Forlaget Columbus

Samf på B

Brug al din viden fra tema 2!

Innovation – senmodernitetens nye mantra!

Som afslutning på dette tema får du nedenfor opstillet nogle opgavemuligheder, hvor du skal arbejde innovativt med en (fiktiv) problematik – du skal arbejde med et løsningsforslag i forhold til en opstillet problematik.

Gennem de senere år er begrebet ’innovation’ for alvor blevet et centralt begreb i den almene uddannelsespolitiske diskussion. Det at kunne arbejde innovativt med en opgave er kommet i centrum på stort set alle uddannelsesområder – fra folkeskole til universitetsniveau. Skal vi kunne klare os i den stadigt tilspidsede globale konkurrence synes bl.a. innovation at være en del af løsningen, synes det at lyde fra erhvervsliv, politikere og andre eksperter. 

Ud over det mere overordnede politiske fokus på det innovative aspekt er det faktisk også et felt, hvor du får mulighed for at arbejde med samfundsfag på en helt anden måde end du langt hen ad vejen gør i forbindelse med den daglige undervisning. Du skal bruge viden om faget (empiri, begreber, teori etc.) til at udvikle en innovativ løsning på et en given problematik.

Som en naturlig reaktion på det generelle samfundsmæssige fokus på innovation, har der gennem de senere år i samfundsfaget været en landsdækkende konkurrence – Samfunds Cup – hvor netop det innovative og de heraf følgende kreative løsningsforslag i forhold til en overordnet problematik er omdrejningspunktet.

Skal du og din klasse evt. deltage i årets Samfunds Cup kan du se nedenstående opgavemuligheder som en form for opvarmning til det at arbejde innovativt. 

Opgavemuligheder:

Opgave 1

Statistikkerne taler for sig selv: flere og flere danskere rammes af stress og depression. En cocktail af høje forventninger i både privatlivet og arbejdslivet har dannet grundlag for, at vi løber stærkere end nogensinde før. Imidlertid koster denne udvikling den danske stat milliarder af kroner årligt, og derfor har Sundheds- og ældreministeriet udskrevet en konkurrence for innovative forslag, der kan dæmme op for den kritiske udvikling.

Spørgsmålet er – hvordan mindsker vi omfanget stress og depressioner i Danmark?

Opgave 2

Sociale medier er blevet en livsvigtig platform for det senmoderne netværksindivid. Vi forelsker os, får jobs, bestiller rejser og deslige igennem tjenester på de sociale medier. Men der er også en bagside af medaljen. Vores tilstedeværelse i onlinelivet står i stigende grad i modsætning til vores liv i offlinelivet. Områder som skolegang, forældreskab, jobliv og andet er gennemsyret af modsætningsforholdet mellem tilstedeværelse online og tilstedeværelse i de klassiske menneskelige sfærer.

Spørgsmålet er – hvordan får vi disse to verdener til at fungere sammen?

Hvad skal opgavebesvarelsen indeholde?

  1. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) af dit/Jeres løsning til en politisk aktør – fx en folketingspolitiker, en kommunalpolitiker, en virksomhedsleder, leder af en politisk organisation, en embedsmand el.lign. Omfanget af notatet er max. 1200 ord (3 normalsider)
  2. En mundtlig formidling (pitch) af løsningsforslaget ved brug af digitalt formidlingsværktøj som fx PowerPoint eller Prezi. Der må gerne indgå videoklip og andet, der kan live fremstilling/præsentationen op. Når man arbejder innovativt indholdsmæssigt, er det naturligt at tænke på, at fremlæggelsen også skal være innovativ, dog uden det går ud over overskueligheden og klarheden i formidlingen.

Hvilke kriterier ligger til grund for bedømmelsen?

Der er 4 vurderingskriterier som opgaven vil blive vurderet ud fra;

Originalitet (hovedfokus). Der lægges vægt på den originale, innovative, kreative og gode løsning på den aktuelle problematik. Det er ikke nok udelukkende at kopiere allerede kendte løsninger på problematikken, men det kan dog være nyt i konteksten.

Faglighed. Det er vigtigt, at det faglige indhold er i orden. Der skal dokumenteres og argumenteres sagligt og fagligt og inddrages såvel empiri som teori og begreber.

Omverden. Opgaveløsningens realiserbarhed skal tages med i betragtning – der skal være gjort noget med ideen. Det kan være gennem dialog med en politiker, en virksomhed, nogle brugere eller andre, der har lavet noget lignende din/Jeres ide. Dvs. der er et krav om inddragelse af eksterne sparringspartnere.

Formidling. Her er det vigtigt, at der skrives og formidles i et flydende sprog med en tydelig præcisering i forhold til argumentationen for dit/Jeres innovative løsningsforslag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)