Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie (2. udg.)

ARBEJDSSPØRGSMÅL - KAPITEL 3: PERSONLIGHED

3.1. Freuds personlighedsmodel

  1. Beskriv ”detet”, ”jeget” og "overjeget" og deres funktioner i personligheden ifølge Freud.
  2. Hvad menes der med fortrængning i Freuds forsvarsmekanismer, og hvorfor bruger vi det?
  3. Hvordan fungerer benægtelse som en forsvarsmekanisme, og kan du give et eksempel?
  4. Hvad er fiksering ifølge Freud, og hvordan kan det påvirke en persons udvikling?
  5. Forklar flugt som en forsvarsmekanisme og giv et eksempel på, hvordan det kan manifestere sig.
  6. Hvad er forskydning, og hvordan fungerer det som en forsvarsmekanisme?
  7. Hvordan kan humor fungere som en forsvarsmekanisme?
  8. Hvad indebærer identifikation med angriberen som forsvarsmekanisme?
  9. Forklar intellektualisering og hvordan det bruges som forsvarsmekanisme.
  10. Hvad er rationalisering, og hvordan adskiller det sig fra efterrationalisering?
  11. Hvilken evidens er der for Freuds personlighedsmodel? Inddrag herunder din viden om videnskabsteori (kapitel 1).

3.3. Arv eller miljø – et biologisk perspektiv

  1. Hvordan har opfattelsen af arven og miljøets indflydelse på menneskets psyke ændret sig fra 1930’erne til 1970’erne og til i dag?
  2. Forklar hvad arveegenskabernes biokemiske grundlag er.
  3. Hvordan defineres begrebet miljø i en psykologisk sammenhæng?
  4. Forklar Mark Rosenzweig og David Krechs forsøg med rotters opvækst i forskellige miljøer, og forklar hvilken sammenhæng de kunne vise mellem opvækstmiljø og hjerne.

3.4. Epigenetik

  1. Hvad er epigenetik, og hvilken ekstra nuancer giver fænomenet, når betydningen af arv og miljø skal diskuteres.
  2. Forklar med udgangspunkt i figur 3.5 kompleksiteten i forholdet mellem arv og miljø under individets udvikling.
  3. Forklar, hvordan gener (arv), miljø og nervesystem interagerer under læring.
  4. Hvordan kan tvillingeundersøgelser bruges til at undersøge betydningen af arv og miljø for bestemte egenskaber?
  5. Forklar modellen vist i figur 3.6.

3.5. Carl Gustav Jung

  1. Hvad mener Jung med "det ubevidstes to lag", og hvad består disse lag af?
  2. Hvordan definerer Jung "jeget", og hvilken rolle spiller det i personligheden?
  3. Hvad er "persona" ifølge Jung, og hvilken funktion har den?
  4. Hvordan beskriver Jung "skyggen", og hvorfor er det vigtigt at erkende denne del af sig selv?
  5. Forklar Jungs koncept om "lys og skygge" i personligheden.
  6. Hvad er "syzygy" i Jungs teori, og hvad repræsenterer det?
  7. Hvad forstår Jung ved "individuation", og hvorfor er det en central proces i hans teori?
  8. Hvordan beskriver Jung "midtlivskrisens livsvending", og hvilken betydning har den for individuation?
  9. Hvad er "det entropiske princip" i Jungs teori, og hvordan relaterer det til personlighedens udvikling?
  10. Hvordan ser Jung på terapi, og hvad er målet med denne proces i hans teori?
  11. Der ønskes en sammenligning af Freuds og Jungs teorier om personligheden. Hvilke ligheder og forskelle er der?
  12. Overvej, om Elvis Presley og Michael Jackson, der begge led en tidlig og ulykkelig død, faldt i den fælde at blive deres Persona og derved blev fremmedgjort fra deres "Jeg".

3.6. Femfaktormodellen

  1. Hvad er de fem personlighedsdimensioner i femfaktormodellen, og hvad står de for?
  2. Hvordan beskrives "ekstraversion" i femfaktormodellen, og hvilke karakteristika kendetegner en person med høj ekstraversion?
  3. Hvad betyder "åbenhed" i femfaktormodellen, og hvilke træk er typiske for en person med høj åbenhed?
  4. Hvad forstås ved "neuroticisme" i femfaktormodellen, og hvordan kan denne dimension påvirke en persons liv?
  5. Hvordan defineres "samvittighedsfuldhed" i femfaktormodellen, og hvilke adfærdsmønstre er typiske for personer med høj samvittighedsfuldhed?
  6. Er femfaktormodellens træk arvelige?

