Kapitel 5: Hvordan udfordrer globaliseringen den danske velfærdstat?
- Redegør for citatet af Torben M. Andersen og forklar, hvad han mener med; ”… forstærker også reformbehovet... ” [....] ” øger kravene til arbejdsmarkedet og til uddannelsessystemet… ” [....] ”… forstærke de finansieringsproblemer… ” Find gerne eksempler på ovenstående problematikker.
- Find den seneste PISA-undersøgelse og undersøg Danmarks placering i forhold til lande vi normalt sammenligner os med.
- Redegør for, hvad der menes med begreberne ’skattekonkurrence’ og ’lønkonkurrence’.
5.1 Hvad er globalisering?
- Forklar figur 5.1
- Forklar den globale interdependens ved hjælp af figur 5.2 og opstil nogle eksempler på de dimensioner, der fremgår af figuren.
- Redegør for, hvad der menes med politisk globalisering.
- Redegør for, hvad der menes med økonomisk globalisering.
- Diskutér, hvilken af de to, der har størst betydning og indflydelse på globaliseringsprocessen.
- Diskutér de multinationale selskabers rolle og position i den global verden. Vurdér herunder de multinationale selskabers såvel positive som negative betydning for udviklingslandenes økonomiske udvikling.
- Hent artiklen: www.business.dk/billede/se-hvad-de-multinationale-selskaber-betaler-i-skat. Find tal for nogle af de nævnte selskabers omsætning (anvend fx: skat.dk/skat.aspx) i Danmark og vurdér, hvorvidt deres skattebetaling er rimelig i forhold til at bidrage til den danske velfærdsstat.
- Undersøg, hvordan de multinationale selskaber (helt eller delvist) kan undgå at betale skat i Danmark og diskutér der velfærdsstatslige konsekvenser heraf.
- Er der politisk muligt at lave lovgivning, der kan være medvirkende til at begrænse de multinationale selskabers mulighed for skatteunddragelse og diskutér de evt. konsekvenser heraf.
- Hvorfor investerer udenlandske virksomheder overhovedet i Danmark?
- Luk bogen og prøv med egne ord at beskrive forskellen mellem de tre opfattelser af globalisering: optimistiske globalister, pessimistiske globalister og skeptikere. Redegør i den sammenhæng for, hvorfor man som globalist både kan være positiv og negativ indstillet over for globaliseringen.
- Find empiri, der kan understøtte hver af de tre opfattelser til globaliseringen.
- Hvor vil du placere dig selv i forhold til en af de tre skoler? Begrund dit svar.
- Forklar de centrale aspekter i verdenssystemteorien og inddrag hertil figur 5.5.
5.2 Danmark i en global verden – hvordan er Danmarks globaliseringsniveau og hvordan er vi udfordret?
- Vurdér globaliseringens konsekvenser for Danmark ud fra figur 5.7.
- Forklar, hvad der kan udledes af figur 5.8.
- Hvad menes der med, at der på det danske arbejdsmarked er risiko for ubalancer. Anvend hertil figur 5.9.
- Redegør for de væsentligste pointer i artiklen; www.ugebreveta4.dk/europamester-i-innovation_19387.aspx. Vurdér, hvorfor innovation er vigtig og diskutér, hvorvidt Danmark kan fastholde en førende position inden for dette felt.
- Hvad kan der udledes af figurerne 5.11 og 5.12?
- Hvad menes der med, at Danmark er ’en lille åben økonomi’?
- Download ”Globaliseringsredegørelse 2014 – Sådan ligger landet” og lav et portræt af Danmarks nuværende position i den globale økonomi.
- Hvordan klarer Danmark sig i forhold til at tiltrække udenlandske investeringer til landet? Hvorfor er det egentlig vigtigt med udenlandske investeringer?
- Redegør for figur 5.18 og forklar nogle af de opstillede succeskriterier mere uddybende.
- Forklar essensen af figur 5.19 og vælg tre faktorer ud til nærmere årsagsforklaring.
5.3 Globalisering af verdenshandelen – hvorfor handler vi overhovedet med hinanden?
- Forklar begreberne merkantilisme, nulsumsspil og protektionisme.
- Hvorfor er det, ifølge Adam Smiths handelsteori, en god idé for to lande at handle med hinanden? Anvend i argumentationen begreberne arbejdsdeling og specialisering.
- Opstil et eksempel fra Jeres familie på, hvordan Jeres familie kan optimere dets tidsforbrug ved anvendelse af Smiths teori om specialisering.
- Hvad menes der med komparative fordele?
- Hvad er den centrale pointe i Ricardos teori om handel?
- Opstil nogle svagheder ved de liberale handelsteorier.
- Redegør for begrebet bytteforhold.
- Redegør for det centrale aspekt i Eli Heckscher og Bertil Ohlins teori.
- Redegør for Krugmans teori om outsourcing og stordriftsfordele. Find artikler, der kan eksemplificere Krugmans teori.
- Hvad menes der med, at stordriftsfordele er forbundet med visse typer af produktion?
- Hvilke af nedenstående varer vil være præget af stordriftsfordele;
- Udarbejdelse af hjemmesider
- Produktion af mobiltelefoner
- Produktion af fladskærme
- Reklame
- Produktion af havre
- Designertøj
- Luksusmøbler
- Hvad har stordriftsfordele reelt med handel at gøre?
