Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie (2. udg.)

ARBEJDSSPØRGSMÅL - KAPITEL 1: PSYKOLOGIFAGETS IDENTITET OG METODER

1.1. Psykologifagets identitet + 1.2. Videnskabsteori

  1. Hvilke emner beskæftiger psykologien sig med? (Giv 8-10 eksempler).
  2. Hvilke tre grundlæggende akademiske tilgange har man til faget psykologi?
  3. Når elever på hf og i gymnasiet arbejder med psykologiske undersøgelser og teorier, skal man forholde sig til metode, repræsentativitet, etiske overvejelser, deltagerpåvirkning, forhold mellem formål og design. Forklar hvad der menes med hver af de fem faktorer, og hvorfor hver enkelt faktor er vigtig.
  4. Forklar, hvad der menes med kvantitativ metode og giv eksempler.
  5. Forklar, hvad der menes med kvalitativ metode og giv eksempler.

1.3. Psykologi og humaniora + 1.4. Psykologi og samfundsvidenskab

  1. Hvad menes der med ”den hermeneutiske spiral”?
  2. Gør rede for, hvorfor det humanistiske paradigme er vigtigt for forskningen i årsagerne til selvmord.
  3. Forklar, hvorfor samfundsvidenskab er vigtig for forståelsen af menneskers identitet.
  4. Gør rede for den faglige diskussion vedrørende balancen mellem den naturvidenskabelige tilgang, den humanvidenskabelige og den samfundsvidenskabelige tilgang til psykologi.

1.5. Naturvidenskab

  1. Hvad menes der med begrebet ”empiri”? Giv eksempler på, hvordan empirisk forskning kan bidrage til at forstå menneskets psyke.
  2. Giv eksempler på eksperimentel forskning indenfor psykologi.
  3. Beskriv det positivistiske videnskabsideal.
  4. Hvordan søger man i naturvidenskab at afgøre, om påstande er dokumenterede?
  5. Hvorfor skal forskningsresultater være reproducerbare?
  6. Hvorfor er validitet og reliabilitet vigtige faktorer, når man vurderer forskningsresultater?
  7. Hvorfor er det i mange undersøgelser vigtigt at have en kontrolgruppe?
  8. Hvorfor er randomisering vigtig ved udvælgelse af forsøgsdeltagere i både testgrupper og kontrolgrupper?
  9. Beskriv placeboeffekten.
  10. Hvad betyder det, når forsøg er dobbeltblindede?
  11. Hvad menes der med begrebet ”det kontrollerede eksperiment”? Giv et eksempel på et kontrolleret eksperiment.
  12. Hvilke fordele og ulemper er der ved henholdsvis eksperimenter og observationer?
  13. Forklar, hvordan man laver en tværsnitsundersøgelse.
  14. Forklar, hvordan man laver en længdesnitsundersøgelse.
  15. Hvilke fordele og ulemper er der ved henholdsvis tværsnitsundersøgelser og længdesnitsundersøgelser.
  16. Hvad betyder det, at der skal være evidens for påstande?
  17. Diskutér, hvorvidt kravet om evidens skal gælde alle påstande indenfor psykologi.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)