3.7. Sartre og eksistentialismen

  1. Hvad mener Sartre med, at "eksistensen går forud for essensen"?
  2. Hvordan beskriver Sartre følelsen af angst og ensomhed i eksistensfilosofien?
  3. Hvad mener Sartre med udtrykket "eksistentielt selvmord"?
  4. Kender du eksempler fra film, TV eller litteratur, hvor folk har begået eksistentielt selvmord? Og hvordan var de?
  5. Hvad menes der med, at "livet er absurd" i Sartres filosofi, og hvad indebærer det i grunden at skulle indse tilværelsens absurditet?
  6. Hvordan relaterer Sartres filosofi sig til eksistenspsykologi?
  7. Hvordan kan Sartres begreb om "angst" forstås i relation til moderne psykologisk praksis, og hvilke implikationer kan det have for terapeuten?

3.8. Humanistisk psykologi: Maslow

  1. Hvad går den humanistiske psykologi ud på, og hvordan ses der på begrebet reduktionisme?
  2. Hvordan afspejler Maslows behovspyramide tanken om, at mennesket er født godt? Undersøg herunder hvordan Maslows positive menneskesyn påvirker hans teori om behov og motivation.
  3. Hvordan passer Maslows behovspyramide ind i udviklingsteori? Diskuter hvordan behovene i pyramiden kan ses som trin i en udviklingsproces gennem livet.
  4. Hvordan kan egobehovene i Maslows behovspyramide relateres til personlighedsudvikling? Analyser herunder hvordan behovene for selvrespekt og anerkendelse påvirker personlighedens dannelse og udvikling.
  5. Hvordan definerer Maslow selvaktualisering, og hvordan adskiller det sig fra de lavere behov i pyramiden?
  6. Hvordan kan Maslows behovspyramide bruges til at forstå menneskelig adfærd i en uddannelseskontekst? Diskuter hvordan elevernes forskellige behov i pyramiden kan påvirke deres læring og trivsel i skolen.
  7. Hvordan påvirker opfyldelsen af de basale behov personlighedens udvikling ifølge Maslow? Analyser hvordan tilfredsstillelsen af fysiologiske og sikkerhedsbehov kan påvirke udviklingen af en sund og stabil personlighed.
  8. Hvordan kan Maslows behovspyramide kritiseres fra et eksistentialistisk perspektiv, som det Sartre repræsenterer? Diskuter mulige kritikpunkter af Maslows teori ud fra Sartres eksistentialistiske perspektiv om menneskets frihed og selvskabelse.

3.9. Positiv psykologi

  1. Hvad er flow, og hvordan kan det bidrage til en persons velvære?
  2. Forklar, hvad positive emotioner er ifølge positiv psykologi og diskuter deres betydning for det generelle velbefindende.
  3. Definér begrebet eudaimonia og sammenlign det med hedonistisk lykke, herunder hvordan de hver især bidrager til et godt liv.
  4. Forklar, hvad mindfulness er, hvordan det kan praktiseres, og hvilke positive effekter det har på en persons mentale velvære.

 

3.10. Meditation

  1. Hvad går meditation ud på?
  2. Hvilke fysiologiske reaktioner blev der målt i kroppen, når under Transcendental Meditation? Inddrag herunder figur 1.12.
  3. Hvilke neuroplastiske forandringer i hjernen har forskerne målt hos erfarne udøvere af meditation?

