Forlaget Columbus

Luk virksomheden op, 3. udg.

Frellsen

  • Gruppe 1 udarbejder en SWOT-analyse for Frellsen (se figur 1 herunder).
  • Gruppe 2 undersøger Frellsens forretningsmodel (se figur 2 herunder).
  • Gruppe 3 undersøger Frellsens værdikæde.
  • Gruppe 4 undersøger Frellsens position på marked.

Materiale:

Figur 1
Figur 2

Porters five-to-go-kaffe

  1. Redegør for nogle af udfordringer og på det danske to-go-kaffe marked.
  2. Undersøg ud fra Porters Five Forces konkurrencesituationen på markedet for to-go-kaffe i Danmark.
  3. Vurdér konkurrencesituationen ud fra figur 2.11.

 

Porters konkurrencestrategier

  1. Undersøg, hvordan Wally and Whiz differentierer sig fra konkurrenterne. Du skal i den forbindelse anvende positioneringskortet, Porters konkurrencestrategier og viden om markedspositioner.

Quiz og byt - Porter

  1. Redegør for begrebet et nichemarked
  2. Forklar hvad der menes med, at virksomheden kører en omkostningsstrategi samt en differentieringsstrategi
  3. Forklar hvad Porter mener med Stuck in the middle
  4. Forklar begrebet USP

Konkurrence Festival

  1. Ud fra figur 2.5 og hjemmesiden festivalkits.dk skal du undersøge konkurrenceform blandt danske festivaler. Begrund dit svar.
  2. Undersøg hvilken festival der kan karakteriseres som henholdsvis markedsleder, markedsudfordrer og markedsfølger.
  3. Diskutér, hvordan eksterne faktorer har påvirket/påvirker de danske festivaler.

Materiale:

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)