Forlaget Columbus

EU's udfordringer

3.1: Er euroen rustet til endnu en krise?

Policy-niveauet

  • Hvilken betydning fik finanskrisen i 2008 for udbruddet af eurokrisen i 2010?
  • Hvad var eurogruppens dilemma i forhold til at udbetale et lån til Grækenland?
  • Hvad var formålet med oprettelsen af fonden, Den Europæiske Stabilitetsmekanisme, og hvilke krav stilles til lande, der ønsker at låne fra fonden?
  • Hvad er ’sparepolitik’ og hvordan bidrog denne til at skabe spændinger mellem medlemmerne af eurozonen? 

Polity-niveauet

  • Hvad er rollen for Den Europæiske Centralbank, ECB?
  • Hvad betyder det, at euroen er et monetært samarbejde uden at være et finanspolitisk samarbejde?
  • Hvilke krav stiller Stabilitets- og Vækstpagten til eurolandenes offentlige finanser?
  • Hvorfor faldt konkurrenceevnen for de sydeuropæiske eurolande op til finanskrisen i 2008 og hvilken betydning havde dette for landenes opbygning af statsgæld?

Politics-niveauet

  • Hvilke krav stiller Finanspagten til eurolandenes offentlige finanser? På hvilke måder er der tale om strammere krav end kravene i Stabilitets- og Vækstpagten?
  • Hvorfor diskuteres indførelsen af et eurobudget for eurozonen? Hvad er argumenterne for og imod.
  • Hvad medfører Danmarks fastkurspolitik over for euroen for Danmarks penge- og valutapolitik? Hvad er argumenterne for og imod fastkurspolitikken?

3.2: Kræver større ambitioner for EU også et større budget?

Policy-niveauet

  • Hvilke prioriteter fremgår af Kommissionens forslag til EU’s flerårige budgetramme for 2021-2027?

Polity-niveauet

  • Hvornår og hvorfor indførte EU flerårige budgetrammer?
  • Hvordan foregår beslutningsprocessen for vedtagelsen af en flerårig budgetramme?
  • Hvordan finansieres EU’s budget?
  • Hvorfor er nogen medlemslande nettobidragydere til EU’s budget, mens andre er  nettomodtagere?
  • Hvad er EU’s landbrugsstøtte og regionalstøtte?
  • Hvordan har udgifterne til disse områder udviklet sig gennem tiden?

Politics-niveauet

  • Hvilke skillelinjer mellem medlemslandene kendetegner forhandlingerne om EU’s flerårige budgetramme for 2021-2027?
  • Hvorfor diskuteres indførelsen af nye og direkte indtægter til EU’s budget?

3.3: Udfordrer den fri bevægelighed den danske velfærdsmodel?

Policy-niveauet

  • Hvad var hensigten bag VK-regeringens beslutning i 2010 om indførelsen af et optjeningsprincip for adgangen til udbetaling af børnecheck?
  • Hvorfor viste optjeningsprincippet sig ikke at kunne indføres?
  • Hvordan reagerede Folketingets partier på, at optjeningsprincippet ikke kunne indføres?

Polity-niveauet

  • Hvorfor kan Folketinget ikke selv bestemme, om EU-borgere skal have adgang til børnecheck, når de arbejder i Danmark?
  • Hvad var indholdet af Opholdsdirektivet fra 2004?
  • Hvornår er studerende fra EU-lande omfattet af reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed?

Politics-niveauet

  • Hvad kendetegnede udviklingen i EU-borgeres adgang til velfærdsydelser i Danmark i perioden 2002-2013?
  • Hvor meget blev der i 2018 udbetalt i børnecheck til børn bosat uden for Danmark?
  • Hvor meget har EU-borgere i Danmark bidraget med til den danske statskasse i perioden 2002 til 2013? Hvad har kendetegnet udviklingen frem til 2018?
  • Hvorfor er det vanskeligt for Danmark at finde opbakning blandt de øvrige medlemslande til at stramme reglerne for EU-borgeres adgang til sociale ydelser?

3.4: Skal EU fremme frihandel i verden?

Policy-niveauet

  • Hvad handler CETA-aftalen indgået mellem EU og Canada om?
  • Hvad er de forventede økonomiske gevinster forbundet med CETA-aftalen?

Polity-niveauet

  • Hvad er en bilateral handelsaftale og hvorfor er der kommet flere af disse siden midten af 1990’erne? 
  • Hvorfor er CETA-aftalen kun vedtaget foreløbigt?

Politics-niveauet

  • Hvorfor frygter nogle, at CETA-aftalen vil underminere EU’s standarder inden for fødevarer- og miljøbeskyttelse?
  • Hvorfor har der debat om oprettelsen af den overstatslige domstol, ICS?
  • Hvad kendetegnede europæernes syn på globaliseringen i 2016? Og hvordan har Kommissionen reageret?
  • Hvilken betydning kan indgåelsen af flere bilaterale handelsaftaler få for EU’s rolle som global handelsmagt?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)