Forlaget Columbus

International politiks kernestof

Casen: EU – en liberalistisk succeshistorie

  1. Redegør i hovedtræk for udviklingen af integrationen i Europa fra 1952 op til nu.
  2. Hvordan ser henholdsvis liberalisterne og marxisterne på denne udvikling?

Afsnit 5.1: Teoretiske synsvinkler på IGO’er og INGO’er (figur 5.2)

  1. Hvordan kan man definere henholdsvis en IGO og en INGO?
  2. Figur 5.1:
    1. Hvilken forskel er der mellem universelle og regionale IGO’er?
    2. Nævn eksempler på de seks typer IGO’er i figur 5.1.
  3. Hvorfor er det ifølge liberalisterne rationelt og fordelagtigt for stater at deltage i IGO-samarbejder?
  4. Hvad er ifølge liberalisterne årsagen til, at IGO’er har større betydning nu end tidligere?
  5. Hvorfor oprettes IGO’er ifølge realisterne/neorealisterene?
  6. Hvorfor er større IGO’er ifølge realisterne/neorealisterene ikke effektive på langt sigt?
  7. Hvad mener konstruktivismen er afgørende for, at der kan eksistere samarbejde på tværs af stater?

Afsnit 5.2: FN – IGO’ernes konge

  1. Hvorfor valgte verdens stater ifølge charteret at oprette FN?
  2. Hvorfor kan man kalde FN for IGO’ernes konge?
  3. Figur 5.3: Forklar de tre forskellige opfattelser af FN’s rolle i international politik.
  4. Figur 5.4:
    1. Forklar Sikkerhedsrådets rolle i FN
    2. Forklar Generalforsamlingens rolle i FN.
  5. Hvad vil det sige, at Sikkerhedsrådets permanente medlemmer har vetoret?
  6. Hvorfor er Sikkerhedsrådet blevet oprettet som en central del af FN?
  7. Hvilke kritikpunkter bliver FN’s opbygning mødt med?
  8. Figur 5.5:
    1. Forklar de tre forskellige gradbøjninger af ikke-interventionsprincippet.
    2. Hvilke argumenter kan der være for, at Kina og Rusland er imod intervention?

Boks 5.1: Den engelske skole

  1. Hvad indebærer begrebet ”det internationale samfund” inden for Den Engelske Skole?
  2. Hvilke argumenter er der for placeringen af Den Engelske Skole i figur 5.6?
  3. Redegør for og sammenlign Den Engelske Skoles pluralistiske og solidaristiske model (figur 5.7).

Afsnit 5.3: Økonomiske IGO’er i den amerikanske verdensorden

  1. Hvorfor var der efter 2. Verdenskrig et behov for at oprette Bretton Woods-systemet?
  2. Hvad er IMF’s nuværende arbejdsopgaver i den internationale økonomi?
  3. Figur 5.8:
    1. Opstil det økonomiske kredsløb (pengekredsløbet).
    2. Forklar, hvordan IMF påvirker landes økonomiske kredsløb i figuren.
  4. Hvad er Verdensbankens nuværende arbejdsopgaver i den internationale økonomi?
  5. Redegør for kritikken af IMF’s og Verdensbankens magt.
  6. Hvad var/er formålene med GATT/WTO?
  7. Redegør for kritikken af GATT og WTO.

Afsnit 5.4: Uformelle koordinerende økonomiske IGO’er

  1. Figur 5.10:
    1. Hvilken af figurens fire økonomiske grupperinger er Danmark med i?
    2. Hvilken er USA ikke med i?
    3. Hvilke to er Rusland med i?
  2. Hvad er OECD’s rolle i international økonomi?
  3. Hvad består henholdsvis G7- og G20-arbejdet i?
  4. Figur 5.11:
    1. Hvorfor kom der gang i G20’s arbejde?
    2. Er G20 en demokratisk IGO?

Afsnit 5.5: Den Europæiske Union

  1. Hvad er det særlige ved EU som IGO?
  2. Figur 5.12:
    1. Hvad er suverænitetsafgivelse?
    2. Hvad er forskellen mellem formel og reel suverænitetsafgivelse?
  3. Hvad vil det sige, når EU (og dens forgængere) har foretaget integration i bredden og i dybden?
  4. Figur 5.13:
    1. Forklar de fem trin i integrationsprocessen.
    2. Er der tale om integration i bredden eller dybden?
  5. Figur 5.14:
    1. Hvilken forskel er der på de ”blå” og de ”røde” lande?
    2. Hvor mange af EU’s lande er henholdsvis ”blå” og ”røde”?
    3. Hvilken af de to landegrupper har størst indflydelse på EU’s økonomiske politik?
  6. Redegør for EU’s sikkerhedspolitik.
  7. Redegør for EU’s udenrigsøkonomiskepolitik.
  8. Redegør for EU’s princippolitik.
  9. Redegør for EU’s prestigepolitik.
  10. Figur 5.15: Redegør i hovedtræk for de vigtigste økonomiske skillelinjer inden for EU.
  11. Teoretiske synsvinkler på EU’s integrationsproces: Hvordan ser henholdsvis realismen/neorealismen, liberalismen og konstruktivismen på denne proces?

Boks 5.2: Integrationsteorier

  1. Hvad indebærer den funktionalistiske integrationsteori? Forklar teoriens forskellige trin i integrationsprocessen (figur 5.16).
  2. Hvordan håber tilhængerne af den føderalistiske integrationsteori, at integrationsprocessen vil foregå? (figur 5.17)
  3. Hvad indebærer den neofunktionalistiske integrationsteori (figur 5.18)? Forklar teoriens forskellige trin i integrationsprocessen.
  4. Figur 5.19: Hvilke ligheder og forskelle er der mellem de tre integrationsteorier?

Afsnit 5.6: NATO

  1. Hvad er forskellen mellem de to sikkerhedsordninger: magtbalance og kollektiv sikkerhed?
  2. Hvad var formålet med oprettelsen af NATO?
  3. Hvad går den såkaldte ”musketered” ud på? Er den nogensinde trådt i kraft?
  4. Hvorfor fortsatte NATO-samarbejdet efter Den Kolde Krigs afslutning, og hvordan forandrede det sig?
  5. Figur 5.20:
    1. Hvor mange tidligere kommunistiske lande er nu med i NATO?
    2. Hvordan har Rusland reageret på NATO’s udvidelser mod øst?

Afsnit 5.7: INGO’er

  1. Hvad er en INGO?
  2. Hvilke typer af INGO’er kan man opstille?
  3. Hvordan opnår INGO’er indflydelse?
  4. Figur 5.21: Omtrent hvornår accelererer antallet af INGO’er?
  5. Forklar figur 5.22.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)