Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie (2. udg.)

FAGTERMER - KAPITEL 2: UDVIKLINGSPSYKOLOGI

2.1. Udviklingspsykologiens tre paradigmer + 2.2. René Spitz

Fagtermer

Fagord

Forklaring

Universelle teorier

Teorier, der forsøger at forklare generelle og grundlæggende principper, som gælder for alle mennesker uanset kultur eller miljø.

Kognition

Mentale processer såsom tænkning, hukommelse, opmærksomhed og problemløsning.

Stadieteori

Teori, der beskriver menneskelig udvikling i faste faser eller stadier med karakteristiske træk og opgaver.

Tilknytning

Det følelsesmæssige bånd, der udvikles mellem barnet og omsorgspersonen, og som er afgørende for barnets udvikling.

Monotropisk fase

En fase i barnets udvikling, hvor det knytter sig særligt tæt til én primær omsorgsperson.

Multifaktorielle årsager

Årsager, der opstår som et resultat af flere forskellige faktorer, ofte både genetiske og miljømæssige.

Resiliens

Evnen til at tilpasse sig og komme sig efter modgang eller stress.

Developmental Science

Tværfagligt studie af menneskelig udvikling over hele livsspændet fra fødsel til død.

Metateori

En teori om teorier. Metateori beskæftiger sig med de grundlæggende principper og antagelser bag andre teorier.

Epigenetik

Studiet af ændringer i genudtryk, der ikke skyldes ændringer i DNA-sekvensen, men miljømæssige faktorer.

Systemisk forståelse

En tilgang, der ser på individet i kontekst af de større systemer (familie, samfund), de er en del af.

Manglende tilknytning

Situation, hvor et barn ikke har udviklet et trygt følelsesmæssigt bånd til en omsorgsperson.

Modersavn

Følelsesmæssig lidelse, der opstår, når et barn adskilles fra sin mor eller primære omsorgsperson.

Resignation

Opgivelse af håb eller modstand, ofte som følge af langvarig modgang eller stress.

Hospitalisme

Fysiske og psykologiske skader hos børn, som følge af langvarigt institutionsophold med utilstrækkelig følelsesmæssig omsorg.

Holding

En terapeutisk teknik, hvor omsorgspersonen giver fysisk og følelsesmæssig støtte til barnet for at skabe tryghed og stabilitet.

Individuation

Proces, hvor individet udvikler en selvstændig identitet og adskiller sig fra andre.

Desillusioneringsproces

Proces, hvor en person mister tidligere idealer eller illusioner, ofte som en del af modningsprocessen.

Objektrelationen

Teori om, hvordan mennesker former deres relationer til andre baseret på tidlige oplevelser med omsorgspersoner.

Separationen

Processen, hvor barnet gradvist bliver mere selvstændigt og adskiller sig fra omsorgspersonen.

swipe

2.2. René Spitz + 2.3. Donald W. Winnicott + 2.4. John Bowlby og Mary Ainsworth + 2.5. Erik Erikson + 2.6. Den gode omsorg + 2.7. Omsorgssvigt + 2.8. Konsekvenser af omsorgssvigt + 2.9. Omsorgssvigt og hukommelsen

Fagtermer

Fagord

Forklaring

Den gode-nok-mor

Betegnelse for en omsorgsperson, der formår at balancere støtte og selvstændighed for barnet.

Et sandt selv

En persons autentiske følelser og tanker, der udtrykkes frit.

Et falsk selv

En facade eller rolle, som individet påtager sig for at tilpasse sig forventninger fra omgivelserne.

Frakobling

Tilstand, hvor en person ikke føler forbindelse eller engagement i deres omgivelser eller relationer.

Ontologisk sikkerhed

Følelsen af stabilitet og tryghed i ens eksistens og verdenssyn.

Basic trust

Grundlæggende tillid, der udvikles i tidlig barndom, når barnets behov konsekvent opfyldes.

Basic mistrust

Grundlæggende mistillid, der udvikles, når barnets behov ikke opfyldes konsekvent.

