Øvelse 4.1 Hvilke økonomier er de største i verden?
Anvend talmaterialet i tabel 4.1.
- Opstil to søjlediagrammer: ét der viser landenes økonomiske størrelse udtrykt i nominel BNP og ét der viser landenes økonomiske størrelse udtrykt i BNP justeret for købekraft.
- Sammenlign de to diagrammer. Hvad kan vi konkludere?
Tabel 4.1. Kinas økonomiske størrelse i international sammenligning, 2019 | ||
---|---|---|
BNP, nominel | BNP, justeret for købekraft | |
Kina | 14216 | 27310 |
USA | 21440 | 21440 |
Indien | 2940 | 10510 |
Japan | 5150 | 5750 |
Tyskland | 3860 | 4440 |
*Tallene er opgjort i mia. US$.
Kilde: IMF (2020) World Economic Outlook; Statista (2020) China: Gross Domestic Product (GDP) at current prices from 2012 to 2024.
Øvelse 4.2 Hvor hurtigt vokser Kinas økonomi i forhold til andre store økonomier?
Anvend talmaterialet i tabel 4.2 og omregn til indekstal.
- Hvor mange procent er henholdsvis USA's, Kinas, Japans, Tysklands og Indiens BNP vokset med fra år 2000 til år 2019?
- Hvordan vil du beskrive Kinas økonomiske vækst sammenlignet med de andre staters?
Tabel 4.2. Udviklingen for verdens fem største økonomier | |||||
---|---|---|---|---|---|
USA | Kina | Japan | Tyskland | Indien | |
2000 | 10285 | 1211 | 4888 | 1950 | 462 |
2010 | 14964 | 6101 | 5700 | 3417 | 1657 |
2019 | 21440 | 14216 | 5150 | 3860 | 2940 |
*Tallene er opgjort i mia. US$, nominel BNP.
Kilde: IMF (2020) World Economic Outlook; Statista (2020) China: Gross Domestic Product (GDP) at current prices from 2012 to 2024.
Øvelse 4.3 Quiz og byt IP-begreber
- Nedenstående begrebskort kopieres og klippes ud, så der er kort = antal elever.
- Begrebskortene lægges med tekstsiden nedad på et bord.
- Eleverne trækker hver et kort og går sammen i par.
- Eleverne skal i deres par på skift forsøge at forklare begrebet på deres kort for hinanden.
- Når begge elever har forklaret deres begreb, bytter de kort og finder en ny makker.
- Eleverne forklarer igen på skift begrebet på deres kort for hinanden, osv., osv.
- Øvelsen kan køre indtil alle har forklaret 10 begreber eller til læreren vurderer, at eleverne har gennemgået begreberne tilstrækkeligt.
IP-begreber | |||
---|---|---|---|
Anarki | Sikkerhedsdilemma | Interdependens | Plussumsspil |
Selvhjælpssystem | Nulssums-tese | Nulsumsspil | Cirkulær historieopfattelse |
Demokratisk freds tese | Hård magt | Blød magt | Lineær historieopfattelse |
Internationale institutioner | Determinanter | Kollektivt sikkerhedssystem | Kapabiliteter |
Public diplomacy |
Her findes øvelsesopgaver til hvert kapitel som kan anvendes i forbindelse med undervisning med brug af bogen “Kina under forandring”. Øvelsesopgaverne er tilrettelagt, så de træner elevernes læsning af figurer, tabeldata, beregninger og brug af excel.