Kapitel 4 - Gott mit uns
Skolen
Otto von Bismarck: Die Aufgabe der Schule
De nationale værdier stemte ikke overens med de værdier, som socialdemokrater og kommunister havde. I det kejserlige Tyskland måtte man have en skole, hvis grundlag hvilede på Gud, kejser og fædreland. Bismarck indskærper her skolens ansvar for at opdrage de tyske børn i den rette ånd.
Tekst 1: Die Aufgabe der Schule, 1889
Rommel: Der deutschen Jugend
Den tyske ungdom skulle ikke være i tvivl om, hvad det ville sige at være tysk og hvilke forpligtelser, der fulgte med.
Tekst 2: Der deutschen Jugend, 1911
Erich Kästner: Als ich ein kleiner Junge war
Uddrag fra Kästners ungdomsbiografi, hvori han skildrer tiden i det kejserlige Tyskland omkring 1900.
Tekst 3: Als ich ein kleiner Junge war (7,5 ns)
Kunsten i kejserriget
Wilhelm II: Die wahre Kunst
Festtale i det kongelige slot den 18.12.1901. I dette uddrag tydeliggør Kejser Wilhelm II, hvordan den sande kunst skal defineres samt hvordan kunsten skal have en opdragende funktion på det tyske folk.
Tekst 4: Die wahre Kunst, 1901 (1,7 ns)
Robert Bosse: Bericht an den Kaiser
Denne preussiske kulturminister indstiller i en beretning til kejseren, at Käthe Kollwitz værk på trods af juryens anbefaling ikke tildeles den såkaldte Lille Guldmedalje ved den store kunstudstilling i Berlin 1898. Værket lever efter hans vurdering ikke op til kejserens krav.
Tekst 5: Robert Bosse, Bericht an den Kaiser, 1898
Käthe Kollwitz: Weberaufstand
Kollwitz meget berømte skildring af væveropstanden kunne ikke godkendes som kejserkunst.
Tekst 6: Käthe Kollwitz: Weberaufstand
Hans Land: Die Kunst und das Volk
I dette uddrag forklarer en begejstret kejsertro om sin ide om at åbne dørene for folket, så de får mulighed for at se al den kunst, som ellers kun er forbeholdt den dannede del af befolkningen. Folket vil tage kunsten til sig, blive påvirket af den og dermed bedre forstå sig selv.
Tekst 7: Hans Land: Die Kunst und das Volk (2,3 ns)
Der deutsche Michel
Efter den mislykkede revolution var Michel igen faldet i søvn. Michel, som repræsenterede folkets nationale bevidsthed. Fortalte man ham, at den tyske nation var i fare, fordi den var ved at blive invaderet af fx jøder og socialdemokrater, vågnede han alligevel ikke rigtigt op til kamp til manges ærgrelse! Læs også om Der deutsche Michel i kapitel 2.
I en flyvebladsserie, Brennende Fragen, kunne man læse følgende udfald mod jøder og desværre også mod Michel!
Tekst 8: Thomas Frey, Brennende Fragen, 1891
Forfatteren betragtermit blutendem Herzen das Elend seines geliebten Vaterlandesog kommer således med denne opfordring til det tyske folk.
Tekst 9: Unavngiven forfatter: Der deutsche Michel
1. verdenskrig
Oskar Maria Graf, Wir sind Gefangene
Uddrag fra Grafs ungdomserindringer, hvori han skildrer situationen omkring udbruddet af 1. Verdenskrig. Han kom fra en arbejderfamilie, men tilhørte som ung de frie, intellektuelle anarkister, som per definition var krigsmodstandere.
Tekst 10: Kriegstaumel August 1914 (7 ns)
Krupp von Bohlen und Halbach: Kriegsziele
Uddrag fra et fortroligt brev skrevet af Gustav Krupp von Bohlen und Halbach, prominent og indflydelsesrig diplomat og overhoved for det 400 år gamle dynasti Krupp AG, der producerede stål til bl.a. våben og ammunition.
Tekst 11: Kriegsziele, 1915
Der Krieg ist für die Reichen
Krigen set fra de fattiges side.
Tekst 12: Der Krieg ist für die Reichen 1916
Bertolt Brecht: Legende vom toten Soldaten
I 1918 skrev Brecht (1898-1956) som 19-årig dette stærkt kritiske digt. Digtet, som først udkom i en samling af andre antifacistiske digte i 1933, var tilstrækkelig grund til, at nazisterne blacklistede Brecht.
Tekst 13: Bertolt Brecht: Legende vom toten Soldaten, 1918