FAGTERMER - KAPITEL 5: LÆRING OG KOGNITION
5.1. Intelligens
Fagord | Forklaring |
---|---|
G-faktor | Betegnelse for den generelle intelligens. |
Intelligensalder | Et individs intelligensfærdigheder sammenlignet med andre mennesker på hans/hendes alderstrin. Man kan derved være på niveau med sin alder, bagud eller foran. |
Intelligenskvotient (IQ) | I de klassiske IQ-test kan man måle et individs intelligenskvotient. Der bliver udregner et tal for, hvor stor en intelligens man har. Tallet afhænger bl.a. af éns alder. |
Flydende intelligens | Evnen til at tænke logisk og løse problemer i nye situationer, der er uafhængige af erhvervet viden. |
Krystalliseret intelligens | Evnen til at bruge færdigheder, viden og erfaring. |
Tvillingeundersøgelser | Undersøgelser af egenskaber hos enæggede og tveæggede tvillinger til afdækning af betydningen af arv vs. miljø. |
Flynneffekten | Generationseffekten på intelligens: Siden 2. Verdenskrig er IQ-scorer over hele kloden steget med ca. 10 % i løbet af hver generation. |
5.2. Perception
Fagord | Forklaring |
---|---|
Perception | Sanseopfattelse, dvs. den måde vi sanser ting på og danner mening af dem. |
Bottom-up opmærksomhed | Spontan ”pop-up” opmærksomhed, som stimuli i omgivelserne kan udløse. |
Arbejdshukommelse | Et system i pandelappen, som kan fastholde og håndtere den information, som er nødvendig for at udføre komplicerede kognitive opgaver, f.eks. læsning og logisk tænkning. |
Top-down opmærksomhed | Et system i pandelapperne, der styrer, hvilke sansninger får lettest adgang til bevidstheden. |
Eksekutivfunktionen | Et system i pandelapperne, der kan dirigere den øvrige del af hjernen. Den hjælper os f.eks. med at planlægge eller træffe beslutninger. |
Korttidshukommelsen | Hukommelse, der spontant fastholder ting i op til 20 sekunder, hvorefter de forsvinder, medmindre de bearbejdes i arbejdshukommelsen. |
Den fonologiske sløjfe | En funktion, der fastholder betydningsbærende lydenheder i arbejdshukommelsen ved at disse gentages i arbejdshukommelsen. |
Det visuospatiale tegnebræt | Fastholdelsen af rumlige synsindtryk i arbejdshukommelsen. |
Konsolidering | Lagring af erindringer i langtidshukommelsen. |
Eksplicit hukommelse | Bevidst langtidshukommelse. |
Implicit hukommelse | Ubevidst langtidshukommelse. |
Genkaldelse | Indhentning af informationer i arbejdshukommelsen fra langtidshukommelsen. |
Thalamus | Område i mellemhjernen, der modtager impulser fra sanseorganer og sender impulserne videre til de rette områder af pandelapperne, f.eks. sendes lysindtryk til nakkelappen. |
Gestaltlovene | En række lovmæssigheder for, hvordan perceptuel opfattelse foregår. |
Optisk bedrag | Visuelle illusioner, dvs. synsstimuli, der snyder vores perception, så vi ikke ser tingene som de egentlig er. |
5.3. Læring
Fagord | Forklaring |
---|---|
Metalæring | Indsigt i sin egen læringsproces. |
Læringsstile | Måder at lære på – afhængig af, hvilke sanser den enkelte bedst kan bruge for at lære nyt. |
Den klassiske glemselskurve | Kurve, der viser, at man kort tid efter læringen husker mest. Jo længere tid der går, jo mindre husker man. |
Overindlæring | Ekstra og omhyggelig repetition af stoffet, efter at det er lært. |
Forforståelse | Den ”gamle” viden (knagerne), som man har at hænge ny viden op på. |
Assimilation | Nye netværk, som kobles på eksisterende ”gamle” netværk (skemaer). |
Ubevidste cues | Signaler fra omgivelserne, som man ikke er bevidst om, men som er med til at aktivere erindringer. |
The predictive coding theory | En teori, der går ud på, at menneskets hjerne konstant arbejder med forudsigelser, dvs. dannelse af modeller for, hvordan verdenen hænger sammen. |
Interferens | Et fænomen, der gælder, når to ting læres efter hinanden, hvor indblandingen fra den efterfølgende læringsaktivitet svækker indlæring af den første færdighed. |
Falsk hukommelse | En forvrængning af en faktisk oplevelse eller en erindring om en begivenhed, der ikke har fundet sted. Med andre ord: man husker noget forkert. |
Brain-derived neutropic factor (BDNF) | Et stof, der fremmer neuroners vækst og dannelse af nye synapser. |
