Forlaget Columbus

Samf på B

Brug al din viden fra tema 7!

Innovation – senmodernitetens nye mantra!

Som afslutning på dette tema får du nedenfor opstillet nogle opgavemuligheder, hvor du skal arbejde innovativt med en (fiktiv) problematik – du skal arbejde med et løsningsforslag i forhold til en opstillet problematik.

Gennem de senere år er begrebet ’innovation’ for alvor blevet et centralt begreb i den almene uddannelsespolitiske diskussion. Det at kunne arbejde innovativt med en opgave er kommet i centrum på stort set alle uddannelsesområder – fra folkeskole til universitetsniveau. Skal vi kunne klare os i den stadigt tilspidsede globale konkurrence synes bl.a. innovation at være en del af løsningen, synes det at lyde fra erhvervsliv, politikere og andre eksperter.

Ud over det mere overordnede politiske fokus på det innovative aspekt er det faktisk også et felt, hvor du får mulighed for at arbejde med samfundsfag på en helt anden måde end du langt hen ad vejen gør i forbindelse med den daglige undervisning. Du skal bruge viden om faget (empiri, begreber, teori etc.) til at udvikle en innovativ løsning på et en given problematik.

Som en naturlig reaktion på det generelle samfundsmæssige fokus på innovation, har der gennem de senere år i samfundsfaget været en landsdækkende konkurrence – Samfunds Cup – hvor netop det innovative og de heraf følgende kreative løsningsforslag i forhold til en overordnet problematik er omdrejningspunktet.

Skal du og din klasse evt. deltage i årets Samfunds Cup kan du se nedenstående opgavemuligheder som en form for opvarmning til det at arbejde innovativt.

Opgavemuligheder

Opgave 1: Uligheden er eskaleret

En ny analyse fra Socialforskningsinstituttet (SFI) har rystet det politiske landskab. Danmark er ved at knække over på midten, da der er en stigende indkomstulighed i befolkningen. Det er en socialdemokratisk ledet regering, som står i spidsen for Danmark, og den er meget optaget af at vise handling nu for at skabe mere lighed i samfundet. I udgør gruppen af særlige rådgivere for statsministeren, og I skal nu komme op med forslag til økonomiske politikker, der kan mindske uligheden i samfundet. Statsministeren forventer dog også, at I er ærlige omkring, hvilke ulemper der er ved jeres forslag i forhold til indfrielsen af de øvrige samfundsøkonomiske mål.

Spørgsmålet er – hvilke økonomiske politikker skal tages i anvendelse og hvorfor?

Opgave 2: Med kniven for struben

Danmark har via EU-samarbejdet forpligtet sig til at begrænse underskuddet på de offentlige finanser. Det ser dog sort ud de kommende år, hvor Danmark ifølge nye prognoser kommer til at have et strukturelt underskud på over 0,5% og et offentligt underskud på over 3%. Regeringen har nedsat en kommission med landets førende økonomer, der skal komme med løsningsforslag til, hvordan Danmark kan begrænse sit underskud på offentlige finanser og dermed undgå at blive smidt ud af EU. Ved præsentationen af løsningsmodellen (eller modellerne) forventer regeringen at blive gjort bekendt med både fordele og ulemper ved modellen i forhold til opfyldelsen af de øvrige samfundsøkonomiske mål.

Spørgsmålet er – hvilke løsningsmodeller vil I foreslå?

Opgave 3: Danskerne er faldet i søvn

Vi danskere har det med at synes, at vi er verdens bedste. Men gennem de sidste år er Danmark faldet bagud på flere vigtige målestokke, når vi måler os med de lande, vi konkurrerer imod. Konkurrenceevnen i Danmark er således forværret, og det har givet panderynker hos både politikere og virksomheder, som er begyndt at overveje, om de skal flytte produktionen ud af landet. Der er en konkurrencestatsmentalitet overalt i samfundet, og regeringen føler sig nødsaget til at handle for at styrke konkurrenceevnen i landet. I er en gruppe af eksterne konsulenter fra et af verdens førende konsulenthuse, som er blevet bedt om at komme med forslag til, hvordan den danske konkurrenceevne kan styrkes og produktiviteten kan øges.

Spørgsmålet er - hvordan skal Danmark øge vores konkurrenceevne og produktivitet?

Opgave 4: Gang i de økonomiske hjul

Den økonomiske vækst har stagneret og ligger nu lavt for fjerde år i træk. Det trækker hårdt på statskassen, som frem for at få skatteindtægter fra folk i arbejde, har stigende udgifter til indkomstoverførsler og øvrig understøttelse. Målet er således klart: Få gang i den økonomiske vækst og løft beskæftigelsen. I udgør ”De Økonomiske Vismænd”, som skal rådgive den siddende regering om økonomiske spørgsmål. I skal nu foreslå ét tiltag, der skal virke på kort sigt, og ét tiltag som virker på lang sigt. Regeringen vil gerne kende både fordelene og ulemperne ved hvert forslag i forhold til indfrielsen af de samfundsøkonomiske mål.

Spørgsmålet er – hvordan får vi skabt en sund økonomisk vækst og løftet beskæftigelsen?

Hvad skal opgavebesvarelsen indeholde?

  1. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) af dit/Jeres løsning til en politisk aktør – fx en folketingspolitiker, en kommunalpolitiker, en virksomhedsleder, leder af en politisk organisation, en embedsmand el.lign. Omfanget af notatet er max. 1200 ord (3 normalsider)
  2. En mundtlig formidling (pitch) af løsningsforslaget ved brug af digitalt formidlingsværktøj som fx PowerPoint eller Prezi. Der må gerne indgå videoklip og andet, der kan live fremstilling/præsentationen op. Når man arbejder innovativt indholdsmæssigt, er det naturligt at tænke på, at fremlæggelsen også skal være innovativ, dog uden det går ud over overskueligheden og klarheden i formidlingen.

Hvilke kriterier ligger til grund for bedømmelsen?

Der er 4 vurderingskriterier som opgaven vil blive vurderet ud fra;

Originalitet (hovedfokus). Der lægges vægt på den originale, innovative, kreative og gode løsning på den aktuelle problematik. Det er ikke nok udelukkende at kopiere allerede kendte løsninger på problematikken, men det kan dog være nyt i konteksten.

Faglighed. Det er vigtigt, at det faglige indhold er i orden. Der skal dokumenteres og argumenteres sagligt og fagligt og inddrages såvel empiri som teori og begreber.

Omverden. Opgaveløsningens realiserbarhed skal tages med i betragtning – der skal være gjort noget med ideen. Det kan være gennem dialog med en politiker, en virksomhed, nogle brugere eller andre, der har lavet noget lignende din/Jeres ide. Dvs. der er et krav om inddragelse af eksterne sparringspartnere.

Formidling. Her er det vigtigt, at der skrives og formidles i et flydende sprog med en tydelig præcisering i forhold til argumentationen for dit/Jeres innovative løsningsforslag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)