Forlaget Columbus

Erindringshistorie i teori og praksis

Kursusudbydere:
Ulla Nedergård Pedersen og Kristian Iversen og Forlaget Columbus

Formål:
Den igangværende debat om serien 1864 viser, at fortiden gang på gang vækker debat og giver anledning til nutidige værdikampe. Dette kursus klæder lærere på til at arbejde med erindringshistorisk teori, metode og empiri i undervisningen. Med udgangspunkt i vikingetiden, 1864 og besættelsestiden giver vi indblik i, hvordan undervisere og elever selv kan arbejde med erindringshistorie i såvel undervisning som i SRP, AT og på studieture.
Kurset taget udgangspunkt i Ulla Nedergård Pedersen og Kristian Iversens nye bog ‘Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel’ udgivet af Columbus i 2014. Det er dog ikke nødvendigt at have læst bogen for at deltage i kurset.

Indhold:
Med særlig henblik på 1864 undervises i kernebegreber inden for erindringshistorie. Desuden gives anvisninger til hvordan lærere og elever selv kan arbejde med erindringshistorisk empiri så som mundtlige kilder, erindringspolitisk debat, monumenter, museer, skolebøger, film og mindebegivenheder.

Arbejdsform:
Oplæg, diskussion og konkrete eksempler på undervisningsforløb samt SRP opgaver.

Målgruppe:
Undervisere i historie og samfundsfag på de gymnasiale niveauer.

Kontakt:

Ulla Nedergård Pedersen, tlf. 28137210 eller mail: eller Kristian Iversen, tlf. 53743513 eller mail.

Tid og sted:
Skolebaseret kursus. Normalt fra kl. 14-?

Pris: 3000 pr. time (inkl. forberedelse)

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)