Forlaget Columbus

Metodebogen

Øvelser til 3.2: Hvad er kvalitativ empiri, og hvordan finder man det?

Øvelse 3.2.1: Træning i at bruge Infomedia

  1. Repeter retningslinjerne for at søge i Infomedia.
  2. Find artiklen i vedhæftede dokument. Du skal finde overskrift, dato og hvilket medie den er bragt i. Artiklen kan ikke googles. (dokument skal åbnes)
  3. Find relevante artikler i Infomedia om det emne, I arbejder med i klassen lige nu.

Øvelse 3.2.2: Fake news

  1. Læs artiklen ”Unge i ny undersøgelse frygter, at falske nyheder kan skade demokratiet
  2. Diskuter på baggrund af artiklen, om fake news er et demokratisk problem, og hvordan man kan begrænse udbredelsen af fake news.

Øvelse 3.2.3: Diskursanalyse

  1. Læs de to artikler: ”»Jeg var konstant på vagt«: Amalie Utzon arbejdede i en »haste-kultur«” og ”Departementschefer har fået nok af Djøf's forfaldsfortælling om rekordhøjt sygefravær og massiv personaleflugt
  2. Undersøg i begge tekster, hvilke diskurser der gør sig gældende. Brug redskaberne fra diskursanalysen, dvs. nodalpunkt, moment, flydende betegnere, differens og antagonisme.
  3. Diskuter, hvilke diskurser omkring arbejdsmiljøet i ministerierne, der har hegemoni.

Øvelser til 3.3: Hvordan analyserer man kvalitativ empiri?

Øvelse 3.3.1: Politisk klasseportræt 1 (2023)

  • Et kvalitativt politisk portræt af en klassekammerat. Øvelse til eleverne med lærer- og elevinstruktion (dokument skal åbnes). Fremgangsmåden er den samme som i 3.3.2, blot indeholder de forskellige interviews.

Øvelse 3.3.2: Politisk klasseportræt 2 (2015)

  • Et kvalitativt politisk portræt af en klassekammerat. Øvelse til eleverne med lærer- og elevinstruktion (dokument skal åbnes). Fremgangsmåden er den samme som i 3.3.1, blot indeholder de forskellige interviews.

Øvelse 3.3.3: Farvekodninger og brug af display

  • Vælg et fælles tema i klassen og tilrettelæg jeres egen kvalitative interviewundersøgelse ved at gå gennem faserne i figur 3.16 på side 97.

Øvelse 3.3.4: Øvelse til farvekodning og brug af display af kvalitativt interview om unges syn på kongehuset

Øvelse 3.3.5: Øvelse til farvekodning og brug af display af kvalitativt interview om syn på indsvandrere med lærer- og elevinstruktion

Øvelser til 3.4: Hvordan indsamler man selv kvalitativ empiri? Interviews, observation og eksperimenter

Øvelse 3.4.1: Øvelse til operationalisering forud for elevernes egne undersøgelser

  • Bordet rundt øvelse med lærerinstruktion (erstat evt. temaet med integration og kulturmøder med et andet!) (dokument skal åbnes)

Øvelse 3.4.2: Rollespil om det gode interview

Øvelse 3.4.3: Undersøgelse af unges trivsel

  1. Læs artiklen ”Undersøgelse tegner et bekymrende billede af særligt pigernes mentale trivsel” og redegør for, hvilke udfordringer for unges trivsel, der beskrives i artiklen.
  2. Undersøg, hvilken metodisk fremgangsmåde, der er i artiklen.
  3. Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der er knyttet til den metodiske fremgangsmåde.
  4. Overvej, hvordan man ellers kunne undersøge unges trivsel og om den har ændret sig over tid.
  5. Prøv at udforme en spørgeguide, som kunne bruges til et kvalitativt interview. Overvej, hvordan du bedst operationaliserer og hvem, der ville være relevant at interviewe.
  6. Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der ville knytte sig til en kvalitativ fremgangsmåde

