Senmoderne identitet
Lektion 2: Familiemønstre i det senmoderne samfund (s. 32-37)
Spørgsmål til bogen:
- Hvad kendetegner de fire forskellige familietyper i det senmoderne danske samfund?
- Hvilken familietype er efter din mening den bedste – og hvorfor?
- Hvad er et polyamourøst forhold?
- Hvad kendetegner seksualiteten i det senmoderne samfund i forhold til tidligere?
Forslag til øvelser:
Øvelse 1: De fire familietyper
Lav denne øvelse to og to. Tabel 1.7 kan evt. printes ud (findes her), så I kan markere konkrete tal.
- Kig på tabel 1.7. Start med at markere de tal, I synes, er vigtige i tabellen. Forklar, hvad disse tal betyder.
- Peg på de vigtigste forskelle og ligheder mellem de fire familietyper ud fra tabellen.
- Hvilken familietype passer Alfreds to familietyper til (se s. 31)?
- Tal om, hvilke træk, I kan genkende fra jeres egen familie.
Øvelse 2: Karakteristik og diskussion af familietyperne
Lav følgende opgave i grupper og spil efterfølgende rollespillet for resten af klassen.
- Hvilken type familie opfatter Giddens som den ideelle – og hvorfor?
- Hvilken type familie er den ideelle ifølge Karen Margrethe Dahl – og hvorfor?
- Diskuter, hvilken familietype, I synes, er den ideelle. Begrund jeres svar. I behøver ikke være enige i gruppen.
- Vælg én af familietyperne ud. Opfør en scene, der viser et aftensmåltid hos familietypen. Scenen skal opføres for de andre i klassen, der skal gætte, hvilken familietype, I har valgt.