Forlaget Columbus

Billedkunstbogen

Opgaver - kapitel 6

Øvelse 6.1

Hvordan spiller idé, kontekst og funktion sammen i vores opfattelse af bygninger?

Teoretisk:

  • a. Vælg en bygning, du gerne vil analysere nærmere. Det kan være en bygning fra din by eller dit lokalmiljø, som du kender godt og kan komme ind i og undersøge nærmere. Det kan også være en bygning, du har set på en rejse eller kender fra film eller TV. Find så mange billeder og oplysninger om den som muligt. Du kan evt. søge efter den på www.greatbuildings.com, hvor der findes oplysninger om bygninger, arkitekter osv. og som regel også mange billeder.
  • b. Undersøg bygningens idé. Brug iagttagelser og oplysninger om de formal- og indholdsanalytiske begreber.
  • c. Undersøg hvordan bygningens idé spiller sammen med kontekst og funktion.
  • d. Vurdér til sidst, hvordan arkitektens intentioner og bygningens idé spiller ind på din opfattelse af bygningen og den måde, du bruger den på eller din adfærd i den.

Tip til litteratur og videre undersøgelser:
På Dansk Arkitektur Centers hjemmeside kan man finde en mængde artikler, billeder osv. om arkitektur - ikke mindst deres hjemmeside med undervisningsmateriale kan give god inspiration.

Øvelse 6.2

Hvordan kan man skabe byudvikling efter et bestemt program?Praktisk:
Vælg et område i lokalmiljøet, enten hele byen eller det kvarter, hvor du bor, eller hvor gymnasiet ligger.

  • a. Undersøg om byen eller kvarteret er organisk eller geometrisk udformet. Læg mærke til, om det virker, som om bygningerne har været styrende for gaderne, eller om mellemrummene imellem husene har været det udslagsgivende for byens udformning. Er byen beregnet på 5 km/t-trafik eller 50 km/t-trafik?
  • b. Lav en model dit kvarter eller af en mindre by, som har et bestemt program:
    • Den skal tilgodese gående trafik
    • Den skal tilgodese bilister
    • Den skal være organisk eller geometrisk
    • Den skal være særligt kulturel
    • Den skal tage særligt hensyn til gymnasieelever
    • osv.

Modellen kan enten tegnes på en planche eller bygges op i 3D. Materialerne behøver ikke nødvendigvis være karton og lim, andre ting kan også bruges: Æsker, indmad fra computere, snor, vat, svampe, sten, eller hvad du nu kan få adgang til. Jan Gehls film “Livet mellem husene” kan bruges som inspiration (kan ses på Filmstriben.dk).

Øvelse 6.3

Hvordan skaber man "en god plads"?

Praktisk:
Vælg et byrum eller en plads i dit nærmiljø.

  • a.Undersøg om det er ”en god plads” (Brug Montaigne og Sittes læresætninger).
  • b. Overvej hvad der skulle til, hvis det skulle være en god plads, og overvej hvad dit program for en omformning af pladsen skal være:
    • Skal pladsen tiltrække børn, pensionister, unge eller alle i byen?
    • Skal den kunne bruges hele året eller kun om sommeren?
    • Skal den være fleksibel eller med en fast indretning?
    • Osv.
  • c. Lav en model af din omformede, gode plads. Det kan være en tredimensionel model af karton eller andre materialer, eller det kan være en planche eller en tegning i fx tegneprogrammet Sketch-up.

Øvelse 6.4

Hvad gør pladser gode?

Teoretisk:
Find billeder på nettet af to forskellige pladser. To modsætninger kunne være Rådhuspladsen i Sienna (Piazza del Campo) og Rådhuspladsen i København, men det kan også være andre pladser, du har været på i Danmark eller i udlandet, og som du synes, har virket forskelligt på dig.

  • a. Sammenlign billederne og undersøg, hvilke ting der gør dem forskellige, og hvorfor de ting påvirkede din oplevelse af pladsen.
  • b. Lav en analyse af begge pladser ud fra Montaigne og Sittes regler for ”den gode plads”
  • c. Hvis ikke de er ”gode pladser”: Overvej om pladserne ville kunne ændres til ”gode pladser”, eller om de faktisk har en berettigelse i deres nuværende form.

Øvelse 6.5

Hvordan finder man bygningens idé i en bolig - og kan den ændres over tid?

Teoretisk:

  • a. Lav en analyse af det hus eller den ejendom, hvor du selv bor. (Brug arkitekturanalysen) Prøv at finde frem til bygningens idé.
  • b. Find på en hjemmeside for en ejendomsmægler (fx EDC, Nybolig, Danbolig) to villaer fra forskellige perioder. Analysér dem og find frem til bygningernes idé.
  • c. Læg mærke til, om bygningerne har deres oprindelige form, eller om de ser ud til at være blevet bygget om. Hvordan har man i så fald fået dem til at passe til nutidens normer og idéer?

Øvelse 6.6

Hvordan kan man tegne en bolig med en bestemt idé?

Praktisk:
Tegn et hus. Brug gerne et tegneprogram som fx Sketch-up (kan downloades gratis).
Der skal være et program for huset, det kan fx være:

  • a. Tegn et hus, som du tror man vil tegne et hus om 20 eller 30 år: Hvordan er rummene placeret og hvorfor? Hvilke normer passer de til? Hvordan vil den teknologiske udvikling spille ind? Hvilke miljøhensyn tager man til den tid? Hvilke materialer bruger man?
  • b. Tegn et hus som skal passe til en helt bestemt aldersgruppe: Det kan fx være et ungt par uden børn eller en familie med fem børn eller en enlig pensionist. Beskriv afsluttende husets idé.

Øvelse 6.7

Hvad rører sig lige nu inden for boligarkitektur?

Teoretisk:
Undersøg på arkitektfirmaers hjemmesider, hvordan arkitekterne bygger boliger netop nu, og hvad der kendetegner husene inden for fx udseende, materialer, former, miljø, teknologi og rumfordeling.

Arkitektfirmaerne kan fx være: C.F. Møller, Bjarke Ingels Group, 3 x Nielsen.

Øvelse 6.8

Vartegn

Teoretisk:
Vælg en bygning i den by du bor i/gymnasiet ligger i, som du mener, har vartegnsfunktion for byen. Tag billeder af bygningen og lav en analyse af den med særligt fokus på funktion, idé og kontekst.

Praktisk:
Tegn herefter et nyt vartegn til byen med den samme funktion.
Overvej hvordan man i en nutidig kontekst kunne ændre på bygningens idé og hvordan den så skulle udformes.

Tegn den nye vartegnsbygning i sketch-up eller et lignende tegneprogram (kan downloades gratis) og/eller byg den i skumpap eller andre materialer.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)