ARBEJDSSPØRGSMÅL - KAPITEL 4: SENMODERNITET, IDENTITET OG LIVSSTIL
4.1. Thomas Ziehe: den narcissistiske socialisationstype
- Hvordan beskriver Thomas Ziehe den narcissistiske socialisationstype, og hvilke karaktertræk er typiske for denne socialisationstype i det senmoderne samfund?
- Hvordan påvirker det senmoderne samfund unges identitetsdannelse ifølge Thomas Ziehe, og hvilke udfordringer møder de unge i denne proces?
- Hvad mener Ziehe med begrebet "ungdomsfokus", og hvordan manifesterer det sig i unges liv i dag?
- Diskutér sammenhængen mellem narcissisme og personlighed i det senmoderne samfund, som beskrevet af Ziehe. Hvordan påvirker narcissisme unges selvopfattelse og adfærd?
- Hvad forstår Ziehe ved "idealjeget", og hvilken rolle spiller dette begreb i unges stræben efter selvrealisering?
- Hvordan beskriver Ziehe identitetsdannelsen som et livslangt projekt, og hvilke faktorer bidrager til denne kontinuerlige proces?
- Hvad karakteriserer "projektmennesker" i det senmoderne samfund ifølge Ziehe, og hvordan adskiller de sig fra tidligere generationers tilgange til liv og karriere?
- Hvad betyder begrebet "zapperkultur" i Ziehes teori, og hvilke konsekvenser har denne kultur for unges koncentration og engagement?
- Forklar Ziehes begreb om "kulturel frisættelse" og diskuter, hvordan denne frisættelse påvirker individets frihed og ansvar.
- Definér Ziehes begreber "potensering", "ontologisering" og "subjektivisering". Hvordan spiller disse processer sammen i individets søgen efter mening og identitet i det senmoderne samfund?
4.2. Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet
- Hvordan beskriver Anthony Giddens adskillelsen af tid og rum i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser har denne adskillelse for individets oplevelse af verden?
- Hvad betyder det, at sociale relationer udlejres til abstrakte systemer ifølge Giddens? Diskutér hvordan dette påvirker individet.
- Hvordan beskriver Giddens udlejring af pleje og omsorg fra familien til velfærdsstaten? Diskuter de sociale og psykologiske konsekvenser af denne udvikling?
- Hvad mener Giddens med øget refleksivitet, og hvordan påvirker denne refleksivitet individet?
- Forklar begrebet ontologisk sikkerhed og diskuter, hvordan denne sikkerhed udfordres i det senmoderne samfund.
- Hvad forstår Giddens ved plastisk identitet, og hvordan adskiller denne type identitet sig fra tidligere forståelser af identitet?
- Hvad menes der med, at menneskets identitet kan forstås som en psykosocial konstruktion?
- Hvordan beskriver Giddens individets tilpasning til forskellige sociale arenaer, og hvad er udfordringerne ved denne tilpasning i det senmoderne samfund?
- Diskutér begrebet narrativ identitet ifølge Giddens, og hvordan denne form for identitet bidrager til individets selvforståelse og livsmening.
- Hvad mener Giddens med de store fortællingers kollaps, og hvordan påvirker dette individets evne til at skabe en sammenhængende identitet og livsfortælling?
- Hvordan beskriver Giddens individets behov for at skabe sin egen fortælling i det senmoderne samfund, og hvilke redskaber benytter individet i denne proces?
- Diskutér følgende: Kan vi egentligt vælge alting selv (arbejde, intelligens, seksualitet, hudfarve, vores kroppe)? Hvis man eksperimenterer med hudfarve, ligesom Michael Jackson, kan det så lykkes? Og er man nu nødvendigvis også alle de ting, man fortæller om sig selv?
- Sammenlign Thomas Ziehe og Anthony Giddens’ teorier i 3.1 og 3.2. Vurdér forskelle og ligheder.
4.3. Kenneth Gerken: Det multiple selv
- Forklar Kenneth Gerkens opgør med det stabile kerneselv.
- Hvad mener Kenneth Gerken med, at vi er ”sociale kamæleoner”?
- Forklar begrebet det multiple selv.
- Har du nogensinde selv oplevet at have en kamæleonidentitet?
4.4. Ulrick Beck og Renata Salecl
- Hvad er et risikosamfund? Giv eksempler på risici i det moderne danske samfund.
- Diskutér, hvilke psykologiske udfordringer der er ved at leve i et risikosamfund?
- Hvad mener Renata Salecl med begrebet "valgets tyranni", og hvordan påvirker det individets oplevelse af frihed og ansvar i det senmoderne samfund?
- Hvordan beskriver Salecl individets tendens til konstant at kalkulere fordele og ulemper ved forskellige valg, og hvilke psykologiske konsekvenser har denne tankegang?
- Hvilken rolle spiller strategisk tænkning og egoistisk kalkulation i individets beslutningsprocesser ifølge Salecl, og hvordan påvirker dette sociale relationer og samfundsmæssige værdier?
- Hvordan forklarer Salecl, at den konstante strøm af valg og kalkulationer fører til udmattelse? Hvilke konsekvenser har denne udmattelse for individets mentale sundhed og livskvalitet?
4.5. Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence
- Hvordan beskriver Rasmus Willig konkurrencen i vores samfund?
- Gør rede for, hvilke konsekvenser konkurrencesamfundet hårde krav har for individet ifølge Rasmus Willig.
4.6. Hartmut Rosa: Acceleration og resonans
- Forklar forskellen på acceleration af livets tempo og social acceleration.
