Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 7: Medborgerskab

Styr på lektien?

  • 1. Hvem var Hal Koch og hvad sagde han om demokrati?
  • 2. Hvad menes med ’nærdemokrati’?
  • 3. Hvad menes der med ’det nationale demokrati’?
  • 4. Hvad menes der med ’socialkarakter’?
  • 5. Hvad er ’det indrestyrede individ’?
  • 6. Hvad er ’det andenstyrede individ’?
  • 7. Forklar ’gyroskop’.
  • 8. Forklar, hvad der ligger i ’rettigheder og pligter’ i forhold til medborgerskab.
  • 9. Forklar, hvad der ligger i ’deltagelse’ i forhold til medborgerskab.
  • 10. Forklar, hvad der ligger i ’identitet og tilhørsforhold’ i forhold til medborgerskab.
  • 11. Hvad forstår ved ’bottom-up-mekanisme’?
  • 12. Hvad er en ’social kontrakt’?

Lektien i brug

  • 1. Diskutér mulige årsager til, at andelen af unge, der interesserer sig for det danske samfunds udvikling, er faldet fra 96% i 2010 til 81% i 2018. Underbyg gerne med empiri.
  • 2. Hvilke centrale pointer kan der udledes af boksen ’Den engagerede og ansvarlige demokratiske ungdom’?
  • 3. Beskriv kort CFU’s syv personlighedstyper og vurdér, hvem du er tættest på og begrund hvorfor?
  • 4. Tegn et portræt af det andenstyrede individ og diskutér dette individs karaktertræk i forhold til at være en medborger med engagement i samfundsforhold.
  • 5. Diskutér fordele og ulemper ved Alternativets forslag om gratis kultur og idræt til flygtninge.
  • 6. Diskutér mulige årsager til forskellen i andel, der er medlemmer af en forening i forhold til etnicitet (figur 7.4.) og vurdér, hvad der kan gøres for at ændre den statistik?
  • 7. Diskutér spørgsmålet om ansvar og skyld i forhold til indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige landes lave medborgerskabsdeltagelse. Kom herunder bl.a. ind på ’den sociale kontrakt’ og Riesmans individtyper.
  • 8. Tag den seneste Medborgerskabsprøve (6. juni 2019) ved at klikke her: https://www.medborgerskabsproeve.com/medborgerskabsproeven-den-6-juni-2019/. Blev du medborger og er det den rigtige metode til at vurdere medborgerskab på?
  • 9. Diskutér i gruppen i hvilket omfang i hver især vil definere jer selv som aktive medborgere. Begrund svaret.
  • 10. Når du ser på nedenstående figur, synes du så det er et statsborgerskab eller et medborgerskab indvandrere får, hvis de består indfødsretsprøven?

Borgerskabstyper

Kapitel 7

Statsborgerskab

Medborgerskab

Formelt og objektivt

Reelt og subjektivt

Status

Identitet

Ret og pligt

Holdning og tilhørsforhold

swipe
  • 11. Diskutér i gruppen nedenstående dialogkort:
swipe
  • 12. Med baggrund i figur 7.3. skal I - i grupper – lave en undersøgelse i klassen (eller på årgangen, studieretningen), der gør Jer i stand til at placere den enkelte ift. én af de 7 personlighedstyper. Brug fx variablerne køn, alder, partimedlemsskab, politisk interesse etc.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)