Tjek-på-lektien
5.1: Hvad er en organisation?
- Forklar figur 5.1
- Forklar formålet med en organisation
5.2: Mintzberg – organisationens fem dele
- Hvad menes der med den tekniske kerne?
- Hvad menes der med den tekniske støttefunktion?
- Hvad menes der med den administrative støttefunktion?
- Hvad menes der med topledelsen?
- Hvad menes der med mellemledelsen?
5.3: Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer – Burns og Stalker
- Forklar formålet med mekanistiske organisationsstrukturer
- Forklar hvad der kendetegner mekanistiske organisationsstrukturer
- Forklar formålet med organiske organisationsstrukturer
- Forklar hvad der kendetegner organiske organisationsstrukturer
- Forklar hvad der menes med at der er en lav grad af formalisering af arbejdsopgaver
- Forklar hvad der menes med en flad organisationsstruktur
5.5: Fordele og ulemper ved forskellige organisationsstrukturer
- Forklar formålet med den funktionelle organisationsstruktur
- Forklar to styrker og to svagheder ved den funktionelle organisationsstruktur
- Forklar formålet med divisionsstrukturen
- Forklar to styrker og to svagheder ved divisionsstrukturen
- Forklar formålet med den geografiske organisationsstruktur
- Forklar to styrker og to svagheder ved den geografiske organisationsstruktur
- Forklar formålet med matrix-strukturen
- Forklar to styrker og to svagheder ved matrix-strukturen
- Hvad menes der med dobbelt lederskab i matrix-strukturen
- Forklar formålet med den horisontale/projektbaserede organisationsstruktur
- Forklar to styrker og to svagheder den horisontale/projektbaserede organisationsstruktur
- Forklar formålet med netværksstrukturen
- Forklar to styrker og to svagheder ved netværksstrukturen
- Forklar formålet med hybridstrukturen
- Forklar to styrker og to svagheder ved hybridstrukturen
5.6: Valg af organisationsstruktur – Robert Duncan
- Forklar hvad der kan påvirke virksomheders valg af organisationsstruktur
- Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være stabile
- Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være ustabile
- Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være simple
- Forklar hvad der menes med at omgivelserne kan være komplekse
5.7: Greiners model – organisationens krise og udviklingsstadier
- Forklar forskellen på ydre og indre kriser
- Forklar de fem kriser som virksomheder typisk oplever:
- Ledelseskrisen
- Autonomikrisen
- Kontrolkrisen
- Red tape krisen
- Intern vækstkrise
- Kulturkrisen