Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 1
- 1) Hvilke ressourcer gør Indien til en stormagt i dag?
- 2) Giv eksempler på mangfoldigheden i den indiske befolkning og kultur.
Afsnit 1.1
- 3) Hvad forstår man ved en eurocentrisk synsvinkel?
- 4) Hvilke 4 faser har Indien gennemløbet ud fra en sådan eurocentrisk synsvinkel? Stemmer disse 4 faser med den udvikling, vi kan se i figur 1.3?
- 5) Giv eksempler på, hvad begrebet ”Indien” er blevet brugt til.
- 6) Hvad er årsagen til skiftet i Indiens status: fra ”bistandsklient” til stormagt?
Afsnit 1.2
- 7) Hvilke aftryk har ariernes invasion afsat i nutidens Indien?
- 8) Nævn nogle af de vigtigste statsdannelser i Indien i perioden 300 f.v.t.-1200.
- 9) Hvordan forklarer Paul Kennedys hegemoniteori (figur 1.7) storrigers opblomstring og senere opløsning?
- 10) Hvilke 2 muslimske storriger dominerer Indien ca. 1200-1700? Hvilken holdning har herskerne til hinduismen?
- 11) Figur 1.4: ”De store opdagelser”.
- a) Hvad var baggrunden for ”De store opdagelser”?
- b) Hvorfor fik Portugal ved Tordesillas-traktaten umiddelbart tildelt den bedste del af verden?
- c) Hvordan forløb konkurrencen mht. opdagelser mellem Spanien og Portugal?
- 12) Hvad forstår man ved handelsimperialisme?
- 13) Hvilke europæiske sømagter var aktive omkring Indien fra 1498 og fremefter?
- 14) Forklar grundtankerne i merkantilismen. Opstil derefter en model af merkantilisternes tankegang.
Afsnit 1.3
- 15) Med hvilke metoder overtog East India Company gradvist magten i Indien i løbet af 1700-tallet (jfr. figur 1.5)?
- 16) Hvad var baggrunden for opiumskrigen 1839-42? Og hvordan forholdt henholdsvis den engelske regering og oppositionen sig til denne krig?
- 17) Hvordan var holdningen hos henholdsvis ”orientalister” og ”anglicister” til den indiske kultur?
- 18) Hvad var baggrunden for sepoy-oprøret? Og hvilke konsekvenser fik dette oprør?
- 19) Hvilke forudsætninger for Den industrielle Revolution havde Storbritannien? Og hvilken sammenhæng var der mellem denne økonomiske revolution og den nye imperialisme?
- 20) Hvad var ”jingoismen”?
- 21) Rostows faseteori (figur 1.6).
- a) Hvilke 5 faser gennemløber ethvert land ifølge Rostow?
- b) Hvornår fandt ”take-off” sted i henholdsvis Frankrig, USA, Tyskland og Rusland? Overvej ud fra din verdenshistoriske viden, hvorfor landenes ”take-off”-rækkefølge blev som anført.
- c) Overvej også, om Rostows faseteori gælder for de tidligere europæiske kolonier i Afrika og Asien (deres udgangspunkt har jo været et andet end de europæiske landes).
- 22) Hvilke fordele havde englænderne efter 1858 af deres ”juvel” Indien? Og hvilke fordele og især ulemper havde Indien af den britiske imperialisme?
- 23) Hvilke metoder anvendte Gandhi i kampen for selvstændighed? Og hvorfor gav briterne gradvist efter for indernes krav?
- 24) Hvorledes blev britisk Indien opdelt i 1947?
Afsnit 1.4
- 25) Hvorfor udformede man i den indiske forfatning landet som en føderation? Og hvilket problem skulle man i den forbindelse løse?
- 26) Hvori bestod Nehru-regeringernes bløde socialistiske linje? Førte denne politik til en formindskelse af fattigdommen i Indien?
- 27) Hvad forstår man ved ”reservationspolitikken”?
- 28) Hvilken udenrigspolitisk linje førte Indien under Nehru?
- 29) Redegør for hovedtrækkene i Indiens økonomiske og politiske udvikling under Indira Gandhi.
- 30) Årene omkring 1990 er skelsættende i Indiens historie. Hvorfor?