Frellsen
- Gruppe 1 udarbejder en SWOT-analyse for Frellsen (se figur 1 herunder).
- Gruppe 2 undersøger Frellsens forretningsmodel (se figur 2 herunder).
- Gruppe 3 undersøger Frellsens værdikæde.
- Gruppe 4 undersøger Frellsens position på marked.
Materiale:
Porters five-to-go-kaffe
- Redegør for nogle af udfordringer og på det danske to-go-kaffe marked.
- Undersøg ud fra Porters Five Forces konkurrencesituationen på markedet for to-go-kaffe i Danmark.
- Vurdér konkurrencesituationen ud fra figur 2.11.
- Ny direktør i stor kaffekæde vil skabe " cementeret kultur. Børsen. 4.1.2022.
- Kæderkæmperforatfriholdekunderfrastigendekaffepriser. Børsen. 22.10.2021.
- McDonalds i storstilet sats på kaffe som nyt vækstben. fodevarewatch.dk. 25.08.21
- Peter Larsen Kaffe. mcdonalds.com.
- Mere end to ud af fem drikker morgenkaffe. coopanalyse.dk. 1.4.2019.
- Coronapandemien skaber nye kaffevaner. Ritzau.dk. 19.2.2021.
Porters konkurrencestrategier
- Undersøg, hvordan Wally and Whiz differentierer sig fra konkurrenterne. Du skal i den forbindelse anvende positioneringskortet, Porters konkurrencestrategier og viden om markedspositioner.
- Video: Wally and Whiz EY Entrepreneur of the Year - YouTube 21.8.2019
Quiz og byt - Porter
- Redegør for begrebet et nichemarked
- Forklar hvad der menes med, at virksomheden kører en omkostningsstrategi samt en differentieringsstrategi
- Forklar hvad Porter mener med Stuck in the middle
- Forklar begrebet USP
Konkurrence Festival
- Ud fra figur 2.5 og hjemmesiden festivalkits.dk skal du undersøge konkurrenceform blandt danske festivaler. Begrund dit svar.
- Undersøg hvilken festival der kan karakteriseres som henholdsvis markedsleder, markedsudfordrer og markedsfølger.
- Diskutér, hvordan eksterne faktorer har påvirket/påvirker de danske festivaler.
Materiale: