Forlaget Columbus

Tjek på lektien
kapitel 10: Global og regional ulighed

  • Forklar Branco Milanovic tre ulighedskoncepter
  • - Concept 1-ulighed
  • - Concept 2-ulighed
  • - Concept 3-ulighed
  • Hvad er forskellen på globaliseringsoptimister og globaliseringsskeptikere?
  • Redegør for figur 10.1
  • Hvad betyder forkortelsen HDI og hvad er et HDI-indeks?
  • Redegør for figur 10.2
  • Redegør for figur 10.3
  • Redegør for figur 10.4
  • Hvilke ulemper kan der være ved det globale og regionale ulighedsmål?
  • Forklar Kuznets-kurven (brug i den forbindelse figur 10.7)
  • Hvad kan forklare at Kuznets-kurven ændrer form fra et omvendt U til et N jf. figur 10.7 og 10.8
  • Redegør for stigningen i ulighed (målt ved ginikoefficienten) ved at bruge figur 10.9.
  • Hvilke former for globalisering findes der?
  • Hvordan kan globalisering være en forklaring på ulighed (gør i den forbindelse brug af figur 10.10)?
  • Hvad betyder syd-syd samarbejdet?
  • Anthony Atkinson taler om den ”globale stjerne”, hvad mener han egentlig med denne betegnelse?
  • Baumann bruger vagabond og turist i sine analyser af globaliseringen, men hvad mener han med disse to begreber?
  • Redegør for figur 10.11
  • Hvordan kan teknologi være en forklaring regional og global ulighed?
  • Hvad menes der med landets interne politikker og hvorledes kan disse politikker have betydning for globaliseringens og teknologiens drivkræfter?
  • Forklar figur 10.11 omhandlende nedenstående tre muligheder
  • - At modvirke globaliseringen og teknologien
  • - At forstærke ulighedsskabende elementer i globaliseringen og teknologien
  • - At de interne politikker lader sig føre af globaliseringen og teknologien.
  • Redegør for figur 10.12.
  • Nævn FNs 2015 mål – men kig gerne på de nye 2030 mål.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)