Forlaget Columbus

Metodebogen

Øvelse til 5.1: Hvilke krav er der, når man skriver SRP i samfundsfag?

Øvelse 5.1.1: Krav til SRP med samfundsfag

  • Åbn SRP-opgaveformuleringer med samfundsfag (øvelse 5.3) og se nærmere på, hvordan de tre krav til at skrive SRP i samfundsfag kommer i spil – hvor kan man se, at opgaveformuleringen beskriver kravet om aktualitet, begreber og teorier og empiri?

Øvelse til 5.2: Hvilke faser er der i en SRP-proces?

Øvelse 5.2.1: Udvikling af problemformulering

  • Brug Flyum-øvelsen i bogens afsnit 5.2 til at udvikle en problemformulering på baggrund af det forløb, du arbejder med netop nu.

Øvelse til 5.3: Hvordan læser man en SRP-opgaveformulering i samfundsfag?

Øvelse 5.3.1: Læsning af opgaveformuleringer i samfundsfag

  • Se nærmere på en opgaveformulering i samfundsfag. På baggrund af opgaveformuleringen skal du udarbejde en disposition over, hvordan SRP’en kunne besvares. Husk at nærlæse forventningerne til din besvarelse helt ned på de enkelte ord i opgaveformuleringen, hvor du blandt andet får at vide, hvilke genrer der er i spil, og hvilke forventninger der er til teori og empiri.
    • Du kan også tage udgangspunkt i en af opgaveformuleringerne på side 139 i bogen.
    • (dokument skal åbnes)

Øvelser til 5.4: Hvordan laver man et metodeafsnit i samfundsfag?

Øvelse 5.4.1: Øvelse til at skrive et godt metodeafsnit

  • Udfyld skema om styrker og svagheder ved din undersøgelse ved hjælp af overvejelser om generaliserbarhed, validitet og reliabilitet. (dokumentet skal åbnes)

Øvelse 5.4.2: Se eksempler på metodeafsnit

  • Når du skal lave et metodeafsnit til din opgave, så kan det være relevant at se, hvordan andre har grebet det an. I øvelsen er tre eksempler på metodeafsnit i rapporter med forskellige metodiske tilgange. (dokumentet skal åbnes)
  • Læs, hvordan de hver især argumenterer for deres valg af metode og diskuter fordele og ulemper ved deres metodiske valg. Overvej også, om de kunne have belyst rapportens indhold lige så godt ved brug af andre metoder.
    • NB. Opgaven er identisk med opgave 3.5 om metodernes styrker og svagheder på baggrund af rapporter.

Øvelse til 5.5: Hvordan forbereder man sit mundtlige forsvar af SRP’en i samfundsfag

Øvelse 5.5.1: Det mundtlige forsvar af SRP i samfundsfag

  • Brug Flyum-øvelsen i bogens afsnit 5.5 til at gøre dig relevante overvejelser om din SRP forud for det mundtlige SRP-forsvar i samfundsfag.

Øvelse til 5.6: Hvordan kan man ellers arbejde projektorienteret i samfundsfag, blandt andet med innovation?

Øvelse 5.6.1: Arbejde med innovation i samfundsfag

  • Gå ind på http://www.samfundscup.dk og undersøg årets tema. Brug afsnit 5.6 som værktøjskasse til at arbejde løsningsorienteret ved at deltage i Samfundscup

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)