Tjek på lektien
kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
- Det kapital 11 bygges op omkring en treplansmodel. Forklar de tre forskellige planer og brug i den forbindelse figur 11.1 omhandlende tre niveauer at bekæmpe ulighed og social ulighed på.
- Hvad er et investeringsargument?
- Hvad er et incitamentsargument?
- Hvad er et uddannelsesargument?
- Hvad er et moralsk argument?
- Hvad er et effektivitetsargument?
- Hvad er et sammenhængskraftsargument?
- Hvad er forskellen på nedenstående to centrale begreber
- - Objektive bindinger?
- - Klassiske spejderegenskaber?
- - Nævn de seks ressourcebeholdere.
- Hvad er en ressourceforøgelsesstrategi og forklar nedenstående muligheder for forøgelse af ressourcer
- - Direkte forøgelse af ressourcer
- - Vertikal forøgelse af ressourcer
- - Horisontal forøgelse af ressourcer
- Forklar figur 11.3.
- Forklar figur 11.4 omhandlende balancen mellem klassiske spejderegenskaber og objektive bindinger.
- Hvad menes der med ”vertikal forøgelse af ressourcer”?
- Redegør for figur 11.5
- Redegør for tre forskellige socialisationsarenaer (brug i den forbindelse figur 11.6).
- Hvad er det de tre socialdemokrater (som er afbilledet s.261) argumenterer for i deres kronik ”Her er den nye klassekamp”?
- Hvad menes der med ”den horisontale forøgelse af ressourcer”
- Hvad er en kammeratskabseffekt?
- Hvad er Aarhus-modellen for noget?
- Hvad er Københavner-modellen for noget?
- Hvad handler brobyggende social kapital om?
- Forklar forskellene på henholdsvis plan 1 og plan 2 ved brug af figur 11.7.
- Hvad er et non-verbalt fællesskab?
- Hvad handler projektet i Chicago om, og hvordan kan det bidrage til fællesskab?
- Redegør kort for figur 11.8
- Hvorfor kan det være et problem for det danske samfund, at et stigende antal børn går i privatskole?
- Hvordan har Rungsted Gymnasium forsøgt at styrke båndene mellem de sociale klasser?
- Hvad handler en diskursiv-løsningsmodel om?
- Forklar figur 11.9 og knyt kort nogle kommentarer til henholdsvis stat, marked og civilsamfund.