Forlaget Columbus

Metodebogen

Tjek på lektien

3.1: Hvad er kvalitativ metode?

  1. Hvad er kvalitativ metode?
  2. Giv eksempler på, hvordan en kvalitativ undersøgelse laves.
  3. Forklar, hvad forskellen på kvalitativ og kvantitativ metode er.

3.2: Hvad er kvalitativ empiri, og hvordan finder man det?

  1. Hvad er kvalitativ empiri?
  2. Hvilke retningslinjer skal man huske, når man søger på Infomedia?
  3. Hvor kan man finde kvalitativt materiale udover Infomedia?
  4. Hvad er fake news og hvordan man undgår at falde for fake news?

3.3: Hvordan analyserer man kvalitatitv empiri?

  1. Hvad er en operationalisering?
  2. Forklar, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål med udgangspunkt i figur 3.1
  3. Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på, når man operationaliserer. Inddrag begrebet validitet.
  4. Hvad betyder det at transskribere et interview?
  5. Hvad vil det sige at kode sit kvalitative materiale, for eksempel et interview?
  6. Hvad er forskellen på lukket og åben kodning?
  7. Gennemgå det kodede interview på side 83-84 og overvej, om du er enig i kodningen.
  8. Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på, når man koder kvalitativt materiale. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet.
  9. Hvad er et display, og hvilke kriterier er der for et display?
  10. Forklar, hvordan man bruger et display i praksis og forklar funktionen af et display til formidling.
  11. Hvad er en diskurs?
  12. Hvad betyder det, at virkelighedsopfattelsen er socialt konstrueret?
  13. Hvad vil det sige at have diskursiv magt?
  14. Hvad er nodalpunkter?
  15. Hvad er momenter og flydende betegnere?
  16. Hvad er differens, antagonisme og hegemoni?

3.4: Hvordan indsamler man selv kvalitativ empiri? Interviews, observation og eksperimenter

  1. Redegør for de tre faser i en interviewundersøgelse.
  2. Redegør for de tre typer af interviews, og forklar forskellen på dem.
  3. Hvad er et fokusgruppeinterview?
  4. Hvordan vælger man sin interviewperson?
  5. Hvilke retningslinjer er der for det gode interview?
  6. Forklar, hvordan man kan forberede sig på at lave et interview og hvad man skal være opmærksom på undervejs.
  7. Hvad er observation? Giv eksempler.
  8. Forklar med inddragelse af figur 3.17, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål til brug i en observation.
  9. Redegør for de fire roller, som man kan indtage i en observation.
  10. Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der er ved de forskellige roller i observation.
  11. Hvordan laver man et observationsskema?
  12. Diskuter fordele og ulemper ved at bruge et observationsskema.
  13. Hvordan laver man en kvantitativ observation?
  14. Hvordan kan man bruge eksperimenter i samfundsfag?

3.5: Hvilke styrker og svagheder er der ved kvalitativ metode?

  1. Hvad er styrkerne ved kvalitativ metode?
  2. Hvad er svaghederne ved kvalitativ metode?
  3. Diskuter i hvilke tilfælde det er bedst at bruge hhv. kvalitativ og kvantitativ metode med brug af figur 3.20.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)