Kognitionsmodellen | En model, der viser, hvordan en række kognitive funktioner er aktiveret under læring i klasselokalet, og hvordan disse kognitive funktioner påvirker hinanden gensidigt. |
Arousal | Graden af ”tændthed” (mental vågenhed) i hjernen eller opmærksomhedsgraden, som styres af hjernestammen. Varierer gennem dagen. |
Formatio retikularis | Område i hjernestammen med nerveceller, der spreder neurotransmitterstoffer ud i hele hjernen, hvorved arousal øges. |
Det basale system | Et kognitivt system, der instinktivt retter opmærksomheden mod ændringer i omgivelserne. |
Det komplekse system | Et kognitivt system, der er i stand til bevidst at rette opmærksomheden selektivt mod noget bestemt og samtidigt udelukke andre stimuli. |
Delt opmærksomhed | Når man på samme tid har opmærksomheden rettet mod to ting. Det forekommer f.eks., når en elev lytter til læreren, mens hun samtidig skriver noter på computeren. |
Opmærksomhedsspændvidde | Det tidsrum, hvor vi med vores tanker kan holde fokus på én bestemt ting. |
Semantisk hukommelse | Bevidst hukommelse, der holder styr på begreber. |
Eksekutive funktioner | Et samlebegreb for alle de funktioner, der er involveret i mental kontrol og selvregulering. Funktionerne styres fra pandelappen. |
Igangsætning | De processer i pandelappen, der bringer os fra tanke til handling. |
Arbejdshukommelse | Processer i pandelappen, der gør os i stand til at fastholde information, mens hjernen løser en opgave. |
Planlægnings- og organiseringsevnen | Processer i pandelappen, der er aktive, når vi forudser begivenheder og koordinerer vores handlinger, så en opgave løses på den bedste måde. |
Mental fleksibilitet | Sikrer, at man kan justere adfærden, hvis omstændighederne skifter. |
Følelsesregulering | Processer i pandelappen, der styrer, hvordan ens følelser kommer til udtryk. |
Impulshæmning | Processer i pandelappen, der kan hæmme tilskyndelsen til at gøre ting, der er upassende eller overdrevne i en given situation. Med andre ord: det lægger en dæmper på impulsiviteten. |
Metakognition | Processer i pandelappen, der gør os i stand til at reflektere over vores egen tænkning og eventuel adfærd. |
5.4. Hukommelse
Fagord | Forklaring |
---|---|
Hippocampus | Struktur i bunden af storhjernen, der er vigtig for dannelse af bevidst (eksplicit) hukommelse. |
Henry Gustav Molaison | Person, der, som 27-årig, fik fjernet hippocampus ved en operation, og som stillede sig til rådighed for testning, hvorved hippocampus store betydning for hukommelse blev afdækket. |
Korttidshukommelse | Hukommelse, der spontant fastholder ting i op til 20 sekunder, hvorefter de forsvinder, medmindre de bearbejdes i arbejdshukommelsen. |
Arbejdshukommelse | Et system i pandelappen, som kan fastholde og håndtere den information, som er nødvendig for at udføre komplicerede kognitive opgaver som f.eks. læsning og logisk tænkning. |
Den fonologiske sløjfe | En funktion, der fastholder betydningsbærende lydenheder i arbejdshukommelsen ved at disse gentages i arbejdshukommelsen. |
Det visuospatiale tegnebræt | Fastholdelsen af rumlige synsindtryk i arbejdshukommelsen. |
The central executive | Et område i pandelappens præfrontale cortex, der styrer den indre repetition af information. |
Langtidshukommelse | Fastholdelse af erindringer igennem timer, dage, uger og år. |
Fasemodellen for hukommelse | En model, der viser, hvordan korttidshukommelse, arbejdshukommelse og langtidshukommelse arbejder sammen, når vi husker. |
Eksplicit hukommelse | Bevidst langtidshukommelse. |
Episodisk hukommelse | Oplevelseshukommelsen, som indeholder et lager af erindringer om situationer og begivenheder, vi har oplevet. |
Implicit hukommelse | Ubevidst langtidshukommelse. |
Semantiske hukommelse | Videnshukommelse, der er hukommelse for begreber. |
Procedural hukommelse | Hukommelse for rutineprægede og automatiserede bevægelser, handlinger og tanker i basalganglierne. |
Habituering | Tilvænning, hvor man efterhånden lærer at undlade at reagere på noget, som man i starten reagerede på. |
Associativ hukommelse | Hukommelse, der kobler sansninger, følelser og/eller handlinger sammen. |
5.5. Behaviorisme
Fagord | Forklaring |
---|---|
Behaviorisme | En positivistisk teori om indlæring af adfærd, der fokuserer på adfærd, der kan iagttages og måles. |
