Forlaget Columbus

KS-bogen

Senmoderne identitet

Lektion 3: Ekstreme reaktioner på senmoderniteten (s. 37-40)
Spørgsmål til bogen:

  • Forklar begreberne potensering, ontologisering og subjektivisering. Giv nogle konkrete eksempler på disse tre ekstreme reaktioner på senmoderniteten.
  • Hvad er jihadisme, og hvad er ifølge Ann-Sophie Hemmingsen årsagerne til, at unge søger ind i jihadistiske fællesskaber?
  • Hvilke skift har Morten Storm foretaget i sit liv. Og hvorfor?

Forslag til øvelser:

Øvelse 1: Krigerne fra Nord
Se filmen Krigerne fra Nord, en dansk dokumentar om nordeuropæiske unge, der rejser i hellig krig i Somalia. Filmen er fra 2014 og er instrueret af Søren Steen Jespersen og Nasib Farah. Filmen kan findes på Filmstriben samt på Center for undervisningsmidler. Arbejd i grupper med følgende spørgsmål:

  • Hvor kommer jihadisterne i filmen fra, og hvilken krig tager de del i?
  • Hvad er baggrunden for, at de tager til Somalia?
  • Hvad er 'Skyggens' historie? (Skyggen er den anonyme mand, der bliver interviewet).
  • Hvorfor kom han ind i det jihadistiske miljø? 
  • Hvordan endte hans karriere som jihadist?
  • Hvordan kan vi forklare jihadisternes adfærd ved hjælp af sociologiske begreber?

Øvelse 2: Trainsurfing
Læs artiklen "Jeg ved godt, det er for dumt" af Morten Eggert, B.T. 11.01.2010. Artiklen er et interview med en trainsurfer. Arbejd i grupper med følgende spørgsmål:

  • Beskriv de elementer, der indgår i Anders’ trainsurfing.
  • Hvad er ifølge Anders årsagen til, at han trainsurfer?
  • Hvilke refleksioner har Anders om sin trainsurfing?
  • Hvordan kan vi ved hjælp af sociologiske begreber forklare Anders’ handlinger?
  • Hvilke andre ekstreme reaktioner på senmoderniteten end trainsurfing kender I?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)