Forlaget Columbus

Indien - den nye stormagt

Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 1

  • 1) Hvilke ressourcer gør Indien til en stormagt i dag?
  • 2) Giv eksempler på mangfoldigheden i den indiske befolkning og kultur.

Afsnit 1.1

  • 3) Hvad forstår man ved en eurocentrisk synsvinkel?
  • 4) Hvilke 4 faser har Indien gennemløbet ud fra en sådan eurocentrisk synsvinkel? Stemmer disse 4 faser med den udvikling, vi kan se i figur 1.3?
  • 5) Giv eksempler på, hvad begrebet ”Indien” er blevet brugt til.
  • 6) Hvad er årsagen til skiftet i Indiens status: fra ”bistandsklient” til stormagt?

Afsnit 1.2

  • 7) Hvilke aftryk har ariernes invasion afsat i nutidens Indien?
  • 8) Nævn nogle af de vigtigste statsdannelser i Indien i perioden 300 f.v.t.-1200.
  • 9) Hvordan forklarer Paul Kennedys hegemoniteori (figur 1.7) storrigers opblomstring og senere opløsning?
  • 10) Hvilke 2 muslimske storriger dominerer Indien ca. 1200-1700? Hvilken holdning har herskerne til hinduismen?
  • 11) Figur 1.4: ”De store opdagelser”.
    • a) Hvad var baggrunden for ”De store opdagelser”?
    • b) Hvorfor fik Portugal ved Tordesillas-traktaten umiddelbart tildelt den bedste del af verden?
    • c) Hvordan forløb konkurrencen mht. opdagelser mellem Spanien og Portugal?
  • 12) Hvad forstår man ved handelsimperialisme?
  • 13) Hvilke europæiske sømagter var aktive omkring Indien fra 1498 og fremefter?
  • 14) Forklar grundtankerne i merkantilismen. Opstil derefter en model af merkantilisternes tankegang.

Afsnit 1.3

  • 15) Med hvilke metoder overtog East India Company gradvist magten i Indien i løbet af 1700-tallet (jfr. figur 1.5)?
  • 16) Hvad var baggrunden for opiumskrigen 1839-42? Og hvordan forholdt henholdsvis den engelske regering og oppositionen sig til denne krig?
  • 17) Hvordan var holdningen hos henholdsvis ”orientalister” og ”anglicister” til den indiske kultur?
  • 18) Hvad var baggrunden for sepoy-oprøret? Og hvilke konsekvenser fik dette oprør?
  • 19) Hvilke forudsætninger for Den industrielle Revolution havde Storbritannien? Og hvilken sammenhæng var der mellem denne økonomiske revolution og den nye imperialisme?
  • 20) Hvad var ”jingoismen”?
  • 21) Rostows faseteori (figur 1.6).
    • a) Hvilke 5 faser gennemløber ethvert land ifølge Rostow?
    • b) Hvornår fandt ”take-off” sted i henholdsvis Frankrig, USA, Tyskland og Rusland? Overvej ud fra din verdenshistoriske viden, hvorfor landenes ”take-off”-rækkefølge blev som anført.
    • c) Overvej også, om Rostows faseteori gælder for de tidligere europæiske kolonier i Afrika og Asien (deres udgangspunkt har jo været et andet end de europæiske landes).
  • 22) Hvilke fordele havde englænderne efter 1858 af deres ”juvel” Indien? Og hvilke fordele og især ulemper havde Indien af den britiske imperialisme?
  • 23) Hvilke metoder anvendte Gandhi i kampen for selvstændighed? Og hvorfor gav briterne gradvist efter for indernes krav?
  • 24) Hvorledes blev britisk Indien opdelt i 1947?

Afsnit 1.4

  • 25) Hvorfor udformede man i den indiske forfatning landet som en føderation? Og hvilket problem skulle man i den forbindelse løse?
  • 26) Hvori bestod Nehru-regeringernes bløde socialistiske linje? Førte denne politik til en formindskelse af fattigdommen i Indien?
  • 27) Hvad forstår man ved ”reservationspolitikken”?
  • 28) Hvilken udenrigspolitisk linje førte Indien under Nehru?
  • 29) Redegør for hovedtrækkene i Indiens økonomiske og politiske udvikling under Indira Gandhi.
  • 30) Årene omkring 1990 er skelsættende i Indiens historie. Hvorfor?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)