultatløn og argumentér hhv. for og imod at lærerne skal på resultatløn.
  27. Hvordan kan en arbejdsgiver sikre en loyal arbejdskraft?
  28. Forklar forskellen mellem indre og ydere motivation.
  29. Opstil systematisk argumenter for, at den danske model ikke kan overleve på længere sigt.
  30. På hvilken måde adskiller overenskomstforhandlingerne på det offentlige arbejdsmarked sig fra forhandlingerne på det private arbejdsmarked?
  31. Forklar hvorfor lønnen vokser med uddannelsens længde. Anvend begrebet human capital.
  32. Forklar hvordan sammenhængen er mellem indplacering i den lodrette arbejdsdeling og lønnens højde.
  33. Hvordan kan indplacering i den lodrette arbejdsdeling være med til at forklare gennemsnitlige lønforskelle mellem mænd og kvinder?
  34. Overveje: Hvordan kan ligeløn sikres? Nævn de tre forslag i teksten og diskutér om de er tilstrækkelige.
  35. Forklar hvad bagudbøjede individuelle arbejdsudbudskurve viser om sammenhængen mellem ønsket/valgt arbejdstid og timelønnen.
  36. Hvad er forskellen mellem substitutionseffekten (guleroden) og indkomsteffekten (hængekøjen)?

Afsnit 2.2

  1. Hvad er arbejdsstyrken? Hvorfor indgår de arbejdsløse i arbejdsstyrken?
  2. Hvad viser erhvervsfrekvensen?
  3. Hvilke faktorer bestemmer det samlede udbud af arbejdskraft?
  4. Hvad er sammenhængen mellem indkomst og arbejdsudbud?
  5. Hvordan har arbejdstiden udviklet sig og hvordan kan udviklingen forklares?
  6. Hvordan kommer det konkret til udtryk hvis udbuddet af arbejdskraft er større end efterspørgslen?
  7. Hvad viser beskæftigelsesfrekvensen og hvad viser forskellen mellem erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen?
  8. Forklar kønsforskelle i den vandrette og lodrette arbejdsdeling.
  9. Forklar de forskellige former for arbejdsløshed.
  10. Hvad betyder det, at man som arbejdsløs ’skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet’?
  11. Hvad viser den såkaldte Beveridge-kurve?
  12. Hvordan kan arbejdsløshed være et resultat af for høje dagpenge ifølge en neoklassisk opfattelse?
  13. Forklar begrebet deltagelsesskat.

Afsnit 2.3

  1. Hvordan er sammenhængen mellem udviklingen i beskæftigelsen og BNP?
  2. Forklar de fem forskellige præsentationen af sammenhænge mellem variable.
  3. Forklar begrebet produktivitet og hvilken betydning produktiviteten har haft og har for den økonomiske vækst i Danmark. Hvordan kan begrebet bruges til at forklare, at Danmark samtidig har haft vækst i BNP og faldende arbejdstid?
  4. Hvorfor har fagforeninger tidligere været imod indførsel af ny teknologi i virksomhederne?
  5. Hvorfor fører ny teknologi ikke til øget arbejdsløshed?
  6. Hvad viser K/L-forholdet og hvorfor er forholdet vigtig til at forklare økonomisk vækst?
  7. Hvad er det økonomiske råderum og hvorfor er beskæftigelsen vigtig for størrelsen af det økonomiske råderum?
  8. Hvad viser Phillips-kurven om sammenhængen mellem arbejdsløshed og inflation?
  9. Forklar forskellene mellem lønkonkurrenceevnen og den strukturelle konkurrenceevne.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)