Forlaget Columbus

POLIS nr. 4, Tredje årgang, 2022

Dette temanummer handler om bæredygtighed i samfundsfag på alle uddannelsesniveauer.

Mogens Hansen: Indledning: Bæredygtighed - en fagdidaktisk udfordring til samfundsfag. Hent artikel (pdf)

Torben Spanget Christensen, Ane Qvortrup og Jonas Teglbjørg: Danske gymnasieelevers ræsonnementer om bæredygtighed: Artiklen undersøger danske gymnasieelevers ræsonnementer om bæredygtighed baseret på data i form af 32 hhx-elev-videosamtaler indsamlet ved brug af Video Club-metoden. Udgangspunktet for artiklen er, at kendskabet til elevernes forståelse af og holdninger til bæredygtighed er vigtigt, når man planlægger og gennemfører undervisning, der understøtter elevernes dannelse i form af myndighed til og ansvarlighed for at forhandle beslutninger og træffe fornuftige bæredygtighedsvalg. Artiklen udvikler på baggrund af dataanalysen og kendskab til den politiske debat en skala for ræsonnementer om bæredygtighed. Artiklen viser, at flere af elevræsonnementerne anerkender bæredygtighed som en reel og alvorlig, men også en kompleks problemstilling. Kun få af ræsonnementerne er imidlertid konkrete og handlingsorienterede. Hent artikel (pdf)

Carsten Linding Jakobsen og Katrine Smedemark Sørensen: Samfundsfag, bæredygtighed og verdensmål – med afsæt i praksissamarbejde om Åben Skole og rollespil:Artiklen tager afsæt i et praksissamarbejde mellem Rønde Skole
på Djursland og Læreruddannelsen i Aarhus, som konkret har udmøntet sig i afholdelsen af verdensmålsfagdage med fokus på bæredygtighed. Vi har i denne forbindelse ønsket at undersøge de didaktiske muligheder i arbejdsformerne Åben Skole og rollespil ud fra en hypotese om, at disse kan virke motivationsfremmende og styrke elevernes færdigheder i arbejdet med globale tematikker.
Hent artikel (pdf)

Nikolaj Elf, Thomas Skovgaard og Connie Svabo: Økoliteracy: Bæredygtighedsundervisning med lokalt afsæt: Denne artikel om ’Økoliteracy: Bæredygtighedsundervisning med afsæt i det lokale giver et spekulativt bud på grundskolens samfundsfagsundervisning i et fagoverskridende perspektiv. Artiklen er således et bud på, hvordan samfundsfagslærere kan engagere elever i klima-, biodiversitets- og bæredygtighedskrisens globale udfordringer med afsæt i elevernes og lærernes nærområder og i dialog med andre fag og fagligheder. Bæredygtighedspædagogik, der tager afsæt i det lokale, går i en international sammenhæng under navnet økoliteracy. Hent artikel (pdf)

Hassan Aydi og Camilla Lærke Clausen: Ny studieretning med fokus på den grøn økonomi – men er den bæredygtig?Forsøg på at indarbejde perspektiver vedrørende bæredygtighed fylder efterhånden meget i mange forskellige sammenhænge. Både på uddannelsesniveau og i virksomheder bliver der i stadigt stigende grad sat krav til, at man forholder sig til dette tema. Derfor er det også oplagt at have fokus på netop bæredygtighed i forbindelse med udvikling af nye studieretninger i gymnasiet. Hent artikel (pdf)

Michael Bang Sørensen og Morten Hasselbalch: Samfundsfagsundervisning med fokus på dialogisk undervisning og bæredygtighed:Artiklen præsenterer en særlig undervisningsmetode og -didaktik, hvorigennem et samfundsfagligt arbejde med bæredygtighed forenes med en demokratisering af klasserummet. Vi giver konkrete eksempler på, hvordan man via en klar rammesætning og en særlig sekvensering kan bruge ’dialogcirklen’ til at skabe et fælles rum for udforskning af den kompleksitet, et arbejde med bæredygtighed rummer, samtidig med at der bygges bro til elevernes individuelle livsverdener. Dette synes særligt vigtigt i en tid, hvor diskussionerne om, hvordan vi indretter samfundet og vores egen livsverden bæredygtigt, er præget af gensidige beskyldninger og kløftegravning. Det er med en præsentation af en dialogbaseret undervisningsmodel, at vi håber at belyse, at der er et didaktisk potentiale, hvor eleverne bliver klogere på sig selv og andre, samtidig med at der skabes deltagerbaner, der forbinder det personlige med det faglige, individet og fællesskabet. Hent artikel (pdf)

Julie Lindholm: Uddannelse i bæredygtighed: Denne artikel argumenterer for behovet for et nyt bæredygtigt dannelsessyn, der bygger på en global etik – en etik, der skal tænkes ind i pædagogikken og kobles med det traditionelle dannelsesbegreb med det formål at klæde eleverne på og give dem redskaber til at indgå i en bæredygtig verden som globale medborgere, der tager ansvar for verdens udvikling. Hent artikel (pdf)

Mogens Hansen: Anmeldelse: Anders Stig Christensen: Samfundsfagsdidaktik. Livsverden, fag og politisk dannelse. Hent artikel (pdf)

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)