Forlaget Columbus

KS-bogen

Senmoderne identitet

Lektion 2: Familiemønstre i det senmoderne samfund (s. 32-37)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad kendetegner de fire forskellige familietyper i det senmoderne danske samfund?
  • Hvilken familietype er efter din mening den bedste – og hvorfor?
  • Hvad er et polyamourøst forhold?
  • Hvad kendetegner seksualiteten i det senmoderne samfund i forhold til tidligere?

Forslag til øvelser:

Øvelse 1: De fire familietyper
Lav denne øvelse to og to. Tabel 1.7 kan evt. printes ud (findes her), så I kan markere konkrete tal.

  • Kig på tabel 1.7. Start med at markere de tal, I synes, er vigtige i tabellen. Forklar, hvad disse tal betyder.
  • Peg på de vigtigste forskelle og ligheder mellem de fire familietyper ud fra tabellen.
  • Hvilken familietype passer Alfreds to familietyper til (se s. 31)?
  • Tal om, hvilke træk, I kan genkende fra jeres egen familie.

Øvelse 2: Karakteristik og diskussion af familietyperne
Lav følgende opgave i grupper og spil efterfølgende rollespillet for resten af klassen.

  • Hvilken type familie opfatter Giddens som den ideelle – og hvorfor?
  • Hvilken type familie er den ideelle ifølge Karen Margrethe Dahl – og hvorfor?
  • Diskuter, hvilken familietype, I synes, er den ideelle. Begrund jeres svar. I behøver ikke være enige i gruppen.
  • Vælg én af familietyperne ud. Opfør en scene, der viser et aftensmåltid hos familietypen. Scenen skal opføres for de andre i klassen, der skal gætte, hvilken familietype, I har valgt.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)