Forlaget Columbus

Luk virksomheden op, 3. udg.

Tjek-på-lektien

5.1: Hvad er en organisation?

  • Forklar figur 5.1
  • Forklar formålet med en organisation

5.2: Mintzberg – organisationens fem dele

  • Hvad menes der med den tekniske kerne?
  • Hvad menes der med den tekniske støttefunktion?
  • Hvad menes der med den administrative støttefunktion?
  • Hvad menes der med topledelsen?
  • Hvad menes der med mellemledelsen?

5.3: Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer – Burns og Stalker

  • Forklar formålet med mekanistiske organisationsstrukturer
  • Forklar hvad der kendetegner mekanistiske organisationsstrukturer
  • Forklar formålet med organiske organisationsstrukturer
  • Forklar hvad der kendetegner organiske organisationsstrukturer
  • Forklar hvad der menes med at der er en lav grad af formalisering af arbejdsopgaver
  • Forklar hvad der menes med en flad organisationsstruktur

5.5: Fordele og ulemper ved forskellige organisationsstrukturer

  • Forklar formålet med den funktionelle organisationsstruktur
  • Forklar to styrker og to svagheder ved den funktionelle organisationsstruktur
  • Forklar formålet med divisionsstrukturen
  • Forklar to styrker og to svagheder ved divisionsstrukturen
  • Forklar formålet med den geografiske organisationsstruktur
  • Forklar to styrker og to svagheder ved den geografiske organisationsstruktur
  • Forklar formålet med matrix-strukturen
  • Forklar to styrker og to svagheder ved matrix-strukturen
  • Hvad menes der med dobbelt lederskab i matrix-strukturen
  • Forklar formålet med den horisontale/projektbaserede organisationsstruktur
  • Forklar to styrker og to svagheder den horisontale/projektbaserede organisationsstruktur
  • Forklar formålet med netværksstrukturen
  • Forklar to styrker og to svagheder ved netværksstrukturen
  • Forklar formålet med hybridstrukturen
  • Forklar to styrker og to svagheder ved hybridstrukturen

5.6: Valg af organisationsstruktur – Robert Duncan

  • Forklar hvad der kan påvirke virksomheders valg af organisationsstruktur
  • Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være stabile
  • Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være ustabile
  • Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være simple
  • Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være komplekse

5.7: Greiners model – organisationens krise og udviklingsstadier

  • Forklar forskellen på ydre og indre kriser
  • Forklar de fem kriser som virksomheder typisk oplever:
    • Ledelseskrisen
    • Autonomikrisen
    • Kontrolkrisen
    • Red tape krisen
    • Intern vækstkrise
    • Kulturkrisen

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)