Forlaget Columbus

International politiks kernestof

1. Ukraine-casen

  1. Hvad er kernen i de to forskellige forklaringer på Ruslands angreb på Ukraine?

2. Afsnit 1.1: Klassisk realisme

  1. Hvad er ifølge den klassiske realisme staternes mål?
  2. Hvilke midler anvender staterne ifølge den klassiske realisme til at opnå deres mål?
  3. Hvordan opfatter den klassiske realisme det internationale systems struktur?
  4. Hvorfor er det ifølge realisterne ikke muligt at opnå længerevarende fred blandt verdens stater?

3. Afsnit 1.2: Neorealisme

  1. Hvad betyder det, at neorealismen er en ”positivistisk” videreudvikling af realismen?
  2. Hvad er ifølge neorealismen staternes mål?
  3. Hvilke midler anvender staterne ifølge neorealismen til at opnå deres mål?
  4. Hvilken type ressourcer søger stater ifølge neorealismen?
  5. Hvordan opfatter neorealismen det internationale systems struktur? Og hvilke tre forskellige strukturer kan det internationale politiske system have?
  6. Hvad bestemmer staters adfærd (figur 1.2)?
  7. Definer strategierne 1) magtbalancering, 2) ”bandwagoning” og 3) ”buck passing” (figur 1.3). I hvilke situationer anvender staterne de forskellige strategier?
  8. Hvad er konsekvenserne af et såkaldt sikkerhedsdilemma?
  9. Boks 1.1: Hvilke fire nationale interesser kan man opstille?

4. Afsnit 1.3: Liberalisme

  1. Figur 1.4: Hvilke politiske ideologier og økonomiske teorier er henholdsvis realismen/neorealismen og IP-liberalismen i familie med?
  2. Hvad er ifølge IP-liberalismen staternes mål?
  3. Forklar, hvilken forskel der er mellem relative og absolutte magtressourcer.
  4. Hvilke to grundantagelser bevirker, at stater ifølge liberalismen (og modsat klassisk realisme og neorealisme) har mulighed for at arbejde sammen frem for at bekæmpe hinanden?
  5. Hvorledes er strukturen i det internationale politiske system ifølge liberalisterne?
  6. Hvilke centrale aktører er der ifølge liberalismen i det internationale politiske system?
  7. Figur 1.6: Forklar, hvad der karakteriserer hver af de fem ”stationer” på vejen op ad den stigende kurve i figuren (sikkerhedsstigen)?
  8. Hvad går den kommercielle (økonomiske) fredstese ud på?
  9. Forklar den demokratiske fredstese: Hvilke fire grundtræk bygger den på?
  10. Hvordan løses konflikter ifølge neoliberalismen?
  11. Giv eksempler – fx ud fra de sidste hundrede års verdenshistorie – der kan støtte Moravcsiks opfattelse af årsagerne til krig.
  12. Forklar ud fra figur 1.7, hvad der menes med, at staterne er blevet ”gennemhullede”.

5. Afsnit 1.4: Konstruktivismen

  1. Hvem skaber ifølge konstruktivisterne virkeligheden?
  2. Hvad er de to centrale faktorer bag en stats udenrigspolitik?
  3. Hvilke tre typer af relationer mellem stater skelner Alexander Wendt mellem?
  4. Hvad er afgørende for, om et venne- eller fjendebillede opstår mellem to stater?
  5. Prøv ud fra figur 1.8 eller 1.9 at forklare forholdet mellem USA og Danmark – på baggrund af bl.a. krigene i Afghanistan (fra 2001) og Irak (fra 2003).

6. Afsnit 1.5.1: USA-Kina-casen

  1. Forklar, hvordan figur 1.10 skal læses.
  2. Redegør – med udgangspunkt i figur 1.10 – kort for hovedtræk i Kinas historiske udvikling.
  3. Redegør kort for USA’s historiske udvikling – fra isolationismen til status som supermagt.

7. En analyse af konflikten ud fra den klassiske realistiske teori

  1. Ifølge realisterne er stater de centrale aktører, og staterne forfølger deres egoistiske nationale interesser i det anarkiske internationale system. Hvilke nationale interesser har Kina haft som målsætning?
  2. Og hvilke nationale interesser har USA haft som målsætning?
  3. Hvad går exceptionalismen ud på?
  4. På hvilke områder støder de to stormagters interesser sammen?

8. En neorealistisk analyse af konflikten

  1. Neorealisterne betragter pol-strukturen i det internationale politiske system som central.
    Hvilken pol-struktur havde dette system i perioden ca. 1949-1990? Og i perioden efter 1990?
  2. Forklar ud fra figur 1.11 hovedtrækkene i det internationale politiske system under Den Kolde Krig.
  3. Figur 1.11: Hvordan søgte de to magter at forøge deres relative ressourcer under Den Kolde Krig?
  4. Hvilke ændringer har der været i det internationale politiske system efter Den Kolde Krig?

9. En liberalistisk analyse af konflikten

  1. Forklar ud fra figur 1.12 de økonomiske overførsler mellem Kina og USA.
  2. Hvilke årsager er der til den såkaldte ”handelskrig” mellem USA og Kina?
  3. Hvorfor har det generelt været svært at forhandle sig til løsning af konflikter mellem de to supermagter?
  4. Hvad kan den kommercielle fredstese bruges til at forklare i konflikten mellem USA og Kina?

10. En konstruktivistisk analyse af konflikten

  1. Inddrag figurerne 1.9 og 1.10 til at forklare, hvordan fjendebilledet mellem Kina og USA er opstået og har udviklet sig.

11. Figur 1.13: Teori-oversigten

  1. Den vandrette centrale akse (gående fra ”Krig” til ”Integration”) i figuren bestemmer, hvor i figuren de forskellige teorier skal placeres. Hvilken forskel er der mellem denne akse og kurven i figur 1.5?
  2. ”Tuborgernes” bredde viser, hvor mange forskellige relationer mellem stater (på den centrale akse) de enkelte teorier beskæftiger sig med. Hvilke to hovedteorier er de mest vidtfavnende?
  3. Hvilken af de to hovedteorier: realismen/neorealismen og liberalismen, har flest underteorier?

12. Figur 1.14: Hård, blød og klog magt.

  1. Hvad er forskellen mellem hård magt, blød magt og klog magt?
  2. Hvordan har betydningen af militære ressourcer udviklet sig fra Den Kolde Krig og frem til nu?
  3. Hvordan har betydningen af økonomiske ressourcer udviklet sig fra Den Kolde Krig og frem til nu?
  4. Hvordan har betydningen af blød magt udviklet sig fra Den Kolde Krig og frem til nu?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)