Et pavlovsk respons | Signalindlæring (betingning), hvor en stimulus (sanseindtryk) (S) efter indlæring sammenknyttes med handling i form af en respons (reaktion) (R). |
Chokindlæring | Betinget indlæring, hvor stimulus er så følelsesmæssigt kraftig og ubehagelig, at en enkelt stimulation er tilstrækkelig til at hændelsen lagres i amygdala. Man overvældes, f.eks. ved chok eller et biluheld. |
Den langsomme rute | Fremkaldelse af følelsesmæssige, kropslige reaktioner, hvor signalerne fra sanserne går via thalamus til hjernebarken og herfra til amygdala. |
Den hurtige rute | Fremkaldelse af følelsesmæssige, kropslige reaktioner, hvor signalerne fra sanserne går via thalamus direkte til amygdala. |
Stimulus generalisering | Stimulus generalisering betyder, at når vi møder stimuli, der ligner dem, der skræmmer os, så vil vi opleve en lignende, men mindre intens reaktion, f.eks. kan angst for rotter generaliseres til angst for mus og marsvin. |
Diskrimination | Evnen til at skelne mellem forskellige stimuli og kun reagere på specifikke stimuli. Det er det modsatte af generalisering. |
Systematisk desensibilisering | Her søger man gradvist at udslukke en fobisk reaktion ved, at patienten bliver desensibiliseret over den angstvoldende ting. Hvis man har fobi for slanger, lærer man gradvist og systematisk at kunne ”tåle” dem, eventuelt røre ved dem. |
Angst | Følelse af, at der er fare på færde (når der ikke er det), men tanken om det giver ubehagelige kropsreaktioner, f.eks. voldsom hjertebanken, svedeture, kvælningsfornemmelser, svimmelhed og hyperventilation. |
Fobi | En angstlidelse med en irrationel frygt for et dyr, et sted, en ting eller en situation, hvilket hæmmer éns livsudfoldelse, f.eks. angst for tandlæger eller elevatorer. |
Undvigelsesadfærd | Adfærd, hvor den angste undgår at konfrontere sig med genstanden for sin fobi. |
Operant betingning | Indlæring, der kobler en handling til belønning eller straf. |
Positiv forstærkning | Belønning. Når en handling belønnes, øges sandsynligheden for, at den gentages. |
Negativ forstærkning | Straf. Når en handling straffes, mindskes sandsynligheden for, at den gentages. |
Banduras sociale indlæringsteori | Mennesker (og kloge dyr) kan lære af hinanden ved at iagttage hinanden i dagligdagen. Man behøver altså ikke altid selv opfinde ”den dybe tallerken”. Der kan være tale om rollemodelindlæring, hvor nøgleordet er imitation (efterligning). |
Rollemodelindlæring | Observerende læring, hvor man kan lære ved at iagttage og imitere rollemodellers adfærd. |
5.6. Adfærdsterapi
Fagord | Forklaring |
---|---|
Chokkuren | Ved at overvælde patienten med angstprovokerende stimuli, ønsker man at udslukke angst og fobi, fordi patienten bliver træt af at opretholde angstreaktionen. |
Visualisering | Ved hjælp af éns forestillingsevne ser man sig selv i forskellige situationer. F.eks. træner angstpatienter mentalt - dvs. gennem visualisering - at begå sig i situationer, der normalt fremkalder angst. Man forestiller sig, at man kan gøre det uden angst. |
Aversionsterapi | Her straffes adfærd, som man ønsker at udslukke. Dette er princippet bag antabus, hvor man ønsker at behandle alkoholisme. Antabus giver stærkt ubehag, hvis man indtager alkohol. |
Realitetsterapi | Her belønnes adfærd, som man ønsker mere af. Har storebror passet lillesøster uden at slå, så kan det f.eks. belønnes med hans livret. |
Assertionstræning | Dette er adfærdstræning, hvor patienten skal udvikle selvværd og selvtillid samt udvikle en assertiv adfærd, dvs. lære at udtrykke egne meninger, behov og følelser på en direkte og ærlig måde, samtidig med man opretholder en balance og respekterer andre. |
Social færdighedstræning | Patienten konfronterer og lærer at tackle de sociale situationer, der er behæftet med angst, f.eks. at holde en tale foran andre. |
Bytræning | Psykologen tager patienten med ud i byen for at konfrontere det, som vækker angsten, f.eks. at handle ind i Føtex, gå i svømmehallen eller køre i bus. |
Shame-attacking exercise | Terapiteknik, hvor man skal gøre noget, som, man tror, er skamfuldt for at udslukke følelsen af skamfuldhed, f.eks. spørge en pige, om hun vil danse. Anvendes ved fobi, angst og depression. |