- WTO (World Trade Organization) argumenterer for, at globaliseringen har haft positive effekter på den globale velstand. Forsøg – via anvendelse af relevant handelsteori – at forklar WTO’s argument.
5.4 Konkurrence og konkurrenceevne
- Hvad forstår man ved et lands konkurrenceevne og hvorfor er den vigtig for dansk velstand og velfærd?
- Redegør for, hvad der er indeholdt i priskonkurrenceevne.
- Redegør for de centrale pointer i den strukturelle konkurrenceevne.
- Undersøg, hvordan det ser ud for Danmarks vedkommende i.f.t. de såkaldte rammebetingelser (udvælg et par stykker eller tre) og sammenlign med andre landes rammebetingelser.
- Find tal, der beskriver lønudviklingen gennem det seneste år i Danmark og i udvalgte lande vi normalt sammenligner os med.
- Hvordan kan kursudviklingen for den danske krone påvirke den danske konkurrenceevne?
- Redegør for begrebet institutionel konkurrenceevne.
- Forklar de fire overordnede faktorer, der – ifølge Porter - karakteriserer virksomhedernes - og dermed også et lands - samlede konkurrenceevne.
- Forklar, hvad Porter mener med industriklynger?
- Forklar, hvad der ligger i begrebet innovation og vurdér, hvorfor innovationsniveau er centralt i en global verden?
- Hvad menes der med velfærdsinnovation?
- Diskutér i hvilket omfang velfærdsinnovation er løsningen på velfærdsstatens udfordringer. Kan robotstøvsugeren på et plejehjem løfte for den enkelte ældre serviceniveauet og samtidig spare staten penge?
- Redegør for begrebet produktivitet – hvilke faktorer er centrale?
- Undersøg – fx ved anvendelsen af Produktivitetskommissionens rapport – udviklingen i den danske produktivitet gennem de senere årtier.
- Vurdér, hvilke områder der skal satses massivt på for Danmarks vedkommende i bestræbelserne på at øge produktiviteten og diskutér, hvem og hvordan de områder skal finansieres?
- Hvorfor fylder begrebet produktivitet så meget i diskussionerne mellem økonomer, fagbevægelser, arbejdsgiverorganisationer og for Produktivitetskommissionen etc.? Inddrag her fx figur 5.30.
5.5 Brain-drain eller brain-gain?
- Redegør for begreberne brain-drain og brain-gain.
- I hvilket omfang er brain-drain en udfordring for den fremtidige danske velfærd?
- Redegør ud fra World Economic Forum rapporten "The Global Competitiveness Report", hvordan Danamrk klarer sig i forhold til brain-drain og forklar placeringen.
- Hvorfor er brain-gain en stigende nødvendighed i et land som Danmark?
- Vurdér, hvad Danmark kan gøre i fremtiden, såfremt vi skal være i stand til at tiltrække veluddannede fra andre lande og diskutér, hvilke konsekvenserne af de mulige løsninger du opstiller for den danske velfærdsstat.
5.6 Outsourcing – et problem?
- Forklar figurerne 5.32 og 5.33.
- Hvilke motiver ligger hyppigst til grund for danske virksomheders outsourcing?
- Lav en liste over, hvilke ting en dansk virksomhed skal tænke over, hvis den vurderer at outsource hele (eller dele af) af dens produktion?
- Beskriv udviklingen illustreret i figur 5.35 og vurdér konsekvenserne heraf for danske velfærd. Begrund dit svar.
- Diskutér, hvorvidt outsourcing er en fordel eller en ulempe i relation til Danmarks fremtidige velfærd?
- Forklar, hvordan den danske velfærd konkret bliver udfordret af globaliseringen?
5.7 Erhvervs- og arbejdsmarkedspolitik – et par strukturpolitiske virkemidler
- Hvad menes der med ’strukturpolitiske styringsredskaber’?
- Lav en model, der viser erhvervspolitikkens;
- formål
- instrumenter
- i hvilken økonomisk situation den anvendes og hvordan
- Forklar EU’s begrænsninger i forhold til at føre en fuldt ud selvstændig erhvervspolitik?
- Opstil en model, der viser arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter med henblik på at forhindre strukturarbejdsløshed.
- Forklar forskellen på ’en aktiv’ og ’en passiv’ arbejdsmarkedspolitik.
- Vis, ved hjælp af en simpel figur, forskellen på de to arbejdsmarkedspolitiske strategier.
- Undersøg, hvorvidt den nuværende regerings arbejdsmarkedspolitik sværger mere til den ene type for strategi end den anden type?
5.8 Det danske arbejdsmarked – flexicuritymodellen
- Beskriv hvad den danske flexicuritymodel går ud på.
- Hvorfor kan det være positivt for et land, at virksomhederne let kan fyre de ansatte?
- Hvordan er danskere medarbejdere sikret, når de bliver fyret? Kom herunder ind på begrebet ’dekommodificering’.
- Forklar bogens udsagn om; ”Den danske arbejdsmarkedsmodel bygger på en arbejdsdeling mellem staten og arbejdsmarkedets parter, dvs. fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer. ”
- Diskutér, hvorvidt den danske flexicuritymodel er udfordret af globaliseringen? Kom herunder ind på begreber som ’social turisme/velfærdsturisme’.