Tjek-på-lektien
3.1: Hvorfor bruge tid på markedsføring?
- Forklar hvad marketing handler om?
- Forklar de fire spørgsmål som en marketingsafdeling ofte har fokus på?
3.2: Hvad påvirker kundernes købsbeslutning på B2C-markedet?
- Definér begrebet opinionsleder
- Forklar forskellen på en vertikal og horisontal opinionsleder
- Forklar hvordan Maslows behovspyramide kan anvendes til at forklare forbrugernes købsadfærd
- Forklar de fire købsadfærdstyper (figur 3.1)
- Forklar forskellen på impulskøb, vanekøb og overvejelseskøb
- Forklar de fire sociale købsmotiver
- Forklar købsadfærden på B2B-markedet
3.3: Hvem skal virksomheden sælge til?
- Definér begrebet markedssegmentering
- Definér begrebet segment
- Forklar hvad der menes med geografisk segmentering?
- Forklar tre former for socioøkonomisk segmentering
- Forklar hvad psykologisk segmentering handler om?
- Forklar forskellen på discountsegmentet, højkvalitetssegmentet og politiske kunder
- Forklar begrebet brand-loyalitet
- Forklar forskellen på hardcore loyals, split loyals, shifting loyals og swifters
- Forklar begrebet big data
- Forklar hvordan virksomheden kan anvende big data ifm. segmentering
- Forklar de fem segmenter i Minervamodellen (figur 3.2)
- Forklar figur 3.3
3.4: Er branding vigtigt for en virksomhed?
- Forklar begrebet branding
- Hvad betyder brandværdi
- Forklar tre fordele ved et godt brand
- Forklar hvad der kendetegner et godt brand?
- Forklar begrebet USP
- Forklar begrebet ESP
- Forklar betydning af USP og ESP for en virksomhed
3.5: Virksomhedens marketing-mix - de 7P’er
- Forklar forskellen på produkter og service
- Forklar hvornår virksomheden anvender de 7P’er
- Forklar figur 3.7
3.6: Hvilke produkter skal virksomheden tilbyde?
- Forklar begrebet produktsortiment
- Forklar forskellen på produktsortiment i dybden og bredden
- Forklar hvad der menes med funktionel, salgsmæssig og miljømæssig emballage
3.7: Hvad er den rigtige pris
- Forklar figur 3.9
- Forklar forskellen på omkostningsbaserede, konkurrencebaserede og markedsstyrede prisstrategier
- Forklar forskellen penetration pricing og skimming pricing
- Forklar begrebet prisdiskrimination
- Forklar begrebet psykologisk prisfastsættelse
3.8: Place på B2C-markedet
- Forklar fordele og ulemper ved direkte distribution
- Forklar fordele og ulemper ved indirekte distribution med et mellemled
- Forklar fordele og ulemper ved indirekte distribution med to mellemled
- Forklar hvad der menes med distributionsstrategi
- Forklar forskellen på eksklusiv, intensiv og selektiv distributionsstrategi
3.9: Promotional mix
- Hvad menes der med promotional mix
- Forklar hvad virksomheden skal overveje for at opnå et effektivt promotional mix
- Forklar akronymet AIDA
3.10: Promotion - hvordan skaber virksomheden opmærksomhed om produktet?
- Forklar promoveringsstrategiens tre forskellige formål
- Forklar forskellen på ATL og BTL
- Forklar forskellen på push og pull promotion
- Forklar hvilken betydning slogans og logoer har for virksomhedens promoveringsstrategi
- Forklar fordele og ulemper ved word of mouth
- Forklar fordele og ulemper ved direkte marketing
- Hvad menes der med promoverende salg
- Find tre eksempler på virksomheder der anvender sponsering som en del af deres promoveringsstrategi
- Forklar begrebet ambush marketing
- Find tre eksempler på product placement
- Forklar fordele og ulemper ved guerilla-marketing
- Forklar begrebet green-washing
- Forklar begrebet pink-washing
- Forklar hvordan virksomheden kan anvende cookies og Google-Adwords ift. med promoveringsstrategien
- Forklar forskellen på paid, earned og owned media
3:11: Marketing og PLC
- Forklar hvordan marketing-mixet ændrer sig hen over PLC-kurven