Fiksering (som forsvarsmekanisme)

Når en person bliver "stuck" i en bestemt udviklingsfase på grund af uløste konflikter eller behov.

Autonomi

Evnen til at træffe egne beslutninger og være selvstændig.

Peer groups

Grupper af jævnaldrende, der har stor indflydelse på individets sociale udvikling.

Negativ identitet

En identitet baseret på modsætninger af de normer og forventninger, der er pålagt af samfundet.

Identitetsforvirring

Tilstand, hvor en person ikke har en klar følelse af, hvem de er, eller hvad deres rolle i livet er.

Helstøbt identitet

En stærk og sammenhængende følelse af selv og formål i livet.

Generativitet

Ønsket og evnen til at bidrage positivt til næste generation eller samfundet.

Stagnation

En følelse af stilstand og manglende udvikling, ofte forbundet med midtvejskrisen.

Visdom

Evnen til at bruge erfaring og viden til at træffe gode og velovervejede beslutninger.

Jeg-integritet

Følelsen af helhed og tilfredshed med livet, ofte opnået i alderdommen.

Frustration

Følelsen af irritation eller vrede over at blive forhindret i at opnå et mål.

swipe

2.10. Omsorgssvigt og hjernen + 2.11. Hudkontakt og nærhed + 2.12. Daniel Stern og barnets interpersonelle udvikling

Fagtermer

Fagord

Forklaring

FAS (føtalt alkoholsyndrom)

En tilstand hos børn forårsaget af moderens alkoholforbrug under graviditeten, hvilket fører til fysiske og mentale defekter.

Oxytocin

Et hormon, der spiller en vigtig rolle i sociale bånd og følelsesmæssig tilknytning.

Hypothalamus

En del af hjernen, der regulerer basale kropsfunktioner såsom sult, tørst og temperatur.

Hippocampus

En del af hjernen, der er central for dannelse af nye minder og hukommelse.

Kortisol

Et stresshormon, der frigives som reaktion på stress og påvirker mange kropsfunktioner.

Det kompetente barn

Et syn på børn som aktive og kapable individer, der er i stand til at lære og udvikle sig gennem interaktion med omgivelserne.

Relateringsområder

Forskellige sociale og emotionelle kontekster, hvori individer interagerer og udvikler relationer.

Det emergente selv

Den gradvise udvikling af en følelse af selvbevidsthed og identitet hos små børn.

Ansigtsduetter

Interaktive udvekslinger mellem spædbørn og omsorgspersoner, hvor de efterligner hinandens ansigtsudtryk.

Spejlneuroner

Nerveceller, der aktiveres, både når man selv udfører en handling, og når man ser andre udføre den samme handling, og som er vigtige for empati og læring ved efterligning.

RIG (repræsentationer af generaliserede interaktioner)

Mentale skemaer, der repræsenterer typiske mønstre af interaktioner, som et barn har oplevet med omsorgspersoner.

Affektiv afstemning

Omsorgspersonens evne til at genkende og reagere passende på barnets følelsesmæssige tilstande.

At spejle

Handling hvor en person reflekterer eller gengiver en andens adfærd eller følelser for at vise forståelse og empati.

Nonverbal

Kommunikation uden brug af ord, fx gennem kropssprog, ansigtsudtryk og tonefald.

PTSD

Posttraumatisk stresslidelse. En psykisk lidelse, der opstår efter at have oplevet eller været vidne til en traumatisk begivenhed.

swipe

2.13. Theory of Mind + 2.14. Susan Hart + 2.15. Dion Sommer og 3. paradigme + 2.16. Cambridge-undersøgelsen

Fagtermer

Fagord

Forklaring

Theory of Mind

Evnen til at forstå, at andre mennesker har deres egne tanker, følelser og perspektiver, som kan være forskellige fra ens egne.

False-belief problems

Opgaver, der tester, om et barn kan forstå, at andre kan have fejlagtige overbevisninger om verden.

Autisme

En udviklingsforstyrrelse karakteriseret ved udfordringer i social interaktion, kommunikation og begrænsede eller repetitive adfærdsmønstre.

Mentalisering

Evnen til at forstå og reflektere over egne og andres mentale tilstande.

