Tjek på lektien
3.1: Hvad er kvalitativ metode?
- Hvad er kvalitativ metode?
- Giv eksempler på, hvordan en kvalitativ undersøgelse laves.
- Forklar, hvad forskellen på kvalitativ og kvantitativ metode er.
3.2: Hvad er kvalitativ empiri, og hvordan finder man det?
- Hvad er kvalitativ empiri?
- Hvilke retningslinjer skal man huske, når man søger på Infomedia?
- Hvor kan man finde kvalitativt materiale udover Infomedia?
- Hvad er fake news og hvordan man undgår at falde for fake news?
3.3: Hvordan analyserer man kvalitatitv empiri?
- Hvad er en operationalisering?
- Forklar, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål med udgangspunkt i figur 3.1
- Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på, når man operationaliserer. Inddrag begrebet validitet.
- Hvad betyder det at transskribere et interview?
- Hvad vil det sige at kode sit kvalitative materiale, for eksempel et interview?
- Hvad er forskellen på lukket og åben kodning?
- Gennemgå det kodede interview på side 83-84 og overvej, om du er enig i kodningen.
- Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på, når man koder kvalitativt materiale. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet.
- Hvad er et display, og hvilke kriterier er der for et display?
- Forklar, hvordan man bruger et display i praksis og forklar funktionen af et display til formidling.
- Hvad er en diskurs?
- Hvad betyder det, at virkelighedsopfattelsen er socialt konstrueret?
- Hvad vil det sige at have diskursiv magt?
- Hvad er nodalpunkter?
- Hvad er momenter og flydende betegnere?
- Hvad er differens, antagonisme og hegemoni?
3.4: Hvordan indsamler man selv kvalitativ empiri? Interviews, observation og eksperimenter
- Redegør for de tre faser i en interviewundersøgelse.
- Redegør for de tre typer af interviews, og forklar forskellen på dem.
- Hvad er et fokusgruppeinterview?
- Hvordan vælger man sin interviewperson?
- Hvilke retningslinjer er der for det gode interview?
- Forklar, hvordan man kan forberede sig på at lave et interview og hvad man skal være opmærksom på undervejs.
- Hvad er observation? Giv eksempler.
- Forklar med inddragelse af figur 3.17, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål til brug i en observation.
- Redegør for de fire roller, som man kan indtage i en observation.
- Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der er ved de forskellige roller i observation.
- Hvordan laver man et observationsskema?
- Diskuter fordele og ulemper ved at bruge et observationsskema.
- Hvordan laver man en kvantitativ observation?
- Hvordan kan man bruge eksperimenter i samfundsfag?
3.5: Hvilke styrker og svagheder er der ved kvalitativ metode?
- Hvad er styrkerne ved kvalitativ metode?
- Hvad er svaghederne ved kvalitativ metode?
- Diskuter i hvilke tilfælde det er bedst at bruge hhv. kvalitativ og kvantitativ metode med brug af figur 3.20.