Forlaget Columbus

Medier og politisk kommunikation

Øvelsesopgaver - kapitel 3

  • 1. Tag et kig på dig selv og dit nyhedsforbrug og vurdér hvilken af de seks kategorier af nyhedsbrugere du passer bedst ind i?
  • 2. Lad et spørgeskema, hvor du spørger ind til nyhedsbrug og nyhedsinteresser og hvilke medier, de tillægger mest troværdighed; test spørgeskemaet på et par af dine klassekammerater; juster ind, og lave en mini-undersøgelse blandt 10-15 venner eller familiemedlemmer. Analyser resultaterne i forhold til hvorfor de bruger nyheder, hvilke medier, der bruges mest til nyheder; hvilke nyheder de i særlig grad interesserer sig for; og hvilke medier, de tillægger størst troværdighed. Sammenlign med resultaterne i figur 3.1, figur 3.2, figur 3.3, og figur 3.4.
  • 3. Med udgangspunkt i figur 3.8 diskuter i grupper, hvilke muligheder og trusler I ser sociale medier kan have i forhold til demokratiet? Er I optimister eller pessimister?
  • 4. Diskuter i grupper, hvordan I hver især bruger sociale medier i forhold til politiske emner
  • 5. Se filmen med Rasmus Jønsson. Diskuter om I mener at Facebook har givet flere muligheder for at debattere.
  • 6. Diskuter forskellen i kvalitet mellem gratismedier og medier, som du skal betale for. Hvad betyder det for demokratiet at nogle har bedre råd til bestemte typer medier?
  • 7. Læs historien om gymnasielever, der fik ændret nyhedskriterier på en tv-kanal. Diskuter hvad I mener om de anderledes nyhedskriterier.
  • 8. Læs artiklen: ”4 bud: Derfor tror befolkningen ikke, at kriminaliteten er faldende”. Diskuter om I er enige i, at medierne har en del af ansvaret for frygten for kriminalitet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)