Forlaget Columbus

Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel

Øvelsesopgaver - kapitel 3

1. Se model s. 80. Vælg et par forskellige museer og diskuter på baggrund af modellen, hvilke(n) aktører der har haft mest indflydelse på udstillingens indhold.

2. Hvilken museums tilgang mener du er mest effektiv for at få besøgende til at huske oplysninger/oplevelserne fra museet?

3. Diskutér for eller imod om Connerton har ret, når han siger at kropslig erindring virker stærkere end erindring vi får ind verbalt.

4. Diskutér, hvilken betydning museer har for nationale erindringsfællesskaber (giv gerne eksempler ud fra museumsoplevelser du har haft).

5. Gruppearbejde. I skal i grupper lave en plan for en udstilling om en bestemt periode/begivenhed. Gruppen kan vælge udstillingens fokus/vinkel, formidlingsstrategi, genstande, skrive tekster o.l. Udstillingen kan tegnes som plantegning på papir eller bygges som model.

6. Se musikvideoen til Lars Lilholts sang ’Danmarks killing fields’: www.youtube.com/watch?v=OBDK50sKELY
Hvad er det for en fortolkning af fortiden som Lilholt laver i sangen? Helte/skurke, rigtig/forkert, morale?

7. Sammenlign hjemmesiderne for de to museer Historiecenter Dybbøl Banke
og Sønderborg Slot. Afspejler hjemmesiderne museernes forskellige formidlingsstrategier?

8. Tag til en mindebegivenhed i lokalområdet. Brug analysestrategien mindebegivenheder i bogen til at analysere den fortolkning af fortiden som mindebegivenheden formidler.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)