Forlaget Columbus

Tjek på lektien
kapitel 11:  Bekæmpelse af ulighed og social ulighed

  • Det kapital 11 bygges op omkring en treplansmodel. Forklar de tre forskellige planer og brug i den forbindelse figur 11.1 omhandlende tre niveauer at bekæmpe ulighed og social ulighed på.
  • Hvad er et investeringsargument?
  • Hvad er et incitamentsargument?
  • Hvad er et uddannelsesargument?
  • Hvad er et moralsk argument?
  • Hvad er et effektivitetsargument?
  • Hvad er et sammenhængskraftsargument?
  • Hvad er forskellen på nedenstående to centrale begreber
  • - Objektive bindinger?
  • - Klassiske spejderegenskaber?
  • - Nævn de seks ressourcebeholdere.
  • Hvad er en ressourceforøgelsesstrategi og forklar nedenstående muligheder for forøgelse af ressourcer
  • - Direkte forøgelse af ressourcer
  • - Vertikal forøgelse af ressourcer
  • - Horisontal forøgelse af ressourcer
  • Forklar figur 11.3.
  • Forklar figur 11.4 omhandlende balancen mellem klassiske spejderegenskaber og objektive bindinger.
  • Hvad menes der med ”vertikal forøgelse af ressourcer”?
  • Redegør for figur 11.5
  • Redegør for tre forskellige socialisationsarenaer (brug i den forbindelse figur 11.6).
  • Hvad er det de tre socialdemokrater (som er afbilledet s.261) argumenterer for i deres kronik ”Her er den nye klassekamp”?
  • Hvad menes der med ”den horisontale forøgelse af ressourcer”
  • Hvad er en kammeratskabseffekt?
  • Hvad er Aarhus-modellen for noget?
  • Hvad er Københavner-modellen for noget?
  • Hvad handler brobyggende social kapital om?
  • Forklar forskellene på henholdsvis plan 1 og plan 2 ved brug af figur 11.7.
  • Hvad er et non-verbalt fællesskab?
  • Hvad handler projektet i Chicago om, og hvordan kan det bidrage til fællesskab?
  • Redegør kort for figur 11.8
  • Hvorfor kan det være et problem for det danske samfund, at et stigende antal børn går i privatskole?
  • Hvordan har Rungsted Gymnasium forsøgt at styrke båndene mellem de sociale klasser?
  • Hvad handler en diskursiv-løsningsmodel om?
  • Forklar figur 11.9 og knyt kort nogle kommentarer til henholdsvis stat, marked og civilsamfund.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)