Forlaget Columbus

KS-bogen

Senmoderne identitet

Lektion 4: Diskussion af det senmoderne samfunds frihed (s. 41-43)
Spørgsmål til bogen:

  • Det senmoderne individ har en stor grad af frihed til at forme sin identitet. Hvilke fordele og ulemper er der ved denne frihed?
  • Hvordan ville en arbejder i det moderne samfund typisk opfatte sine problemer med f.eks. dårlige arbejdsforhold?
  • Hvordan opfatter det senmoderne menneske ofte problemer med f.eks. arbejdslivet?
  • Hvilke erfaringer har Alfred med uddannelsessystemet, og hvorfor?  
  • Hvorfor er der ulighed i uddannelsessystemet ifølge Pierre Bourdieu?

Forslag til øvelser:

Øvelse 1: Mads og Monopolet.
Hjælp Alfred med hans dilemma om uddannelsesvalg. I denne øvelse kan man lade 3-4 elever være ”Mads og monopolet” og evt. skifte eleverne ud undervejs.

Alfreds dilemma

Kære Mads og Monopolet
Jeg bliver snart HF-student og er meget forvirret over fremtiden. Jeg ved, at jeg gerne vil i gang med en uddannelse med det samme, så jeg snart kan komme til at tjene penge og få et godt familieliv. Problemet er, hvilken uddannelse, jeg skal vælge.

Jeg har haft to gode år på HF! Jeg har haft det rigtig godt i min klasse, nydt festerne og det sociale liv på skolen og fået mange venner. Fagligt er det gået nogenlunde, selv om jeg i perioder har haft svært ved at finde motivationen i fag som dansk, religion og engelsk. At analysere tekster er ikke lige mig, og jeg har aldrig rigtig forstået, hvordan man scorer gode karakterer i de nævnte fag. Til gengæld har jeg haft matematik på B-niveau, og i dette fag har jeg altid været engageret og velforberedt. Matematiktimerne er fløjet afsted! Samlet set ender jeg nok på et snit mellem 5 og 6. Det er ikke så højt, som jeg havde drømt om, men jeg er tilfreds med mig selv.

Min fars gode ven fra Old Boys-holdet har et tømrerfirma, der kører rigtig godt, og som mangler folk. Han har tilbudt mig en læreplads som tømrer. Hvis jeg tager imod lærepladsen, skal jeg også i gang med en EUC-uddannelse, men efter 3 år er jeg vistnok færdiguddannet tømrer og kan sikkert forvente et fast job hos min fars ven. Han er en rigtig god chef, der giver sine ansatte gode arbejdsvilkår, hvis de ellers passer deres arbejde. Jeg har altid godt kunnet lide praktisk arbejde, men var bare ikke parat til at spore mig ind på en bestemt håndværkeruddannelse efter folkeskolen. Set i bakspejlet skulle jeg måske have gjort det alligevel!

Jeg har haft en samtale med en vejleder fra Studievalg, som gav mig ideen om at læse matematik på universitetet. Jeg skal godt nok lige tage matematik på A-niveau først, men det kan gøres hurtigt, og det ville kun være fedt! Vejlederen siger, der er rigtig gode jobmuligheder med matematik (også hvis jeg vil tjene mange penge), og at hun tror, det lige er noget for mig, da jeg har fået gode karakterer i matematik, og da hun synes, jeg virker rimelig begejstret for faget.

Det lyder ret spændende at læse matematik, men jeg har svært ved at se mig selv som studerende på universitetet. Jeg har ikke ligefrem været en stræber i skolen, og 5 år på matematikstudiet er lidt uoverskueligt. Jeg har heller ikke et klart billede af, hvilke job jeg kan få bagefter, og hvad jeg skal lave.  

Min far og hans kone synes, jeg skal tage imod lærepladsen. Min far er selv murer, har sit eget firma og tjener gode penge. Han synes, lærepladsen er et rigtig godt tilbud. Min mor og hendes mand synes, det lyder spændende med universitetet, og især min mor er mega-stolt af, at jeg har fået 12 i terminsprøven i matematik. Men hun siger også, at hun ikke har forstand på universitetet, og at jeg skal vælge det, jeg har lyst til.

Skal jeg sige ja tak til lærepladsen og få en håndværkeruddannelse, eller skal jeg vælge den mere ukendte vej og læse matematik på universitetet? 

Håber, I kan hjælpe!

Mange hilsner Alfred

Supplerende materiale:

På www.kahoot.it findes en multiple choice-quiz med 18 spørgsmål til kapitlet Senmoderne identitet. Kahoot er et let anvendeligt quiz-program, hvor eleverne skal bruge deres mobiler, tablets eller computere.

Anvend nedenstående link for at finde quizzen: play.kahoot.it

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)