Forlaget Columbus

Samf på B

5.3 Den danske velfærdsstats udfordringer – interne og eksterne klemmer?

Styr på lektien?

  1. Hvad udgør de interne klemmer?
  2. Hvad udgør de eksterne klemmer?
  3. Hvad menes der med individualiseringsklemmen?
  4. Forklar begrebet krævementalitet.
  5. Hvad menes der med rettighedstænkning?
  6. Hvad er der indeholdt i demografiklemmen?
  7. Hvad menes der med ældrebyrden?
  8. Hvad udgør integrationsbyrden?
  9. Beskriv globaliseringsklemmen – herunder outsourcing og brain drain/brain gain.  
  10. Hvad er der indeholdt i EU-klemmen?

Lektien i brug!

  1. Find talmateriale, der afdækker omfanget af demografiklemmen
  2. Diskutér, hvilke konkrete udfordringer gruppen af indvandrere, efterkommere og flygtninge udgør for den danske velfærdsstat? Find fx materiale om gruppens arbejdsmarkedstilknytning og uddannelsesniveau. 
  3. Find empiriske eksempler på individualiserings- og forventningsklemmen. 
  4. Skriv et kort oplæg om spørgsmålet: EU – en klemme eller garant for fremtidig velfærd?
  5. Vurdér om det er de interne eller de eksterne klemmer, der er det mest udfordrende? Underbyg jeres svar. 
  6. Undersøg omfanget af danske virksomheders outsourcing. Brug bl.a. Globaliseringsredegørelsen 2015/2016. 
  7. Undersøg, hvorvidt brain drain er et reelt problem for det danske samfund. 
  8. Diskutér, hvorvidt aspekter som øget brugerbetaling, mere udlicitering og højere grad af privatisering er mulige veje at gå for at sikre den fremtidige danske velfærd. Underbyg med empiri.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)