Forlaget Columbus

Samf på B

7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien?

Styr på lektien?

  1. Definér kort, hvad man forstår ved finanspolitik.
  2. Hvordan fører man ekspansiv finanspolitik?
  3. Hvad er multiplikatoreffekten?
  4. Hvad er kontraktiv finanspolitik? 
  5. Hvad forstår man ved pengepolitik og hvem styrer den i Danmark?
  6. Hvad er renten?
  7. Hvad er udlånsrenten (diskontoen)?
  8. Hvad dækker begrebet kreditgivning over i relation til pengepolitik?
  9. Hvad menes der med time-lag?
  10. Hvad er valutapolitik?
  11. Hvad er en devaluering?
  12. Hvad er en revaluering?
  13. Hvad menes med fastkurspolitik?
  14. Hvad er strukturpolitik?
  15. Hvad er forskellen på makroøkonomiske politikker og strukturpolitik?
  16. Hvad handler arbejdsmarkedspolitik om?
  17. Hvad forstås ved passiv arbejdsmarkedspolitik?
  18. Hvad menes med aktiv arbejdsmarkedspolitik?
  19. Hvad menes der med stramningsstrategien?
  20. Hvad forstås ved opkvalificeringsstrategien?
  21. Hvad er flexicuritymodellen?
  22. Hvorfor er det ifølge Keynes vigtigt at føre en aktiv økonomisk politik?
  23. Monetaristerne er imod den aktivistiske stats intervention i samfundsøkonomien – hvorfor?
  24. Hvad er skattepolitik?

Lektien i brug!

  1. Tegn det økonomiske kredsløb og vis virkningerne af ekspansiv finanspolitik. 
  2. Tegn det økonomiske kredsløb og vis virkningerne af kontraktiv finanspolitik. 
  3. Diskutér, hvilke økonomiske mål der kunne blive forbedret og hvilke mål der kunne blive forværret ved anvendelse af en ekspansiv finanspolitik?
  4. Diskutér, hvilke økonomiske mål der kunne blive forbedret og hvilke mål der kunne blive forværret ved anvendelse af en kontraktiv finanspolitik?
  5. Diskutér, hvilken effekt et kontraktivt økonomisk indgreb har på konjunkturerne.
  6. Beskriv, hvordan der føres ekspansiv pengepolitik og hvilke fordele og ulemper, der kan være hermed?
  7. Sammenlign keynesianernes og monetaristernes argumenter i forhold til at føre økonomisk politik og vurdér, hvilken teori I er tilhængere af og hvorfor?
  8. Tag udgangspunkt i de tre overordnede grupper af instrumenter i arbejdsmarkedspolitikken og find konkrete empiriske eksempler. Fremvis via Power Point eller Prezi. 
  9. Diskutér, hvilken af de to arbejdsmarkedspolitiske strategier – stramning og opkvalificering – I hælder mest til? Begrund jeres svar – og opstil både fordele og ulemper. 
  10. Skriv et læserbrev til en selvvalgt avis, hvor du argumenterer for en aktiv, ekspansiv politik ud fra Danmarks nuværende økonomiske situation. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)