Forlaget Columbus

Metodebogen

Tjek på lektien

5.1: Hvilke krav er der, når man skriver SRP i samfundsfag?

  1. Redegør for de tre krav til studieretningsprojektet (SRP) i samfundsfag:
    1. Aktualitet
    2. Begreber og teorier
    3. Empiri
  2. Forklar, hvilke krav der er til fiktion, hvis det bruges i en tværfaglig opgave, hvor samfundsfag er med.

5.2: Hvilke faser er der i en SRP-proces?

  1. Hvad kendetegner faserne i et studieretningsprojekt?
  2. Hvordan finder man litteratur og materiale til opgaven?
  3. Redegør for opgavens krav til formidling, viden og metoder og samspil mellem fagene.

5.3: Hvordan læser man en SRP-opgaveformulering i samfundsfag?

  1. Hvordan svarer man på de forskellige dele af en opgaveformulering med samfundsfag?
    1. Det overordnede spørgsmål
    2. Det redegørende spørgsmål
    3. Det analyserende/undersøgende spørgsmål
    4. Det diskuterende spørgsmål
  2. Hvordan skal en SRP bygges op i samfundsfag?
  3. Se på de gode formuleringer til brug i opgavens dele på side 141 og lav sætninger med hver af dem.

5.4: Hvordan laver man et metodeafsnit i samfundsfag?

  1. Redegør for, hvad et godt metodeafsnit i samfundsfag indeholder.
  2. Se nærmere på metodeafsnittet nederst på side 142 og tal om, hvordan det formår at være konkret frem for en redegørelse for metoderne.
  3. Redegør for, hvad man ikke skal skrive i sit metodeafsnit i samfundsfag på baggrund af tekstboksen på side 143.

5.5: Hvordan forbereder man sit mundtlige forsvar af SRP'en i samfundsfag?

  1. Redegør for, hvad det mundtlige forsvar af SRP’en skal indeholde.
  2. Prøv selv FLYUM-modellen på baggrund af din opgave i afsnit 5.5.
  3. Afprøv de videnskabsteoretiske spørgsmål på side 147 på din SRP.

5.6: Hvordan kan man ellers arbejde projektorienteret i samfundsfag, bl.a. med innovation?

  1. Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med humaniora.
  2. Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med naturvidenskab.
  3. Redegør for, hvad der kendetegner samfundsfag i samarbejde med andre samfundsvidenskabelige fag.
  4. Redegør for, hvordan man kan forstå innovation i samfundsfag med forklaring af:
    • a. Nyt
    • b. Nyttigt
    • c. Nyttiggjort
  5. Forklar, hvad der kendetegner de tre faser i den innovative proces i KIE-modellen.
  6. Redegør for de fire vurderingskriterier for innovationsprojekter i samfundsfag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)