Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 6
Afsnit 6.1
- 1) De 4 IP-teorier: Figur 6.1.
- a) Forklar ud fra figur 6.1 forskellene mellem den klassiske realisme og den klassiske liberalisme.
- b) Hvad er det nye i hver af de to neo-teorier i forhold til de respektive klassiske teorier?
- c) Forklar, hvilken forskel der er mellem relative og absolutte magtressourcer (kapabiliteter).
- d) Verden står over for store klimaudfordringer. Overvej – med inddragelse af de to begreber fra c) – hvorfor det er vanskeligt at opnå enighed mellem stormagterne på de mange klimakonferencer.
- 2) Neorealismen arbejder med ”balancering” og ”bandwagoning”. Hvad er forskellen på de to typer statsadfærd?
- 3) Magtressourcer i IP: figur 6.2 + tabel 6.1.
- a) Forklar, hvilke forskellige konkrete geografiske ressourcer der kan gøre en stat stærk.
- b) Giv tilsvarende konkrete eksempler på hver af de øvrige 3 typer af kapabiliteter.
- c) Hvilke kapabiliteter har Indien?
- d) Overvej, hvordan man kan begrunde forfatternes ”karakterer” (stærk, middel og svag) til de enkelte stormagters kapabiliteter.
- 4) Sikkerhedsstigen: Figur 6.3.
- a) Liberalisterne og neoliberalisterne mener, at det internationale system gradvist bevæger sig op ad sikkerhedsstigen. Hvilke drivkræfter ligger ifølge liberalisterne og neoliberalisterne bag denne bevægelse?
- b) Hvad karakteriserer hver af de 5 ”stationer” på vejen op ad sikkerhedsstigen?
- 5) Hvornår opstår IGO'erne ifølge neoliberalisterne? Og hvorfor er IGO'erne interessante for både stormagter og mindre stater?
- 6) Det aktuelle internationale politiske system: figur 6.1 (den neorealistiske model).
- a) Hvilke 3 forskellige strukturer kan det internationale politiske system have ifølge neorealisterne?
- b) Hvilken af de 3 forskellige strukturer vil du bruge til at karakterisere det aktuelle internationale politiske system i figur 6.1 (den neorealistiske model)?
- 7) Redegør for de 4 typer af nationale interesser.
Afsnit 6.2
- 8) Grundtræk i Indiens udenrigspolitik.
- a) Hvordan kan man argumentere for, at Indien prioriterer indenrigspolitik over udenrigspolitik?
- b) Var atomvåbenprøvesprængningerne i 1998 Indiens adgangsbillet til kredsen af stormagter?
- c) Hvad er det ideologiske grundlag for Indiens udenrigspolitik?
- d) Hvordan kan man alligevel tolke Indiens udenrigspolitik som baseret på realismen?
Afsnit 6.3
- 9) Figur 6.4.
- a) Forklar forskellen mellem de to system-niveauer i figuren.
- b) Begrund de 4 stormagters ønskede pol-strukturer på hvert af de to system-niveauer.
- 10) Det regionale sikkerhedskompleks.
- a) Hvad er et regionalt sikkerhedskompleks? Og hvilken forskel er der mellem et sådant og de to system-niveauer i figur 6.4?
- b) Giv en karakteristik af Indiens omgivelser i det regionale sikkerhedskompleks (inddrag kortet i figur 6.5).
- 11) Indien-Kina.
- a) Hvilke grænsekonflikter har de to stormagter?
- b) Sammenlign deres militære styrke i tabel 6.2. Hvad kan du udlede?
- c) Hvordan konkurrerer de to stormagter mht. oprustning (inddrag igen kortet i figur 6.5)?
- d) Søger de to stormagter hver for sig at øge deres relative ressourcer på anden måde end ved oprustning?
- e) Er forholdet mellem Indien og Kina på vej op ad den neoliberalistiske sikkerhedsstige?
- 12) Indien-Pakistan.
- a) Hvad strides de to lande primært om?
- b) Hvilke krige har de siden 1947 ført mod hinanden?
- c) Sammenlign de to landes militære styrke i tabel 6.2. Hvad kan du udlede?
- d) Hvordan søger de to lande hver for sig at øge deres relative ressourcer?
- 13) Hvilke konflikter har Indien med sine små naboer?
- 14) Figur 6.6.
- a) Hvad er karakteristisk for hver af de 4 typer udenrigspolitisk adfærd i figur 6.6?
- b) Begrund placeringen af de forskellige stater i figuren.
