Forlaget Columbus

Ulighedens mange ansigter

Tjek på lektien

Formålet med tjek-på-lektien spørgsmålene er at skabe fokus for elevernes læsning af teksten. Spørgsmålene befinder sig ofte på et redegørende niveau, men de er væsentlige redskaber for eleverne i deres konkrete læsning af komplicerede samfundsforhold, fordi de hjælper eleverne til at holde deres fokus fast på centrale elementer (ikke alle elementer og ikke alle detaljer) i den tekst, som læreren ønsker, at eleverne skal læse. Det er således hensigten med disse spørgsmål, at eleverne bliver ”guidet” i gang med læsningen. Tjek-på-lektierne spørgsmål tilbyder fra start af eleverne et konkret formål og en ramme omkring deres læsning, som kan bidrage til et grundigere og mere lystbetonet arbejde med teksten.

Undersøgelser har vist, at mange elever ofte finder det uoverskueligt at gå i gang med en tekst/emne, som de ikke noget større kendskab til, og hvor de ikke ”får en hjælpende hånd” til at komme i gang med teksten – for hvad er vigtigt og hvad er ikke vigtigt, er der mange elever der spørger sig selv om i en sådan læsesituation. Tjek-på-lektien kan også bruges som opsamlingsspørgsmål på dagens undervisning, hvor eleverne, gennem besvarelse af disse grundlæggende og meget tekstnære spørgsmål, runder arbejdet med undervisningen af. 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)