Kapitel 3: Solidaritet under forandring
- Hvad menes der med ’den sociale kontrakt’? Lav egne eksempler.
- Find og læs artiklen ”Må vi se skævt til de offentligt forsørgede? ”, (Kristeligt Dagblad. 15.02.2013). Redegør for indholdet og diskutér den skitserede udvikling.
- Undersøg, hvad der kan udledes af tabel 3.1 og 3.2
- Prøv – på klassen/holdet – anonymt at svare på de samme spørgsmål som der er blevet i figur 3.3. Hvad viser Jeres mini-undersøgelsen? Minder Jeres svar om dem, der er afgivet i figur 3.3?
- Vælg et af svarene i figur 3.3 og find eksempler (empiri), der kan underbygge det svar I selv har givet på det pågældende spørgsmål.
3.1 Riesman og den ændrede socialkarakter
- Hvad menes der med fænomenet ’socialkarakter’?
- Redegør for Riesmans indrestyrede individ.
- Redegør for Riesmans andenstyrede individ
- Diskutér i hvilket omfang Riesman har en pointe i forhold til forandringen i socialkarakteren. Find artikler til at eksemplificere.
- Vil du kunne finde på at få lave – eller selv udføre – sort arbejde? Begrund dit svar.
- Forklar figur 3.4.
- Det kunne hævdes, at pyramiden kan vendes på hovedet (drejes 180 grader). Diskutér, hvorvidt det giver et mere reelt billede af det senmoderne individs behov?
3.2 Solidaritet – en grundlæggende præmis for den danske model
- Redegør for Èmilie Durkheims solidaritetsbegreb
- Vurdér, hvorvidt der i nutidens senmoderne samfund kan tales om en kollektiv bevidsthed? Er denne afløst af anomi? Begrund svaret.
- Hvad menes der med begrebet ’den affektionelle solidaritet’?
- Forklar begrebet ’konventionel solidaritet’?
- Redegør for Deans beskrivelse af solidariteten i det senmoderne samfund – ’den refleksive solidaritet’.
- Redegør for begrebet ’institutionaliseret solidaritet’ og forklar, hvad Søren Juul mener med; ”Det progressive skattesystem er det konkrete instrument til at fastholde denne institutionaliserede solidaritet”?
- Hvad er forskellen på ’den refleksive institutionaliserede solidaritet’ og ’den personlige refleksive solidaritet’?
- Hvad mener Juul med, at samfundsforandringerne er afgørende i forhold til, hvem det enkelte individ har solidaritet med?
- Diskuter citatet af Lars Andersen (direktør AE-rådet). Har han ret? Er det forkert? Begrund dit svar – gerne med eksempler.
- Forklar figur 3.7 og kom herunder ind på begrebet ’overskudssolidaritet’.
- Forklar, hvad Juul mener med ’det sociale enzym’ og risikoen for fremmedgørelse?
3.3 Den forandrede solidaritet – en udfordring for den universelle model?
- Hvorfor er solidaritet essentiel i forhold til velfærdsstaten? Og, hvordan kan ændringerne i diskursen betyde noget for sammenhængskraften?
- Diskutér problematikkerne i uddraget ”Forkælet middelklasse”. Er der en løsning?
- Diskutér konsekvenserne af, at børnefamilieydelsen er gået fra at være en universel ydelse til at være en indkomstafhængig ydelse?
- Hvordan skal vi, ifølge Nina Smith (se uddraget: ”Vi er mest solidariske med os selv”) indrette fremtidens danske velfærdsmodel? Er det politisk realiserbart?
3.4 Krævementalitet og rettighedstænkning – det senmoderne individs socialkarakter?
- Giv eksempler på krævementalitet og rettighedstænkning.
- Redegør for Jørn Henrik Petersens mest centrale pointer i uddraget ”Professor i socialpolitik: Vores samfund er ved at falde fra hinanden”.
- Hvad kan der udledes af tabellerne 3.12 og 3.13 i forhold til solidaritet og adfærd.
- Brug figur 3.14 og 3.15 til at forklare ændringerne i solidariteten.
- Hvad er pointerne i ”Danskerne vender sig mod voksende egoisme”? Hvad er holdningen i klassen/på holdet?
- Hvad har finanskrisen, ifølge teksten, betydet for danskerne indbyrdes sammenhold.
- Redegør for indholdet af figur 3.16 og diskuter i grupper om en undersøgelse i Jeres gruppe giver samme resultat?
- Forklar figur 3.17
- Redegør for det centrale budskab i uddraget ”En truet velfærdsstat? ” og diskutér, hvorvidt I er enige?