Kapitel 7: Medborgerskab
Styr på lektien?
- 1. Hvem var Hal Koch og hvad sagde han om demokrati?
- 2. Hvad menes med ’nærdemokrati’?
- 3. Hvad menes der med ’det nationale demokrati’?
- 4. Hvad menes der med ’socialkarakter’?
- 5. Hvad er ’det indrestyrede individ’?
- 6. Hvad er ’det andenstyrede individ’?
- 7. Forklar ’gyroskop’.
- 8. Forklar, hvad der ligger i ’rettigheder og pligter’ i forhold til medborgerskab.
- 9. Forklar, hvad der ligger i ’deltagelse’ i forhold til medborgerskab.
- 10. Forklar, hvad der ligger i ’identitet og tilhørsforhold’ i forhold til medborgerskab.
- 11. Hvad forstår ved ’bottom-up-mekanisme’?
- 12. Hvad er en ’social kontrakt’?
Lektien i brug
- 1. Diskutér mulige årsager til, at andelen af unge, der interesserer sig for det danske samfunds udvikling, er faldet fra 96% i 2010 til 81% i 2018. Underbyg gerne med empiri.
- 2. Hvilke centrale pointer kan der udledes af boksen ’Den engagerede og ansvarlige demokratiske ungdom’?
- 3. Beskriv kort CFU’s syv personlighedstyper og vurdér, hvem du er tættest på og begrund hvorfor?
- 4. Tegn et portræt af det andenstyrede individ og diskutér dette individs karaktertræk i forhold til at være en medborger med engagement i samfundsforhold.
- 5. Diskutér fordele og ulemper ved Alternativets forslag om gratis kultur og idræt til flygtninge.
- 6. Diskutér mulige årsager til forskellen i andel, der er medlemmer af en forening i forhold til etnicitet (figur 7.4.) og vurdér, hvad der kan gøres for at ændre den statistik?
- 7. Diskutér spørgsmålet om ansvar og skyld i forhold til indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige landes lave medborgerskabsdeltagelse. Kom herunder bl.a. ind på ’den sociale kontrakt’ og Riesmans individtyper.
- 8. Tag den seneste Medborgerskabsprøve (6. juni 2019) ved at klikke her: https://www.medborgerskabsproeve.com/medborgerskabsproeven-den-6-juni-2019/. Blev du medborger og er det den rigtige metode til at vurdere medborgerskab på?
- 9. Diskutér i gruppen i hvilket omfang i hver især vil definere jer selv som aktive medborgere. Begrund svaret.
- 10. Når du ser på nedenstående figur, synes du så det er et statsborgerskab eller et medborgerskab indvandrere får, hvis de består indfødsretsprøven?
Borgerskabstyper
Statsborgerskab | Medborgerskab |
---|---|
Formelt og objektivt | Reelt og subjektivt |
Status | Identitet |
Ret og pligt | Holdning og tilhørsforhold |
- 11. Diskutér i gruppen nedenstående dialogkort:
Hvad synes du er godt medborgerskab? | Hvordan kan man praktisere godt medborgerskab i dit lokalområde? | Hvad indeholder en god velkomst i et lokalområde? | Hvad kan du konkret gøre for at praktisere godt medborgerskab? |
---|---|---|---|
Nævn et konkret eksempel, hvor nogen har taget ansvar for fællesskabet i dit lokalområde. | Nævn en eller to ting I gør i dit lokalområde, der er med til at styrke fællesskabet. | Synes du, at alle har lige muligheder for at være en del af fællesskabet i dit lokalområde? | Hvad kan man gøre for at få flere med i fællesskabet i dit lokalområde? |
- 12. Med baggrund i figur 7.3. skal I - i grupper – lave en undersøgelse i klassen (eller på årgangen, studieretningen), der gør Jer i stand til at placere den enkelte ift. én af de 7 personlighedstyper. Brug fx variablerne køn, alder, partimedlemsskab, politisk interesse etc.