5.7. Kognitiv psykologi + 5.8. Kognitiv dissonans + 5.9. Indlært hjælpeløshed
Fagord | Forklaring |
---|---|
Kognitiv psykologi | Psykologisk forskningsretning, der fokuserer på menneskers tanker og indre informationsprocesser. |
Jean Piaget | Schweizisk videnskabsmand, der forskede i børneadfærd og indlæringsprocesser. |
Kognitive skemaer | Kognitive skemaer kan forstås som kerneantagelser eller leveregler, der hjælper dig med at navigere i omverdenen. |
Adaptation | Et menneskes forsøg på at tilpasse sig til omgivelserne for at opretholde ligevægten i forhold til det, der sker i det sociale miljø. |
Assimilation | Indpasning af nye oplevelser ind i éns allerede etablerede skemaer. De glider ind i det, man ved i forvejen. |
Akkommodation | I forsøget på at forstå ny viden rekonstrueres de etablerede skemaer, eller også dannes der helt nye kognitive skemaer. Man lærer noget nyt og modificerer det, man ved i forvejen. |
Metakognition | Evnen til at tænke over éns egen måde at tænke på. Altså at mennesker er bevidste om deres egen tænkning. |
Selv-teori | Skemaer, som indeholder éns opfattelse af sig selv (mentalt selvbillede). |
Omverdens-teori | Skemaer, som indeholder ens opfattelse af andre mennesker og éns omverden. |
Kognitiv dissonans | En tilstand, hvor der er uoverensstemmelse mellem viden, holdninger, værdier og handlinger. Når dissonansen (ubehaget) bliver for stor, tilpasser man sine handlinger til sine værdier, så dissonansen kan elimineres. |
Indlært hjælpeløshed | Opgivende og adfærdsmæssig passivitet, der er et resultat af en kognitiv indlæringsproces, hvor man har lært at reagere hjælpeløst, opgivende og resigneret på livets hændelser. |
Attribution | Forklaringstilskrivelse, dvs. den forklaring, vi giver os selv vedrørende begivenheder i tilværelsen. |
5.10. Depression + 5.11. Medicin og elektrochok mod depression + 5.12. Kognitiv terapi + 5.13. Kognitiv adfærdsterapi + 5.14. Metakognitiv terapi + 5.15. Prolonged Exposure Therapy
Fagord | Forklaring |
---|---|
Antidepressiva | Samlebetegnelse for piller mod depression. |
SSRI | Dette er antidepressiva i form af serotonin-genoptagelses-hæmmere, forkortet SSRI (eng. Selective Serotonin Reuptake Inhibitors), også kaldet ”lykkepiller”. |
Elektrochok (ECT) | I fuld narkose får patienten indgivet strøm for at ”reboote” hjernen. |
Kognitiv terapi | Terapiform, der bygger på en teori om, at menneskers tanker, følelser og handlinger bedst kan forstås som et resultat af de informationer, vi har lagret i vores hukommelse i form af skemaer, og som vi bruger til at tolke og kode nye informationer med. Man mener, at det er patientens tænkning, der er årsag til lidelsen, og derfor ønsker man at identificere vedkommendes tankestil og tænkning og omstrukturere disse. |
Negative automatiske tanker | Dette er skemaer med negative tanker, der melder sig automatisk, hver gang patienten kommer i bestemte situationer, og som kan udløse angst eller katastrofetanker. |
Den kognitive diamant | Model, der viser, hvordan tanker, følelser, kropsreaktioner og adfærd gensidigt påvirker hinanden. |
Psykoedukation | Undervisning af patienter og eventuelt pårørende, om hvordan en given sygdom (angst, depression osv.) forløber, og hvad der er typisk mht. dens symptomer. Idéen er, at når man har viden om en given sygdom, så kan man nemmere leve med den. |
Kognitiv omstrukturering | Terapien går ud på at ændre patientens tankestil og tænkning, så den bliver mere hensigtsmæssig og realistisk, og så man får en sundere adfærd. |
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) | Terapiform, hvor patienten lærer at acceptere uønskede tanker og erindringer i stedet for at flygte fra dem. ACT ønsker at styrke patientens selvaccept og evne til nærvær. |
Metakognitiv terapi | Terapiform, som bl.a. arbejder med patientens tanker og vedkommendes måde at reagere på tankemylder og rumination (grubleri). |
Undgåelsesadfærd | Man undgår at nærme sig (fysisk eller i tankerne) ting og elementer, der kan udløse angst, smerte og ubehag. |
Grubletime | En bestemt afgrænset tid, måske en time, hvor en patient kan sætte sig ned og gruble (ruminere), således at resten af vedkommendes tid frisættes til ikke at gruble. |