Forlaget Columbus

EU's udfordringer

5.1: Må medlemslande trodse EU’s værdigrundlag?

Policy-niveauet

  • Hvad har kendetegnet den politiske udvikling i Ungarn, siden partiet, Fidesz, kom til magten i 2010?
  • Hvad betyder ’illiberalt demokrati’? Og hvad adskiller denne demokratiopfattelse fra liberalt demokrati?
  • Hvordan har Ungarns leder, Orbán, brugt EU’s samarbejde om flygtninge til at styrke sin popularitet?
  • Hvad har kendetegnet den politiske udvikling i Polen siden 2015?

Polity-niveauet

  • Hvorfor har det været vanskeligt for Kommissionen at anklage Ungarn for brud på EU’s traktat?
  • Hvad omhandler Lissabon-traktatens artikel 7? Og hvad kræver det for at kunne bruge denne over for Ungarn og Polen?

Politics-niveauet

  • Hvorfor har Ungarns håndtering af flygtningekrisen i 2015 gjort Orbán populær hos nationalistiske partier i de øvrige medlemslande?
  • Hvad er argumenterne for og imod, at Ungarn selv har ret til at vælge, om landet vil respektere EU’s liberale demokratiske grundlag?
  • Hvordan kan samarbejde på andre af EU’s politikområder bruges til at presse Ungarn og Polen til at respektere EU’s værdigrundlag?

5.2: Skal EU’s borgere have indflydelse på valget af Kommissionsformanden?

Policy-niveauet

  • Hvad er en spitzenkandidat? Og hvad var baggrunden for EU-parlamentets ønske om indførelsen af en spitzenkandidat-proces op til EU-parlamentsvalget i 2014?
  • Hvem endte som EU-parlamentets spitzenkandidat efter EU-parlamentsvalget i 2014? Og hvad blev medlemslandenes reaktion?

Polity-niveauet

  • Hvordan ændrede indførelsen af Lissabon-traktaten proceduren for valget af kommissionsformanden?
  • Hvordan valgte EU-parlamentet at fortolke den nye procedure?

Politics-niveauet

  • Hvorfor var Manfred Weber ikke en populær kandidat hos medlemslandene til posten som kommissionsformand i 2019?
  • Hvilken betydning fik det for spitzenkandidat-proceduren, at EU-parlamentet efter EU-parlamentsvalget ikke ville bakke op om én fælles spitzenkandidat?
  • Hvilke medlemslande var imod henholdsvis Weber, Timmermans og Vestager som kommissionsformand?
  • Hvordan indgår spitzenkandidat-proceduren i en magtkamp mellem konkurrerende visioner for EU’s demokrati og legitimitet? 

5.3: Hvordan skabes en balance mellem lobbyisme og borgerinddragelse i EU?

Policy-niveauet

  • Hvad handler Borgerinitiativet om? 
  • Hvilke kriterier gælder for, at et borgerinitiativ kan rejses?

Polity-niveauet

  • Hvordan kan interessevaretagelsen i EU siges at være korporatistisk? Og hvilken betydning har dette for EU’s beslutningsprocesser?
  • Hvordan kan interessevaretagelsen i EU siges at være pluralistisk? Og hvilken betydning har dette for EU’s beslutningsprocesser?
  • Hvordan kan lobbyister søge at fremme deres interesser på forskellige tidspunkter i EU’s beslutningsprocesser?

Politics-niveauet

  • Hvad er EU’s Åbenhedsregister?
  • Hvad betyder begreberne corporate capture og svingdørsansættelser? Hvilken betydning har fænomenerne for Kommissionens arbejde?
  • Hvor mange borgerinitiativer har indtil 2019 resulteret i nye lovforslag fra Kommissionen?
  • Hvad er udfordringerne og mulighederne for Borgerinitiativet fremover?

5.4: Hvorfor er en skilsmisse mellem Storbritannien og EU så svær?

Policy-niveauet

  • Hvorfor lovede den daværende konservative premierminister, David Cameron, i 2013, at briterne skulle stemme om Storbritanniens fortsatte EU-medlemskab? 
  • Hvad var hovedelementerne i den aftale, som Cameron efterfølgende fik indgået med de andre medlemslande og som briterne skulle stemme om ved folkeafstemningen d. 23. juni 2016?
  • Hvad blev resultatet af folkeafstemningen og hvad skete derpå?

Polity-niveauet

  • Hvad omhandler Lissabon-traktatens artikel 50?
  • Hvad omhandler den skilsmisseaftale, som den britiske regering indgik med EU i december 2018?
  • Hvorfor er spørgsmålet om Nordirlands fremtid den største udfordring for briterne i forhold til at acceptere skilsmisseaftalen med EU?
  • Hvad kendetegner ’det bløde Brexit’ ved det såkaldte ’Norge’-scenarie?
  • Hvad kendetegner ’det forhandlede Brexit’ ved det såkaldte ’Canada-aftale+’-scenarie?
  • Hvad kendetegner ’det hårde Brexit’ ved det såkaldte ’no-deal’-scenarie?

Politics-niveauet

  • Hvorfor har det britiske parlament ikke kunnet godkende skilsmisseaftalen mellem Storbritannien og EU? Og hvorfor har det ikke kunnet formulere et alternativ til skilsmisseaftalen?
  • Hvad har kendetegnet EU’s position over for briterne i Brexit-forhandlingerne? 
  • Hvordan har Brexit-forhandlingerne påvirket europæernes generelle syn på EU? 
  • Hvilken betydning kan Storbritanniens udtræden af EU få for Danmarks forhold til EU?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)