Forlaget Columbus

EU's udfordringer

4.1: Hvordan skal EU samarbejde om flygtninge og migranter?

Policy-niveauet

  • Hvad er forskellen på en flygtning og en migrant?
  • Hvorfor taler man om EU’s flygtningekrise i 2015 og 2016?
  • Hvor mange flygtninge og migranter kom til EU i løbet af 2015?
  • Hvad er indholdet af aftalen mellem EU og Tyrkiet, der trådte i kraft i marts 2016?
  • Har aftalen virket efter hensigten?

Polity-niveauet

  • Hvad omhandler Dublin-forordningen?
  • Hvordan deltager Danmark i Dublin-forordningen?
  • Hvilken betydning fik flygtningekrisen for overholdelsen af Dublinforordningen? Og hvordan valgte flere medlemslande at bremse tilstrømningen af flygtninge til deres lande? 

Politics-niveauet

  • Hvad er Frontex? 
  • Hvilket ansvar har EU overfor flygtninge og migranter, som kommer i Frontex’ varetægt?
  • Hvilket ansvar har EU for eventuelle krænkelser af flygtninge og migranters rettigheder, når disse krænkelser begås af Tyrkiet og Libyen, som EU har indgået aftaler med?
  • Hvad omhandler Kommissionens forslag til en ’fordelingsnøgle’, der blev vedtaget af Ministerrådet i september 2015, men som ikke efterfølgende blev efterlevet?

4.2: Har Danmark brug for et fuldt medlemskab af EU’s politisamarbejde?

Policy-niveauet

  • Hvilken udvikling skete inden for RIA-området fra Danmark fik sit retsforbehold i 1992 og frem til vedtagelsen af Lissabon-traktaten i 2007? Og hvordan påvirkede udviklingen Danmarks retsforbehold?
  • Hvad er Europol?
  • Hvad skulle danskerne stemme om ved en folkeafstemning i december 2015?

Polity-niveauet

  • Hvad er en parallelaftale? Og hvad adskiller en parallelaftale fra en særaftale?
  • Hvordan ville en tilvalgsordning ændre vilkårene for Danmarks nuværende tilknytning til RIA-området? 

Politics-niveauet

  • Hvilke partier anbefalede tilvalgsordningen op til folkeafstemningen i 2015 og hvad var deres argumenter?
  • Hvilke partier var imod tilvalgsordningen op til folkeafstemningen i 2015 og hvad var deres argumenter?
  • Hvad viste valgundersøgelser efter folkeafstemningen om baggrunden for danskernes ’nej’ til tilvalgsordningen?
  • Hvordan har Danmarks særaftale stillet dansk politik i forhold til samarbejdet med Europol?
  • Hvilke andre områder inden for RIA overvejer Folketinget at indgå nye parallel- og særaftaler indenfor?

4.3: Skal Danmark med, når EU styrker forsvarssamarbejdet?

Policy-niveauet

  • Hvad handler PESCO-samarbejdet om?
  • Hvorfor er Danmark ikke med i PESCO-samarbejdet?
  • Hvad betyder ønsket om ’strategisk autonomi’ for indførelsen af PESCO-samarbejdet?

Polity-niveauet

  • Hvad var baggrunden for EU’s beslutning i 1992 om at indføre en Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)?
  • Hvordan forløb arbejdet med den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik frem til vedtagelsen af Lissabon-traktaten i 2007? 
  • Hvad medførte vedtagelsen af Lissabon-traktaten for EU’s samarbejde inden for FUSP?
  • Hvilke begivenheder har efterfølgende styrket ønsket om et stærkere FUSP-samarbejde i EU?

Politics-niveauet

  • Hvilke økonomiske konsekvenser kan PESCO forventes at medføre for EU?
  • Hvorfor mener nogle ikke, at PESCO vil være tilstrækkeligt til at sikre strategisk autonomi for EU?
  • Hvad kendetegner EU’s medlemslandes syn på fælles udenrigspolitiske mål i forhold til Rusland? Og hvad har Kommissionen foreslået?
  • Hvad har kendetegnet Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik siden afslutningen på Den Kolde Krig i 1989?
  • Hvad kendetegner danskernes syn på forsvarsforbeholdet og dansk deltagelse i EU’s samarbejde på forsvarsområdet?

4.4: Kan EU forene klimapolitik med sikkerhedspolitik?

Policy-niveauet

  • Hvad er EU’s Energiunion?
  • Hvordan indgår ønsket om bæredygtighed i Energiunionens målsætninger?
  • Hvordan indgår ønsket om forsyningssikkerhed i Energiunionens målsætninger?
  • Hvordan indgår ønsket om konkurrenceevne i Energiunionens målsætninger?

Polity-niveauet

  • Hvordan fungerer EU’s kvotemarked for CO2?
  • Hvad betød vedtagelsen af Lissabon-traktaten i 2007 for EU’s muligheder for at påvirke udledningen af drivhusgasser i medlemslandene?
  • Inden for hvilke områder er der siden indgået aftaler om, at medlemslandene skal reducere udledningen af drivhusgasser?
  • Hvad er EU’s langsigtede klimamål frem mod 2050? Og hvordan går det med efterlevelsen af disse målsætninger?
  • Hvad har Energiunionen givet Kommissionen af værktøjer til at sikre medlemslandenes efterlevelse af de indgåede aftaler om klimamål?

Politics-niveauet

  • Hvordan ser medlemslandene forskelligt på prioriteringen af Energiunionens målsætninger?
  • Hvorfor har anlægningen af gasrørledningen, Nord Stream 2, fået så stor betydning for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?
  • Hvilke udfordringer ligger i forhold til at øge konkurrencen i energiforsyningen på tværs af medlemslandene?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)