Forlaget Columbus

Tjek på lektien
Kapitel 9: Velfærdsstat og ulighed  

  • Hvad mente den danske finansminister Bjarne Corydon, at den danske velfærdsstat var ved at blive transformeret til?
  • Hvad handler de nedenstående to principper om
  • - Medborgerskabsprincippet
  • - Arbejdsmarkedsprincippet
  • Redegør for figur 9.1 og overvej, hvorfor Danmark ligger så højt i internationale lykkemålinger.
  • Hvorledes definerer den norske historiker Asa Briggs velfærdsstaten?
  • Nævn de tre forskellige velfærdsstatsmodeller.  
  • Forklar de tre figurer som er sat ind i figur 9.2. Hvad er det de skal illustrere/vise?
  • Hvad vil det sige, at vi i Danmark har den universelle danske velfærdstatsmodel?
  • Hvordan finansieres det danske universelle velfærdssystem? Brug i den forbindelse figur 9.4.
  • Redegør for figur 9.3 hvad viser figuren om ulighed?
  • Forklar, hvad de tre centrale faktorer der reducerer uligheden i den universelle velfærdsstatsmodel handler om.
  • - Progressiv beskatning
  • - Offentlige serviceydelser
  • - Indkomstoverførsler
  • I tekstboks 9.1 nævnes en række centrale sociologiske begreber. Forklar nedenstående begreber
  • - Social mobilitet
  • - Generationsmobilitet
  • - Karrieremobilitet
  • - Negativ social arv
  • - Positiv social arv
  • - Mønsterbryder
  • Redegør for figur 9.8.
  • I tekstboks 9.3 nævnes begrebet working-poor som betegnelse om en gruppe borgere i Tyskland. Hvad menes der med dette begreb?
  • Hvad er forskellen på den universelles velfærdsstats interne og eksterne udfordringer?
  • Redegør for figurerne 9.10, 9.11 og 9.12 – hvad viser de tre figurer om den universelle velfærdsstatsmodels fremtid?
  • Hvad er en konkurrencestat? Brug i den forbindelse tekstboks 9.4.
  • Hvilke faktorer synes at have indflydelse på regeringens reformbestræbelser? Se s.214-215.  
  • Sammenlign forskellene mellem den klassiske velfærdsstat og konkurrencestaten ved at bruge figur 9.15.
  • Hvad betyder arbejdsudbud?
  • I tekstboks 9.5 beskrives fire forskellige konkurrencestatstyper. Nævn og forklar de fire typer.
  • Redegør for figur 9.17 og forsøg at forklare om overgangen fra velfærsstat til konkurrencestat også vil have indflydelse på menneskesynet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)