Forlaget Columbus

International politiks kernestof

Casen: Hamas’ angreb på Israel

  1. Hvordan startede Palæstina-krigen i oktober 2023? Og hvordan reagerede Israel på Hamas’ angreb?
  2. Forklar med udgangspunkt i figur 4.1, hvilke roller de forskellige aktører har spillet i Palæstina-krigen.

1. Afsnit 4.1: Sikkerhed og trusler.

  1. Figur 4.2: Redegør for detsnævre og detbredere sikkerhedsbegreb. Og giv eksempler på konkrete trusler over for Vesten/internt i Vesten i de sidste ca. ti år inden for hver af figurens fem sikkerhedsdimensioner.
  2. Hvad er ifølge Københavnerskolen afgørende for, at politiske emner opnår en central plads på staters politiske dagsordener?
  3. Hvad forstås ved diplomatisk aktivitet?
  4. Hvad er spionage? Og hvilken forskel er der til diplomatisk aktivitet?

2. Afsnit 4.2: Krige

  1. Hvordan kan man definere krig?
  2. Hvilke typer af krige kan man opstille? Og hvilken forskel er der mellem ”gamle” og ”nye” krige?
  3. Redegør for begreberne asymmetrisk krig og guerillakrigstaktik.
  4. Hvad er cyberkrige?
  5. Figur 4.3 + tabel 4.1: I hvilke områder af verden er der flest krige og mest usikkerhed? Giv konkrete eksempler på krige i fem lande. Hvilke parter er der i de udvalgte krige?
  6. Redegør for forskellige motiver for stater til at erhverve sig atomvåben.

3. Afsnit 4.3: Hvorfor opstår krige? (figur 4.4)

  1. Hvad er ifølge realismen og neorealismen årsagerne til krig? Og hvad er forskellen mellem klassisk realisme og neorealisme i dette spørgsmål?
  2. Hvad er ifølge liberalismen årsagerne til krig?
  3. Hvad er ifølge konstruktivismen årsagerne til krig?
  4. Hvad er ifølge marxismen årsager til krig?

4. Afsnit 4.4: Svage stater og borgerkrige

  1. Definér begrebet nationalstater.
  2. Boks 4.1: Redegør for begreberne land, stat og nation. Og hvad er forskellen mellem en nationalstat og en multinational stat?
  3. Hvad karakteriserer henholdsvis en stærk og en svag stat?
  4. Figur 4.5 + tabel 4.2: Hvilke områder i verden er præget af henholdsvis svage og stærke stater?
  5. Figur 4.6: Redegør for de tre forklaringer om henholdsvis kunstige stater, dårlig regeringsførelse og skrøbelige administrative strukturer.
  6. Hvad er et kleptokrati?
  7. Figur 4.7: Forklar, hvordan patron-klient-systemet fungerer.
  8. Giv konkrete eksempler på de ydelser, patroner og klienter kan give hinanden (noget-for-noget-princippet).
  9. Overvej, om patron-klient-systemet også fungerer i Danmark, fx ved besættelse af poster i det politiske liv og/eller i erhvervslivet.
  10. Figur 4.8: Hvilke årsager kan der ifølge figuren være til, at stater er svage?
  11. Hvordan trues vi i Vesten af de svage stater? Giv konkrete eksempler herpå.

5. Afsnit 4.5: Terrorisme

  1. Hvordan defineres terrorisme? Og hvad er problemerne ved at lave en almen definition af fænomenet?
  2. Hvad er henholdsvis ”gammel” og ”ny” terrorisme?
  3. Figur 4.9: Hvilke forskelle er der mellem de fire typer terrorgrupper?
  4. Hvad er fundamentalister?
  5. Sammenlign mål og midler for traditionalistiske, revolutionære og neo-fundamentalister.
  6. Figur 4.10: Hvilke ligheder og forskelle er der mellem de fire fundamentalistiske grupper?
  7. Hvor vil du placere de fire fundamentalistiske grupper i figur 4.10 i forhold til de tre typer i spørgsmålet ovenfor?
  8. Opstil nogle forklaringer på den nye islamisk-fundamentalistiske terrorisme.
  9. Giv konkrete eksempler på islamisk-fundamentalistisk terror i Europa i de senere år.

6. Afsnit 4.6. Casen: Israel og palæstinenserne. Hvad slås de om?

  1. Figur 4.11: Redegør for areal og indbyggertal for henholdsvis de palæstinensiske områder og Israel.
  2. Kortet til højre i figur 4.11: Det hvide område til højre er rigt på mineraler og sjældne jordarter. Hvem har kontrollen over dette område?
  3. Hvordan er jødernes og palæstinensernes situation i de sidste små 100 år ”vendt på hovedet”?
  4. Hvilke to målsætninger har Israel i Palæstina-området? Og hvilke to målsætninger har palæstinenserne i Palæstina-området? Hvordan er mulighederne for fred ud fra en realisme-synsvinkel?
  5. Hvilken rolle spiller USA i konflikten i Palæstina-området?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)