Forlaget Columbus

Tjek på lektien
Kapitel 5: Den ”nye” ulighed

  • Hvilken bog skrev forfatteren Lars Olsen tilbage i 2007 og hvad handlede den om?
  • Hvad viser figur 5.1?
  • Hvorfor mister økonomien betydning efter 1960erne?
  • Hvad er en ressourcebeholder for noget?
  • Forklar følgende centrale ressourcebeholdere
  • - Økonomiske ressourcebeholder
  • - Kulturelle ressource
  • - Arbejdsmarkedstilknytning
  • - Netværk
  • - Stabilitet i familien
  • - Helbred
  • Hvem er Lars Dencik, og hvad mener han med henholdsvis den offentlige arena, den private arena og den personlige arena? (tekstboks 5.1 skal her bringes i anvendelse)
  • I tekstboks 5.2 nævnes en række forskellige uddannelsesniveauer – forklar disse.
  • Redegør for tabel 5.1
  • Redegør for figur 5.3
  • Redegør for figur 5.4
  • Hvem er Gitte Sommer Harrits  og Bente Jensen og hvorfor peger de på sproget som en vigtig faktor når vi skal forklare ulighed (se s.87.88)?
  • Hvem er Aia Fog og hvilke børn mener Aia Fog, er i risiko for at blive ramt af ulighed? (tekstboks 5.3 skal her bringes i anvendelse)
  • Forklar figur 5.5 og 5.6 hvad fortælle de to figurer os om uddannelse og ledighed?
  • Undersøg figur 5.7 og find ud af om der er der forskel på beskæftigelsesfrekvensen.
  • Forklar følgende centrale arbejdsmarkedsbegreber
  • - Erhvervsfrekvens
  • - Beskæftigelsesfrekvens
  • - Ledighedsprocent
  • - Bruttoledighed
  • - Nettoledighed
  • Undersøg figur 5.9 og 5.10 og find ud af hvad de to figurer kan fortælle os om netværksmæssige ressourcer.
  • Hvad er forskellen på en stabil og en ustabil familie?
  • Hvordan ser det ud med skilsmisser i Danmark – se figur 5.11.
  • Hvordan ser sammenhængen ud mellem henholdsvis skilsmisseprocenten og uddannelse? (brug figur 5.12)
  • Hvem er Kirsten Grønbæk og hvad mener hun med
  • - Det symbolske niveau?
  • - Det strukturelle niveau?
  • - Det subjektive niveau?
  • Redegør for figur 5.13.
  • Redegør for figur 5.14.
  • Hvad handler den helbredsmæssige ressourcebeholder om og hvad kan udledes om uddannelses og helbred når vi undersøger følgende figurer om sundhed og uddannelse
  • Figur 5.15
  • Figur 5.16
  • Tabel  5.2
  • Hvad står forkortelsen KRAM-faktorer for?
  • Redegør for figur 5.18 om beskæftigelsesudviklingen inden for forskellige hovedsektorer.
  • Hvordan var udviklingen på Karen Olsens (kvinden på billedet s.101) arbejdsplads, Skandinavisk Tobakskompagni, fra 1973-2006.
  • Hvem er Anthony Giddens og hvad lægger han vægt på i sine forklaringer af det senmoderne samfund?
  • Hvem er Hartmut Rosa og hvad lægger han vægt på i sine forklaringer af det senmoderne samfund? (kom her ind på begrebet social acceleration og dets tre former)
  • Hvorfor løber hamsteren på billedet s.103 så hurtigt?
  • Redegør for tabel 5.3 – er det blevet lettere eller sværere at komme ind på de udvalgte lange videregående uddannelser?
  • Forklar figur 5.19 – hvad er budskabet med denne figur?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)