Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 8: Multikultur

Styr på lektien?

  • 1. Hvordan defineres en ’indvandrer’?
  • 2. Hvordan defineres en ’efterkommer’?
  • 3. Hvad menes med ’dobbeltsocialisering’?
  • 4. Hvad menes med en ’jeg-kultur’?
  • 5. Forklar begrebet ’vi-kultur’.
  • 6. Hvad er ’den rene identitet’?
  • 7. Hvad menes der med ’bindestregsidentitet’?
  • 8. Hvad er den ’kreolske identitet’?
  • 9. Hvad forstås med ’integration’?
  • 10. Hvad er ’assimilation’?
  • 11. Hvad menes med ’segregation’?
  • 12. Hvad er ’patriarkalsk familiestruktur’?
  • 13. Hvad ligger der i begrebet ’social kontrol’?
  • 14. Hvad er ’emotionel anerkendelse’?
  • 15. Hvad er ’retslig anerkendelse’?
  • 16. Hvad er ’solidarisk anerkendelse’?
  • 17. Forklar begrebet ’etnocentrisme’?
  • 18. Hvad er en ’stereotyp’?

 

Lektien i brug

  • 1. Tag udgangspunkt i tekstboksen ”Alkoholkultur på gymnasierne som case” og diskutér mulige årsager til, at det forholder sig som det er tilfældet?
  • 2. Undersøg, hvad der kan udledes af figur 8.5. og diskutér mulige årsager til den viste tendens.
  • 3. Opstil to hypoteser, der kan forklare andelen af ”under beskæftigelse for 16-64-årige” (figur 8.6.) Begge hypoteser skal understøttes af en faglig begrundelse.
  • 4. Undersøg de forskellige politiske partiers holdning til parallelsamfund og ghettoer og præsentér i et Power Point, hvad de respektive partier foreslår, der skal gøres?
  • 5. Hvad kan der udledes af figur 8.8. og diskutér mulige årsager hertil?
  • 6. Forklar mulige årsager til kendsgerningerne i figur 8.11. Brug bl.a. Honneths teori i den sammenhæng.
  • 7. Redegør for de forskellige typer af fællesskabsøgende strategier og find empiriske eksempler på hver af dem.
  • 8. Læs opsummeringen af ”Tredjegenerationsindvandrere klarer sig ikke bedre end anden generation” og redegør for de centrale problematikker. Inddrag dernæst faglige begreber fra kapitlet til at diskutere, hvad vi kan gøre fremadrettet? Brug identitetsbegreberne, integrationsbegreberne og de forskellige strategier fra kapitlet.
  • 9. Læs artiklen ”Mange unge indvandrere ønsker slet ikke at være danske” og udfyld nedenstående skema (evt. ved anvendelse af underoverskrifterne i artiklen):
Kapitel 8

Problemstilling:

Mulige løsninger herpå:

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)