Afsnit 6.4
- 15) WTO.
- a) Hvilke områder ville henholdsvis i-lande og ulande have med i WTO-regi ved organisationens oprettelse i 1995?
- b) Hvilke interessemodsætninger er der på handelsområdet mellem i-landene og ulandene?
- c) Hvad er DOHA-runden?
- d) Hvilken rolle har Indien spillet i DOHA-runden? Og hvorfor?
- 16) Hvilke målsætninger har Indien mht. Syd-Syd-handelen?
- 17) G20.
- a) Hvad er G20?
- b) Hvilke lande er med i G20? Hvor mange af disse lande er henholdsvis i-lande og vækstøkonomier?
- c) Figur 6.7: Hvor store andele udgør G20-vækstøkonomiernes eksport og import af de samlede vækstøkonomiers?
- d) Hvem har udpeget medlemmerne af G20?
- e) Overvej, hvilke argumenter man kan opstille for og imod G20-landenes legitimitet til at træffe beslutninger på verdens vegne.
- f) Hvordan kan man forklare Indiens forskellige holdninger til G8 og G20?
- g) Hvilke 3 fokuspunkter har Indien i G20-samarbejdet?
- 18) Klimapolitik.
- a) Hvad er klimapolitik?
- b) Hvad er IPPC's opgave?
- c) Hvorfor gør FN's arbejde med klimapolitik kun langsomme fremskridt?
- d) Hvordan er Indiens politik i de internationale klimaforhandlinger?
Afsnit 6.5
- 19) Indiens FN-politik.
- a) Figur 6.8: Forklar grundtrækkene i FN's struktur.
- b) G4 (herunder Indien) har fremsat et forslag til reformering af FN's Sikkerhedsråd. Hvad går dette forslag ud på?
- c) Hvordan er de nuværende 5 permanente Sikkerhedsråds-medlemmers holdninger til G4-forslaget?
- d) Hvordan vil du tolke dette spil om reformering af Sikkerhedsrådet ud fra henholdsvis en idealistisk og en realistisk synsvinkel?
- 20) Indiens ikke-interventions-politik.
- a) Hvad går ikke-interventions-princippet ud på?
- b) Figur 6.9: Forklar de 3 forskellige opfattelser af ikke-interventions-princippet.
- c) Hvad er Brasiliens og Indiens begrundelser for ”Responsability While Protecting”-politikken?
- d) Hvilke motiver mener de to lande, der kan ligge bag de to andre holdninger til ikke-intervention i figur 6.9?
Afsnit 6.6
- 21) Indien som BRIK-land.
- a) Hvad samarbejder BRIK-landene om? Og hvilke interesser ligger ud fra en neorealistisk synsvinkel bag samarbejdet?
- b) Hvilke interesseforskelle er der mellem de 4 lande?
- c) Sammenlign de 4 BRIK-landes kapabiliteter ud fra tabel 6.1.
- Der er i tabellen 2 geografiske indikatorer, 5 økonomiske, 2 teknologiske og 2 militære, altså i alt 11 indikatorer. Giv for hver indikator 4 points for en førsteplads, 3 for en andenplads osv.
- Opstil pointsregnskabet i følgende skema:
- d) Stemmer din undersøgelse overens med figur 6.2?
- e) Hvis man ud fra din undersøgelse skulle finjustere den neorealistiske model af det internationale politiske system i figur 6.1, hvilke lande skulle så hæves eller sænkes lidt i figuren?
- f) Din undersøgelse har naturligvis kun til formål at give et groft billede af BRIK-landenes indbyrdes styrkeforhold. Men overvej, hvilken metodekritik man kan fremføre over for fremgangsmåden ovenfor.
- g) Opstil ud fra tabel 6.1 én eller flere selvvalgte hypoteser. Hvordan kan du ved beregninger styrke eller afkræfte dine hypoteser?
- h) Overvej, hvorfor Sydafrika – som ud fra tabel 6.1 ligger i en anden liga end BRIK-landene – blev inviteret med i BRIKS.
Afsnit 6.7
- 22) IBSA-samarbejdet.
- a) Hvad er IBSA?
- b) Hvad er de centrale interesser for Indien i IBSA-samarbejdet?
- c) Hvad samarbejder de 3 lande om?
Afsnit 6.8
- 23) Hvordan kan man ifølge bogens forfattere forvente, at det internationale politiske system udvikler sig – set ud fra henholdsvis en neorealistisk og en neoliberalistisk synsvinkel?