Øvelse 3.4.4: Observationsøvelse, der kan tilpasses forskellige temaer

  1. Vælg et tema i klassen, som kan bruges til at lave observation (gerne i forlængelse af det tema/forløb, I ellers arbejder med).
  2. Lav en fælles liste over relevante teorier og begreber, der knytter sig til det valgte tema.
  3. Gruppevis skal I udforme en problemformulering, som gør det muligt at bruge teori og begreber fra forløbet.
  4. Gruppevis laves en operationalisering (se figur 3.17), samt overvejelser om, hvilken rolle, man skal indtage i observationen.
  5. Grupperne udformer et observationsskema (se side 102) og gennemfører observationen. Husk at gøre overvejelser om, hvordan I vil dokumentere jeres observationer undervejs.
  6. Der samles op på resultaterne fra observationen ved hjælp af et display.

Til læreren: Evt. kan man bruge samme fremgangsmåde i operationaliseringen som beskrevet i første øvelse 3.4.1. I stedet for at lave en spørgeguide udvikles blot et observationsskema.

Øvelse 3.4.5: Observation af kønsroller på gymnasiet og i undervisningen

Undersøg kønsroller på gymnasiet og i undervisningen ved hjælp af kvalitativ og kvantitativ observation.

  1. Først kan I lave kvantitative observationer:
    • a. Hvordan er kønsfordelingen på lærerværelset? Er der forskel på, hvilke fag mænd og kvinder underviser i?
    • b. Kig dernæst på skolens ledelse: Hvordan er fordelingen mellem mænd og kvinder i ledelsen? Er der forskel på, hvilke typer poster mænd og kvinder sidder på i ledelsen?
    • c. I kan også gøre jer overvejelser om kønsfordelingen på studieretningerne: Er der forskel på, hvilke studieretninger mænd og kvinder vælger?
  2. Dernæst skal I lave en kvalitativ observation af kønnene i undervisningen. Det mest oplagte er at besøge en klasse og en lærer, I ikke kender på forhånd.
    • a. Er der forskel på, hvor meget mænd og kvinder taler i undervisningen?
    • b. Er der forskel på kønnenes kropssprog?
    • c. Er der forskel på, hvordan læreren taler til mænd og kvinder?
    • d. Andre observationer kan også være meget relevante. Gør jer overvejelser om, hvordan I bedst tager noter undervejs i observationen.
  3. Opstil jeres resultater i et display og diskuter i klassen, hvorfor der eventuelt er forskelle – hvis der kan udledes mønstre på baggrund af jeres observationer. Brug evt. display (dokument skal åbnes).
  4. Diskuter styrker og svagheder ved kvantitative og kvalitative observationer. Overvej også, hvordan kombinationen af de to metoder kan styrke jeres resultater.

Øvelse 3.4.6:Styrker og svagheder ved observation som metode

  • Brug case 3 i øvelsen til afsnit 3.5. Casen handler om et antropologisk feltstudie af pårørende i den intensive afdeling. Brug casen til at diskutere styrker og svagheder ved observation som metode.

Øvelse 3.4.7: Marketing-kneb i politiske undersøgelser

  1. Læs artiklen ”Politiske holdninger afsløret med marketing-kneb
  2. Forklar Sigge Winthers metodiske tilgang.
  3. Diskuter fordele og ulemper ved at bruge marketing-kneb til at afdække politisk tilhørsforhold. Inddrag din viden om kvalitativ og kvantitativ metode, samt deres styrker og svagheder.

Øvelse til 3.5: Hvilke styrker og svagheder er der ved kvalitativ metode?

3.5.1: Tre cases med forskellige metoder

  • Øvelse med tre eksempler på rapporter, hvor eleverne skal diskutere fordele og ulemper ved de enkelte undersøgelser, og hvordan man metodisk set kunne undersøge det samme emne på anden måde. Med lærerinstruktion, spørgsmål til eleverne og links til undersøgelser (dokument skal åbnes)

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)