3.11. Biologisk køn og kønsforskelle

  1. Hvor stor en del af kromosomerne er forskellige hos mænd og kvinder?
  2. Hvad menes med, at nogle kønsforskelle er graduerede, mens andre er absolutte. Giv eksempler på de to forskellige typer.
  3. Hvad menes der med, at forskellen i selvværd hos mænd og kvinder kan beskrives ved to normalfordelingskurver, der blot er en smule forskudte? Inddrag herunder figur 3.13.
  4. Hvilken rolle spiller SRY-genet og TDF-proteinet for kønsdifferentieringen?
  5. Hvilken rolle spiller testosteron tilført rotteunger for udviklingen af den voksne rottes kønsadfærd? Inddrag herunder figur 3.14?
  6. På hvilken måde støtter binyrebark hyperplasi kvinders kønsadfærd? Hypotesen om, at fosteret påvirkes af testosteron er afgørende.
  7. Gør med udgangspunkt i casepersonen Brenda rede for falsificeringen af, at kønnet udelukkende er socialt indlært.
  8. Hvilke andre faktorer end kønsadfærden påvirkes af testosteronkoncentrationen i fosteret? Inddrag herunder figur 3.18.
  9. Hvilken rolle spiller kønshormonerne i puberteten?
  10. Inddrag figur 3.18 i en gennemgang af kønsdifferentieringen, herunder hormonernes rolle.
  11. Hvilken empiri er der for, at mænd og kvinders sexlyst er forskellig, og hvordan forklares disse forskelle ud fra et evolutionspsykologisk perspektiv?
  12. Hvilke forskelle er der for mænd og kvinder mht. valg af partner?
  13. Hvilke forskelle er der i kønskarakterer hos mænd og kvinder hos 90 % af befolkningen? Inddrag figur 3.16.
  14. Hvilke variationer findes der i kønskarakterer hos visse minoriteter. Inddrag figur 3.17.

3.12. Kønsidentitet og samfund

  1. Hvilken udvikling er der sket i familieformer siden 1960’erne?
  2. Hvad er kønsroller? Find eksempler på typiske ”mandejobs” og ”kvindejobs” og diskuter årsagerne til, hvorfor disse forskelle findes.
  3. Undersøg udviklingen for kvinders deltagelse i forskellige atletikdiscipliner som maratonløb og stangspring mv.
  4. Hvad menes der med, at køn er en kulturel konstruktion? Diskuter om påstanden er rigtig.
  5. På hvilken måde repræsenterer samfundssynet på køn et magtforhold?
  6. Diskutér, hvad formålet med seksuel aktivitet er biologisk og psykologisk.

3.13. Seksuelle minoriteter

  1. Hvad kendetegner en regnbuefamilie, og hvordan adskiller den sig fra traditionelle familietyper?
  2. Hvordan har samfundets syn på homoseksualitet udviklet sig gennem tiden, og hvilke psykologiske faktorer spiller en rolle i denne udvikling?
  3. Hvad er det binære kønssystem, og hvordan udfordrer transgender og non-binære personer dette system?
  4. Hvilken rolle spiller ”ladyboys” i den thailandske kultur, og hvordan kan det sammenlignes med synet på transgender personer i Vesten?
  5. Hvad står forkortelsen LGBTQIA2S+ for, og hvilke udfordringer står disse grupper overfor i det moderne samfund?
  6. Hvad er forskellen på at være gay, biseksuel og queer? Hvordan kan disse identiteter påvirke en persons psykologiske velbefindende?
  7. Hvad betyder begrebet "gender fluidity", og hvordan relaterer det sig til queer teori?
  8. Hvordan kan heteronormative diskurser påvirke oplevelsen af at være en intersex person?
  9. Hvilke særlige psykologiske og sociale udfordringer står aseksuelle personer overfor i et samfund præget af seksualisering?
  10. Hvad betyder det at være en two-spirit person, og hvordan adskiller denne identitet sig fra andre trans- og kønsidentiteter i det vestlige samfund?
  11. Gør rede for casepersonen Søren Pape Poulsens syn på valg af seksuel orientering og begrebet familie.
  12. Analysér, hvordan samfundets forventninger og normer om køn og seksualitet kan skabe pres på individer til at opføre sig i overensstemmelse med disse normer.
  13. Diskutér, hvordan Butlers teori kan bidrage til at nedbryde stereotyper og fremme en mere inkluderende forståelse af kønsdiversitet.
  14. Vurdér evidensen for Judith Butlers poststrukturalistiske tilgang til køn, idet du inddrager casen om Brenda samt Simon Baron-Cohens undersøgelser.

3.14. Senmodernitet spornoseksualitet

  1. Hvad karakteriserer den metroseksuelle mandetype?
  2. Hvad karakteriserer den spornoseksuelle mandetype?
  3. Vurdér, hvor udbredt spornoseksualitet er blandt unge danske mænd og kvinder (18-40 år)?
  4. Forklar de to nye trends body positivity og bekæmpelse af aldring ved ekstrem sund levevis. Find eksempler på disse trends.
  5. Diskutér, hvor grænsen går mellem sund træning og træningsafhængighed.
  6. Vurdér Karen Lise Mynsters udsagn. Har hun en pointe? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)