Forlaget Columbus

EU's udfordringer

1.1: Hvad er EU’s formål?

  • Hvad står i Lissabon-traktaten om EU’s formål?
  • Hvad betyder integration i dybden og integration i bredden?
  • Hvad var baggrunden for at indføre Kul- og Stålunionen i 1952?
  • Hvad er EU’s princip om fri bevægelighed og en toldunion, der blev indført med Rom-traktaten i 1957? 
  • Hvad er EU’s indre marked, der blev indført i 1993, og hvilken betydning har dette for EU-landenes økonomi?
  • Hvilke lande er med i EØS uden at være EU-lande og hvordan stiller det disse lande i forhold til handel i EU’s indre marked?
  • Hvilke nye politikområder blev indført med vedtagelsen af Maastricht-traktaten i 1992? Forklar i korte træk hvad disse områder handler om.
  • Hvad er Københavnskriterierne?
  • Hvad betyder det, at EU bygger på liberale demokratiske principper?

1.2: Hvor ligger magten i EU?

  • Hvad betyder det, at EU’s institutioner både kan ses som aktører og arenaer?
  • Hvem sidder i Kommissionen?
  • Hvad er Kommissionens initiativret?
  • Hvorfor kaldes Kommissionen for Traktatens Vogter?
  • I hvilke tilfælde optræder Kommissionen som officiel repræsentant for EU? 
  • Hvem sidder i Ministerrådet?
  • Hvordan arbejder Ministerrådet?
  • Hvilke opgaver har formandskabet for Ministerrådet?
  • Hvem sidder i EU-parlamentet?
  • Hvordan arbejder EU-parlamentet?
  • Hvordan kan EU-parlamentet kontrollere Kommissionens arbejde?
  • Hvem sidder i EU-domstolen?
  • Hvad er EU-domstolens opgaver? 
  • Hvorfor hævder nogle, at EU-domstolen er ’aktivistisk’?
  • Hvem sidder i Det Europæiske Råd?
  • Hvordan arbejder Det Europæiske Råd?
  • Hvad kan Det Europæiske Råd træffe beslutninger om?

1.3: Hvordan træffer EU beslutninger?

  • Hvad kendetegner EU’s overstatslige og mellemstatslige samarbejde?
  • Hvad står i Grundloven om Folketingets overdragelse af suverænitet til f.eks. EU?
  • Hvad kendetegner den almindelige lovgivningsprocedure i EU og hvilke roller spiller EU-institutionerne i de forskellige faser?
  • Hvad er forskellen på et direktiv og en forordning?
  • Hvilke rådgivende institutioner skal Kommissionen ofte præsentere sine forslag for, inden den sender forslagene til Ministerrådet og EU-parlamentet?
  • Hvad kendetegner EU-parlamentets rolle under de alternative beslutningsprocedurer, godkendelsesproceduren og høringsproceduren?
  • Hvordan træffer Ministerrådet beslutninger?
  • Hvad kendetegner den åbne koordinationsmetode som beslutningsproces?
  • Hvad er trilogmøder og hvorfor bliver de benyttet?

1.4: Bestemmer EU for meget?

  • Hvad var baggrunden for, at Danmark fik fire forbehold ved Edinburgh-aftalen i 1992?
  • Hvilke politikområder vedrører de fire danske forbehold?
  • Hvad kendetegner henholdsvis hård og blød EU-skepsis?
  • Hvad kendetegner udviklingen for danskernes EU-skepsis siden medlemskabet i 1973?
  • Hvad betyder henholdsvis formel og reel suverænitet?
  • Hvad kendetegner europæernes generelle syn på EU og deres holdning til mere integration i dybden og bredden?
  • Hvordan ser europæerne forskelligt på fordelingspolitiske emner som økonomi, vækst og ungdomsarbejdsløshed? 
  • Hvordan ser europæerne forskelligt på værdipolitiske emner immigration, klima og miljøbeskyttelse?
  • Hvordan kommer medlemslandenes forskelle i syn på EU’s udfordringer til udtryk i forskellige koalitioner og samarbejdsmønstre?

1.5: Hvor demokratisk skal EU være?

  • Hvad betyder ordet ’legitimitet’?
  • Hvordan opfatter Majone EU’s legitimitet?
  • Hvordan kommer denne opfattelse til udtryk i visionen ’resultaternes EU’?
  • Hvordan opfatter Moravscik EU’s legitimitet?
  • Hvordan kommer denne opfattelse til udtryk i visionen ’nationalstaternes EU’?
  • Hvordan opfatter Hix og Føllesdal EU’s legitimitet?
  • Hvordan kommer denne opfattelse til udtryk i visionen ’borgernes EU’?
  • Hvorfor kan diskussionen af EU’s legitimitet siges at befinde sig i et trilemma?
  • Hvad kan ifølge Habermas styrke EU’s demokratiske legitimitet?
  • Hvad mener Weiler med, at EU er et demoikrati?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)