Tjek på lektien
5.1: Hvilke krav er der, når man skriver SRP i samfundsfag?
- Redegør for de tre krav til studieretningsprojektet (SRP) i samfundsfag:
- Aktualitet
- Begreber og teorier
- Empiri
- Forklar, hvilke krav der er til fiktion, hvis det bruges i en tværfaglig opgave, hvor samfundsfag er med.
5.2: Hvilke faser er der i en SRP-proces?
- Hvad kendetegner faserne i et studieretningsprojekt?
- Hvordan finder man litteratur og materiale til opgaven?
- Redegør for opgavens krav til formidling, viden og metoder og samspil mellem fagene.
5.3: Hvordan læser man en SRP-opgaveformulering i samfundsfag?
- Hvordan svarer man på de forskellige dele af en opgaveformulering med samfundsfag?
- Det overordnede spørgsmål
- Det redegørende spørgsmål
- Det analyserende/undersøgende spørgsmål
- Det diskuterende spørgsmål
- Hvordan skal en SRP bygges op i samfundsfag?
- Se på de gode formuleringer til brug i opgavens dele på side 141 og lav sætninger med hver af dem.
5.4: Hvordan laver man et metodeafsnit i samfundsfag?
- Redegør for, hvad et godt metodeafsnit i samfundsfag indeholder.
- Se nærmere på metodeafsnittet nederst på side 142 og tal om, hvordan det formår at være konkret frem for en redegørelse for metoderne.
- Redegør for, hvad man ikke skal skrive i sit metodeafsnit i samfundsfag på baggrund af tekstboksen på side 143.
5.5: Hvordan forbereder man sit mundtlige forsvar af SRP'en i samfundsfag?
- Redegør for, hvad det mundtlige forsvar af SRP’en skal indeholde.
- Prøv selv FLYUM-modellen på baggrund af din opgave i afsnit 5.5.
- Afprøv de videnskabsteoretiske spørgsmål på side 147 på din SRP.
5.6: Hvordan kan man ellers arbejde projektorienteret i samfundsfag, bl.a. med innovation?
- Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med humaniora.
- Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med naturvidenskab.
- Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med andre samfundsvidenskabelige fag.
- Redegør for, hvordan man kan forstå innovation i samfundsfag med forklaring af:
- a. Nyt
- b. Nyttigt
- c. Nyttiggjort
- Forklar, hvad der kendetegner de tre faser i den innovative proces i KIE-modellen.
- Redegør for de fire vurderingskriterier for innovationsprojekter i samfundsfag.