Casen: EU – en liberalistisk succeshistorie
- Redegør i hovedtræk for udviklingen af integrationen i Europa fra 1952 op til nu.
- Hvordan ser henholdsvis liberalisterne og marxisterne på denne udvikling?
Afsnit 5.1: Teoretiske synsvinkler på IGO’er og INGO’er (figur 5.2)
- Hvordan kan man definere henholdsvis en IGO og en INGO?
- Figur 5.1:
- Hvilken forskel er der mellem universelle og regionale IGO’er?
- Nævn eksempler på de seks typer IGO’er i figur 5.1.
- Hvorfor er det ifølge liberalisterne rationelt og fordelagtigt for stater at deltage i IGO-samarbejder?
- Hvad er ifølge liberalisterne årsagen til, at IGO’er har større betydning nu end tidligere?
- Hvorfor oprettes IGO’er ifølge realisterne/neorealisterene?
- Hvorfor er større IGO’er ifølge realisterne/neorealisterene ikke effektive på langt sigt?
- Hvad mener konstruktivismen er afgørende for, at der kan eksistere samarbejde på tværs af stater?
Afsnit 5.2: FN – IGO’ernes konge
- Hvorfor valgte verdens stater ifølge charteret at oprette FN?
- Hvorfor kan man kalde FN for IGO’ernes konge?
- Figur 5.3: Forklar de tre forskellige opfattelser af FN’s rolle i international politik.
- Figur 5.4:
- Forklar Sikkerhedsrådets rolle i FN
- Forklar Generalforsamlingens rolle i FN.
- Hvad vil det sige, at Sikkerhedsrådets permanente medlemmer har vetoret?
- Hvorfor er Sikkerhedsrådet blevet oprettet som en central del af FN?
- Hvilke kritikpunkter bliver FN’s opbygning mødt med?
- Figur 5.5:
- Forklar de tre forskellige gradbøjninger af ikke-interventionsprincippet.
- Hvilke argumenter kan der være for, at Kina og Rusland er imod intervention?
Boks 5.1: Den engelske skole
- Hvad indebærer begrebet ”det internationale samfund” inden for Den Engelske Skole?
- Hvilke argumenter er der for placeringen af Den Engelske Skole i figur 5.6?
- Redegør for og sammenlign Den Engelske Skoles pluralistiske og solidaristiske model (figur 5.7).
Afsnit 5.3: Økonomiske IGO’er i den amerikanske verdensorden
- Hvorfor var der efter 2. Verdenskrig et behov for at oprette Bretton Woods-systemet?
- Hvad er IMF’s nuværende arbejdsopgaver i den internationale økonomi?
- Figur 5.8:
- Opstil det økonomiske kredsløb (pengekredsløbet).
- Forklar, hvordan IMF påvirker landes økonomiske kredsløb i figuren.
- Hvad er Verdensbankens nuværende arbejdsopgaver i den internationale økonomi?
- Redegør for kritikken af IMF’s og Verdensbankens magt.
- Hvad var/er formålene med GATT/WTO?
- Redegør for kritikken af GATT og WTO.
Afsnit 5.4: Uformelle koordinerende økonomiske IGO’er
- Figur 5.10:
- Hvilken af figurens fire økonomiske grupperinger er Danmark med i?
- Hvilken er USA ikke med i?
- Hvilke to er Rusland med i?
- Hvad er OECD’s rolle i international økonomi?
- Hvad består henholdsvis G7- og G20-arbejdet i?
- Figur 5.11:
- Hvorfor kom der gang i G20’s arbejde?
- Er G20 en demokratisk IGO?
Afsnit 5.5: Den Europæiske Union
- Hvad er det særlige ved EU som IGO?
- Figur 5.12:
- Hvad er suverænitetsafgivelse?
- Hvad er forskellen mellem formel og reel suverænitetsafgivelse?
- Hvad vil det sige, når EU (og dens forgængere) har foretaget integration i bredden og i dybden?
- Figur 5.13:
- Forklar de fem trin i integrationsprocessen.
- Er der tale om integration i bredden eller dybden?
- Figur 5.14:
- Hvilken forskel er der på de ”blå” og de ”røde” lande?
- Hvor mange af EU’s lande er henholdsvis ”blå” og ”røde”?
- Hvilken af de to landegrupper har størst indflydelse på EU’s økonomiske politik?
- Redegør for EU’s sikkerhedspolitik.
- Redegør for EU’s udenrigsøkonomiskepolitik.
- Redegør for EU’s princippolitik.
- Redegør for EU’s prestigepolitik.
- Figur 5.15: Redegør i hovedtræk for de vigtigste økonomiske skillelinjer inden for EU.
- Teoretiske synsvinkler på EU’s integrationsproces: Hvordan ser henholdsvis realismen/neorealismen, liberalismen og konstruktivismen på denne proces?
Boks 5.2: Integrationsteorier
- Hvad indebærer den funktionalistiske integrationsteori? Forklar teoriens forskellige trin i integrationsprocessen (figur 5.16).
- Hvordan håber tilhængerne af den føderalistiske integrationsteori, at integrationsprocessen vil foregå? (figur 5.17)
- Hvad indebærer den neofunktionalistiske integrationsteori (figur 5.18)? Forklar teoriens forskellige trin i integrationsprocessen.
- Figur 5.19: Hvilke ligheder og forskelle er der mellem de tre integrationsteorier?
Afsnit 5.6: NATO
- Hvad er forskellen mellem de to sikkerhedsordninger: magtbalance og kollektiv sikkerhed?
- Hvad var formålet med oprettelsen af NATO?
- Hvad går den såkaldte ”musketered” ud på? Er den nogensinde trådt i kraft?
- Hvorfor fortsatte NATO-samarbejdet efter Den Kolde Krigs afslutning, og hvordan forandrede det sig?
- Figur 5.20:
- Hvor mange tidligere kommunistiske lande er nu med i NATO?
- Hvordan har Rusland reageret på NATO’s udvidelser mod øst?
Afsnit 5.7: INGO’er
- Hvad er en INGO?
- Hvilke typer af INGO’er kan man opstille?
- Hvordan opnår INGO’er indflydelse?
- Figur 5.21: Omtrent hvornår accelererer antallet af INGO’er?
- Forklar figur 5.22.