Neuroaffektiv udviklingspsykologi

Studiet af, hvordan hjernens udvikling påvirker og påvirkes af emotionelle og sociale erfaringer.

Selvfølelse

En persons opfattelse af deres egen værdier og evner.

Indre spejling

Processen, hvor individet internaliserer og reflekterer over sine egne tanker og følelser.

Symmetrisk relation

En relation, hvor parterne har lige magt og indflydelse.

Asymmetrisk ansvar

En situation, hvor en part har mere ansvar eller magt end den anden, fx mellem forælder og barn.

Imitativ overdrivelse

Når et barn overdriver en adfærd, de har set hos en voksen eller jævnaldrende for at lære eller teste sociale grænser.

Protokonversationer

Tidlige former for kommunikation mellem spædbarn og omsorgsperson, der lægger grundlaget for senere sproglige færdigheder.

Empatisk afstemningsproces

Omsorgspersonens evne til at justere deres adfærd og reaktioner for at matche og støtte barnets følelsesmæssige tilstande.

Flerpersonel tilknytning

Et barns udvikling af trygge følelsesmæssige bånd til flere omsorgspersoner.

Curlingbørn

Børn, der beskyttes så meget af deres forældre, at de ikke lærer at håndtere udfordringer og modgang.

Arv

Genetiske faktorer, der påvirker individets udvikling og egenskaber.

Miljø

Eksterne faktorer, såsom opdragelse og kultur, der påvirker individets udvikling.

Sociale arenaer

De forskellige kontekster, hvor social interaktion og udvikling finder sted, såsom skole, familie og fritidsaktiviteter.

swipe

2.17. Hjernens udvikling + 2.18. Teenageres hjerne og pandelapperne

Fagtermer

Fagord

Forklaring

Neuralrør

Den tidlige form for centralnervesystemet hos det udviklende foster.

Synaptogenese

Processen, hvor synapser dannes mellem neuroner i hjernen.

Myelinisering

Processen, hvor nervetråde bliver dækket af et lag myelin, hvilket øger hastigheden af nerveimpulser.

Beskæring (pruning)

Processen, hvor overskydende neurale forbindelser elimineres for at styrke de mest effektive forbindelser.

Synapse

Forbindelsespunktet mellem to neuroner, hvor nerveimpulser overføres.

Dopamin

En neurotransmitter, der spiller en rolle i belønning, motivation og bevægelse.

Noradrenalin

En neurotransmitter, der er involveret i opmærksomhed, arousal og stressresponser.

Serotonin

En neurotransmitter, der påvirker humør, søvn, appetit og kognitive funktioner.

Receptorer (på nerveceller)

Proteiner på celleoverfladen, der binder neurotransmittere og initierer en elektrisk eller kemisk respons i cellen.

Hjernebark

Den yderste del af hjernen, ansvarlig for højere kognitive funktioner som tænkning, planlægning og sprog.

Grå substans

Hjernevæv bestående af neuroners cellekroppe, involveret i muskelkontrol og sensorisk perception.

Hvid substans

Hjernevæv bestående af myeliniserede nervefibre, der forbinder forskellige hjernedele og understøtter kommunikation mellem dem.

Plasticitet (i hjernen)

Hjernens evne til at ændre og tilpasse sig som reaktion på erfaringer og læring.

Det limbiske system

Et netværk af strukturer i hjernen, der er involveret i følelser, hukommelse og motivation.

Præfrontalt cortex

Område i hjernen, der er ansvarlig for komplekse kognitive adfærd, beslutningstagning og social adfærd.

Amygdala

En del af det limbiske system, der spiller en central rolle i emotionelle reaktioner og hukommelse.

Basalganglierne

Grupper af neuroner, der er involveret i kontrol af bevægelser og koordinering.

Tvillingeundersøgelser

Studier, der sammenligner identiske og tveæggede tvillinger for at undersøge genetiske og miljømæssige indflydelser på egenskaber.

Teratogener

Stoffer eller faktorer, der kan forårsage misdannelser eller skader på et udviklende foster.

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)