Forlaget Columbus

Luk virksomheden op, 3. udg.

Tjek-på-lektien

3.1: Hvorfor bruge tid på markedsføring?

  • Forklar hvad marketing handler om?
  • Forklar de fire spørgsmål som en marketingsafdeling ofte har fokus på?

3.2: Hvad påvirker kundernes købsbeslutning på B2C-markedet?

  • Definér begrebet opinionsleder
  • Forklar forskellen på en vertikal og horisontal opinionsleder
  • Forklar hvordan Maslows behovspyramide kan anvendes til at forklare forbrugernes købsadfærd
  • Forklar de fire købsadfærdstyper (figur 3.1)
  • Forklar forskellen på impulskøb, vanekøb og overvejelseskøb
  • Forklar de fire sociale købsmotiver
  • Forklar købsadfærden på B2B-markedet

3.3: Hvem skal virksomheden sælge til?

  • Definér begrebet markedssegmentering
  • Definér begrebet segment
  • Forklar hvad der menes med geografisk segmentering?
  • Forklar tre former for socioøkonomisk segmentering
  • Forklar hvad psykologisk segmentering handler om?
  • Forklar forskellen på discountsegmentet, højkvalitetssegmentet og politiske kunder
  • Forklar begrebet brand-loyalitet
  • Forklar forskellen på hardcore loyals, split loyals, shifting loyals og swifters
  • Forklar begrebet big data
  • Forklar hvordan virksomheden kan anvende big data ifm. segmentering
  • Forklar de fem segmenter i Minervamodellen (figur 3.2)
  • Forklar figur 3.3

3.4: Er branding vigtigt for en virksomhed?

  • Forklar begrebet branding
  • Hvad betyder brandværdi
  • Forklar tre fordele ved et godt brand
  • Forklar hvad der kendetegner et godt brand?
  • Forklar begrebet USP
  • Forklar begrebet ESP
  • Forklar betydning af USP og ESP for en virksomhed

3.5: Virksomhedens marketing-mix - de 7P’er

  • Forklar forskellen på produkter og service
  • Forklar hvornår virksomheden anvender de 7P’er
  • Forklar figur 3.7

3.6: Hvilke produkter skal virksomheden tilbyde?

  • Forklar begrebet produktsortiment
  • Forklar forskellen på produktsortiment i dybden og bredden
  • Forklar hvad der menes med funktionel, salgsmæssig og miljømæssig emballage

3.7: Hvad er den rigtige pris

  • Forklar figur 3.9
  • Forklar forskellen på omkostningsbaserede, konkurrencebaserede og markedsstyrede prisstrategier
  • Forklar forskellen penetration pricing og skimming pricing
  • Forklar begrebet prisdiskrimination
  • Forklar begrebet psykologisk prisfastsættelse

3.8: Place på B2C-markedet

  • Forklar fordele og ulemper ved direkte distribution
  • Forklar fordele og ulemper ved indirekte distribution med et mellemled
  • Forklar fordele og ulemper ved indirekte distribution med to mellemled
  • Forklar hvad der menes med distributionsstrategi
  • Forklar forskellen på eksklusiv, intensiv og selektiv distributionsstrategi

3.9: Promotional mix

  • Hvad menes der med promotional mix
  • Forklar hvad virksomheden skal overveje for at opnå et effektivt promotional mix
  • Forklar akronymet AIDA

3.10: Promotion - hvordan skaber virksomheden opmærksomhed om produktet?

  • Forklar promoveringsstrategiens tre forskellige formål
  • Forklar forskellen på ATL og BTL
  • Forklar forskellen på push og pull promotion
  • Forklar hvilken betydning slogans og logoer har for virksomhedens promoveringsstrategi
  • Forklar fordele og ulemper ved word of mouth
  • Forklar fordele og ulemper ved direkte marketing
  • Hvad menes der med promoverende salg
  • Find tre eksempler på virksomheder der anvender sponsering som en del af deres promoveringsstrategi
  • Forklar begrebet ambush marketing
  • Find tre eksempler på product placement
  • Forklar fordele og ulemper ved guerilla-marketing
  • Forklar begrebet green-washing
  • Forklar begrebet pink-washing
  • Forklar hvordan virksomheden kan anvende cookies og Google-Adwords ift. med promoveringsstrategien
  • Forklar forskellen på paid, earned og owned media

3:11: Marketing og PLC

  • Forklar hvordan marketing-mixet ændrer sig hen over PLC-kurven

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)