Forlaget Columbus

Indien - den nye stormagt

Arbejdsspørgsmål og opgaver til kapitel 4

  • 1) Hvad er social ulighed?
  • 2) Hvad forstår man ved sociale skillelinjer?

Afsnit 4.1

  • 3) Hvad er en kaste?
  • 4) Figur 4.1.
    • a) Forklar ud fra figuren kastesystemets opbygning.
    • b) Hvad er det centrale grundlag for lagdelingen i figuren?
    • c) Hvorfra stammer kastesystemet?
  • 5) Tönnies' begreber.
    • a) Hvilken forskel er der mellem ”Gemeinschaft” og ”Gesellschaft” (figur 4.2)?
    • b) Forklar ved hjælp af Tönnies' begreber, hvorfor kastesystemet har større betydning i Indiens landområder end i byerne.
  • 6) Figur 4.3.
    • a) Redegør for Bourdieus begreber: kapitaler og habitus.
    • b) Forklar ud fra figur 4.3 kastens/jatiens betydning på individniveau.
  • 7) Hvad er dharma? Giv endvidere eksempler på dharma.
  • 8) Giv eksempler på de negative konsekvenser af at være født i de lavere kaster eller som kasteløs/stammemedlem. Er der nogle positive sider?
  • 9) Hvori består reservationspolitikken? Og hvorfor er denne politik så omstridt?

Afsnit 4.2

  • 10) Tabel 4.1.
    • a) Hvor mange millioner indere er ikke hinduer (antallet svarer nogenlunde til Brasiliens samlede befolkning)?
    • b) Er der nogen lande i verden, som har en større muslimsk befolkning end Indien? (Undersøg fx spørgsmålet på CIA World Factbook).
  • 11) Hinduismen.
    • a) Forfatterne karakteriserer hinduismen som et løst sammenhængende trossystem. Hvorfor?
    • b) Redegør for begreberne reinkarnation, karma og moksha.
    • c) Giv eksempler på hinduistiske ritualer.
    • d) Hvem er hinduismens to hovedguder? Hvad repræsenterer de hver for sig?
  • 12) Islam.
    • a) Hvorfra stammer Koranen ifølge muslimerne?
    • b) Hvilke to hovedretninger finder man inden for islam? Hvilke er de vigtigste forskelle mellem dem?
    • c) Hinduer og muslimer har ofte været involveret i blodige indbyrdes konflikter. Hvilke årsager kan der være til dette?
  • 13) Giv en kort karakteristik af henholdsvis sikhismen, buddhismen og jainismen.

Afsnit 4.3

  • 14) Hvad forstår man ved henholdsvis absolut og relativ fattigdom? Og hvad kan de to begreber hver for sig bruges til?
  • 15) Tabel 4.2: Absolut fattigdom.
    • a) Sammenlign den absolutte fattigdom i Indien med tabellens øvrige landes. Hvad kan du udlede?
    • b) I bogens tekst står der, at 34 % af inderne befinder sig lige over den ekstreme fattigdom. Hvordan udregner man dette ud fra tabel 4.2?
    • c) Hvor stor er den indiske middelklasse?
    • d) Hvor er landene i tabel 4.2 placeret mht. BNP/indbygger (se tabel 3.1 og CIA World Factbook)? Er der en sammenhæng mellem landenes BNP/indbygger og omfanget af deres absolutte fattigdom?
  • 16) Tabel 4.3: Relativ fattigdom.
    • a) Hvad udtrykker gini-koefficienten?
    • b) Sammenlign gini-koefficienterne i tabel 4.3 med vestlige landes gini-koefficienter (find dem fx i din samfundsstatistik). Hvad kan du udlede?
    • c) Hvorfor er gini-koefficienten i Indien relativt lav?
    • d) Forklar, hvordan man ved at sammenholde tabel 4.3 med tabel 4.2 kan se, at Indien og især Kina i de undersøgte år har haft meget lave nationale fattigdomsgrænser under 1,25 $ pr. dag.
    • e) Hvilke politiske hensyn kan spille ind, når en stat fastlægger sin nationale fattigdomsgrænse?
    • f) Hvilke motiver kan man formode, Indien og Kina har haft ved fastlæggelsen af deres nationale fattigdomsgrænser?

Afsnit 4.4

  • 17) Hvad drejer begrebet levevilkår sig om?
  • 18) Hvad er HDI-tal? Og hvordan udregner man dem?
  • 19) Tabel 4.4: HDI-tal.
    • a) Hvilken af de 3 variable til højre i tabellen har den tætteste samvariation med variablen: samlet HDI-tal (beregn ved lineær regression)?
    • b) Opstil én eller flere hypoteser om den indbyrdes sammenhæng mellem forventet levealder, forventet og gennemført skoleuddannelse, og BNI pr. indb.
    • c) Sammenlign Indiens HDI-tal med tallene for de øvrige lande i tabellen samt nogle af landene syd for Sahara (find tallene herfor på fx undp.org). Hvad kan du udlede?
  • 20) Figur 4.4: MPI.
    • a) Hvad forstår man ved MPI-tal? Forklar Indiens MPI-tal ud fra figur 4.4.
    • b) Hvilke er de 3 hovedårsager til de generelt dårlige levevilkår i Indien?
    • c) Overvej, hvorfor netop de 3 årsager vægter tungt i Indiens MPI-tal.
  • 21) Forklar sammenhængene i figur 4.5: Fattigdomsfælden.
  • 22) Find i figur 4.6 de 3 delstater, der har den største MPI-fattigdom, og de 3 delstater, som har den mindste.

Afsnit 4.5.

  • 23) Tabel 4.5.
    • a) Hvilke hypoteser kan du opstille mht. sammenhængen mellem variablerne alfabetisme og gennemsnitligt antal år i skole og sammenhængen mellem variablerne forventet skolegang og udgifter til uddannelse?
    • b) Hvilke beregninger kan du lave for at styrke eller afkræfte dine hypoteser?
    • c) Angående ”forventet skolegang”: Hvilke politiske hensyn kan påvirke disse tal?
  • 24) Redegør for hovedtrækkene i det indiske uddannelsessystem.
  • 25) Figur 4.7.
    • a) Forklar ud fra figuren sammenhængene i Indiens ”uddannelsesfælde”.
    • b) Hvilken betydning har ”uddannelsesfælden” mht. social mobilitet og social arv i Indien?
  • 26) Sammenlign på www.pisa2012.dk Indiens placering i den sidste PISA-undersøgelse med de andre BRIK-landes. Hvad kan du udlede?

Afsnit 4.6.

  • 27) Hvad kan du af tabel 4.6 udlede mht. diskrimination af piger og kvinder i Indien?
  • 28) Redegør for normerne på familieområdet i Indien – og find begrundelser for dem – mht.:
    • a) Drenge- og pigefødsler.
    • b) Drenges og pigers skolegang.
    • c) Forældrenes rolle ved valg af ægtefælle.
    • d) Bryllup og medgift.
    • e) Barnebrude.
    • f) Slægtskabsfamilien.
    • g) Enkers liv.
  • 29) Hvilke forbedringer er der sket i Indien mht. kvinders levevilkår?

Afsnit 4.7.

  • 30) Hvilke overordnede tendenser kan man se mht. udviklingen i de sociale skillelinjer i Indien?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)