Forlaget Columbus

Medier og politisk kommunikation

Øvelsesopgaver - kapitel 4

  • 1. Udvælg en politiker som har en facebookside og som bruger den aktivt. Vælg 1-2 facebookopslag om et politisk emne og som har skabt debat i kommentarsporet. Analyser hvordan politikeren argumenterer for sin ide? Bruger han eller hun en bestemt framing? Hvem er målgruppen og hvad er den ønskede effekt af facebookopslaget? Analyser kommentarerne. Hvor mange støtter politikerne, hvor mange er imod? Hvilke former for argumenter bruges for at støtte  / vise modstand? Gentag analysen med andre politikere fra andre partier, og sammenlign. Er der forskelle i den måde, der argumenteres på? Hvordan kan de forklares?
  • 2. Lektor Karina Kosiara-Pedersen fra Københavns Universitet, mener forbuddet mod politiske tv-reklamer hører fortiden til. ”De sociale medier og nettet har jo overhalet flow-tv, og her kan politikere og partier lave meget målrettede reklamer, som jo gør, at det generelle tv-reklameforbud ikke længere har nogen stor effekt”, siger hun til Politiken den 5. august 2018. Hvad mener du? Skal forbuddet mod politiske reklamer på tv ophæves?
  • 3. Vælg et politisk synspunkt og lav en tale, hvor du overvejer, hvordan du bedst kan bruge de retoriske redskaber patos, logos og etos. Optag talen med din telefon og diskuter den med dine klassekammerater. Hvad virker, hvad virker ikke. Lav en ny forbedret version af talen.
  • 4. Kig igennem en uges programmer på en tv-kanal. Hvilke programmer inviterer politikere til at deltage. Analyser programmerne ud fra teorien om personliggørelse af politikken (afsnit 4.7).

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)