5.2 Velfærdsmodeller – hvem skal levere velfærden?
Styr på lektien?
- Hvilke funktioner har en velfærdsstat. Brug figur 5.6.
- Hvad menes der med omfordeling?
- Hvad menes der med velfærdmix?
- Hvad menes der med ordet residual?
- Hvad menes der med behovsprincippet i relation til den residuale model?
- Opstil tre karakteristika ved den residuale model.
- Hvad menes der med selektiv i denne sammenhæng?
- Opstil tre karakteristika ved den selektive model.
- Hvad menes der med ordet universel?
- Opstil tre karakteristika ved den universelle model.
- Hvad menes der med progressiv skat?
- Hvad definerer en konkurrencestat?
- Redegør for begrebet systemverden.
- Redegør for begrebet livsverden.
- Hvad menes der med koloniseringstese?
- Forklar begrebet målrationalitet?
- Forklar begrebet værdirationalitet?
- Hvad menes der med rationalitetens irrationalitet?
Lektien i brug!
- Diskutér, hvad I mener der er et eksistensminimum. Hvad skal der til for at have et eksistensminimum i Danmark?
- Diskutér udsagnet: ”Politikerne skal tilstræbe at skabe så meget lighed i samfundet som muligt. ”
- Undersøg de væsentligste forskelle på de tre velfærdsmodeller.
- Hvad er for jer de centrale målsætninger i en velfærdsstat?
- Find empiri, der kan belyse forskellen i den liberale (USA) og den socialdemokratiske model (Danmark) i forhold til fx uddannelse, sundhedssystem, overførselsindkomster, børne- og ældrepleje etc.
- Undersøg, hvorvidt der kan identificeres ideologiske træk i de tre modeller.
- Diskutér, hvorfor Habermas mener, at koloniseringen af livsverdenen er problematisk. Hvad mener I?
- Skriv et læserbrev, hvor I skriver en forsvarstale/argumenterer for en af de tre valgte modeller. Mail jeres læserbrev til en avis.