Øvelsesopgaver - kapitel 3
- 1. Tag et kig på dig selv og dit nyhedsforbrug og vurdér hvilken af de seks kategorier af nyhedsbrugere du passer bedst ind i?
- 2. Lad et spørgeskema, hvor du spørger ind til nyhedsbrug og nyhedsinteresser og hvilke medier, de tillægger mest troværdighed; test spørgeskemaet på et par af dine klassekammerater; juster ind, og lave en mini-undersøgelse blandt 10-15 venner eller familiemedlemmer. Analyser resultaterne i forhold til hvorfor de bruger nyheder, hvilke medier, der bruges mest til nyheder; hvilke nyheder de i særlig grad interesserer sig for; og hvilke medier, de tillægger størst troværdighed. Sammenlign med resultaterne i figur 3.1, figur 3.2, figur 3.3, og figur 3.4.
- 3. Med udgangspunkt i figur 3.8 diskuter i grupper, hvilke muligheder og trusler I ser sociale medier kan have i forhold til demokratiet? Er I optimister eller pessimister?
- 4. Diskuter i grupper, hvordan I hver især bruger sociale medier i forhold til politiske emner
- 5. Se filmen med Rasmus Jønsson. Diskuter om I mener at Facebook har givet flere muligheder for at debattere.
- 6. Diskuter forskellen i kvalitet mellem gratismedier og medier, som du skal betale for. Hvad betyder det for demokratiet at nogle har bedre råd til bestemte typer medier?
- 7. Læs historien om gymnasielever, der fik ændret nyhedskriterier på en tv-kanal. Diskuter hvad I mener om de anderledes nyhedskriterier.
- 8. Læs artiklen: ”4 bud: Derfor tror befolkningen ikke, at kriminaliteten er faldende”. Diskuter om I er enige i, at medierne har en del af ansvaret for frygten for kriminalitet.