- Har Hartmut Rosa ret i, at accelerationen af livets tempo egentlig fjerner os fra det liv, som vi gerne vil leve?
- Er det rigtigt, som Hartmut Rosa hævder, at mennesker i senmoderniteten føler, de mangler tid?
- Kunne bondekonen i 1910 ikke føle, at hun manglede tid, når hun både skulle malke, koge, sylte, bage og lave mad til familien?
- Er den øgede konkurrence med til at øge hastigheden og livets tempo?
- Diskutér fordele og ulemper ved øget konkurrence.
- Føler du selv, at du er tidspresset og er nødt til at have oaser af tidsrum?
4.7. Øget selvoptagethed
- Der er et stort behov for at være på. Hvordan mærker I selv denne tendens i jeres eget liv?
- Hvordan reflekterer den øgede produktion af selvbiografier i det senmoderne samfund individets selvoptagethed?
- Hvordan påvirker det senmoderne samfunds fokus på kroppen og selvbilledet individets selvopfattelse og mentale sundhed?
- Gør rede for casepersonen Stefans erfaringer med cutting.
- Forklar casepersonen Magnus’ syn på træning, muskler og træningsafhængighed.
- Hvilken rolle spiller øget selvoptagethed og samfundets idealer for kroppen i udviklingen af spiseforstyrrelser? Analyser de psykologiske og sociale faktorer, der bidrager til denne problematik.
- Hvordan påvirker stræben efter perfektion individets mentale sundhed og trivsel i det senmoderne samfund? Diskuter de udfordringer og psykologiske konsekvenser, der følger med denne stræben.
- Hvordan kan brugen af tatoveringer ses som udtryk for øget selvoptagethed i det senmoderne samfund?
4.8. Fokus på udveksling af information
- Diskutér, hvordan det påvirker individet at leve i et informationssamfund.
- Vurdér, hvordan det påvirker individet at leve i et overvågningssamfund.
4.9. Mediesocialisering
- Hvordan påvirker mediesocialisering unges selvopfattelse og adfærd i det senmoderne samfund?
- Hvilke sammenhænge har forskningen fundet mellem eksponering for vold i medierne og individets adfærd?
- Hvordan bidrager spredningen af fake news til øget selvoptagethed og misinformation i samfundet?
- Hvordan påvirker konstant online tilstedeværelse individets mentale sundhed og sociale relationer?
- Hvad er sammenhængen mellem hyppigt brug af selfies og selvmonitorering, og hvordan kan det påvirke individets selvbillede?
- Hvordan anvender individer impression management på sociale medier for at påvirke andres opfattelse af dem?
- Hvordan påvirker FOMO unges adfærd og beslutningstagning i det senmoderne samfund?
- Diskutér, hvordan konstant brug af digitale enheder og sociale medier kan forstyrre individets koncentration og produktivitet. Hvilke konsekvenser kan dette have for deres dagligdag og mentale sundhed?
- Analysér, hvordan firmaers businessstrategier på sociale medier udnytter individets behov for likes og bekræftelse. Hvilke etiske overvejelser bør disse firmaer tage hensyn til?
- Hvordan bidrager sociale medier til udviklingen af ekshibitionistiske og voyeuristiske tendenser i det senmoderne samfund? Diskuter de psykologiske konsekvenser af disse tendenser.
- Diskutér, hvordan medieafhængighed kan påvirke individets sociale liv og mentale sundhed. Hvordan kan man identificere og behandle medieafhængighed?
- Hvordan påvirker afhængigheden af likes på sociale medier individets selvværd og sociale sammenligning? Diskuter de potentielle langtidseffekter på individets psykiske velvære.
4.11. Stress
- Hvordan defineres stress?
- Hvad er kronisk stress, og hvordan adskiller det sig fra akut stress? Hvilke faktorer kan bidrage til udviklingen af kronisk stress?
- Hvad er coping, og hvilke typer copingstrategier findes der? Hvordan kan copingstrategier hjælpe med at reducere stress?
- Hvad forstås ved langvarig stress, og hvilke fysiske og psykiske symptomer kan det medføre?
- Hvad er arousal i forbindelse med stress, og hvordan kan for høje eller for lave arousalniveauer påvirke individets præstation og trivsel?
- Hvordan kan stress påvirke kognitive funktioner som hukommelse, opmærksomhed og problemløsningsevne?
- Hvad menes med psykisk kollaps som følge af stress, og hvilke tegn og symptomer kan indikere, at en person nærmer sig et psykisk kollaps?
- Hvordan kan forskellige livsstile og livsvalg bidrage til stress? Diskuter eksempler på livsstilsfaktorer, der kan reducere eller forværre stress.
- Hvad karakteriserer hensigtsmæssig coping i forhold til stress? Giv eksempler på copingstrategier.
4.12. Det biologiske perspektiv på stress
- Hvorfor har hvirveldyrene et frygtsystem – og hvad menes der med udtrykket „better worry than sorry“?
- Hvilken funktion har amygdala?
- Hvad er arousal – og hvilken del af hjernen styrer vores arousal-niveau?
- På hvilken måde er hypothalamus central for, hvordan kroppen reagerer under stigende arousal?
- Hvad er HPA-aksen, og hvilken rolle spiller den for udskillelsen af stresshormonet cortisol?
- Forklar figur 3.9 om arousal, krop og hjerne.
- Forklar hvordan Pandelappens normale kontrol af impulser fra de dybereliggende hjernestrukturers lider skade under stress, og hvordan det forklarer nogle af de ændringer i adfærd, man finder hos stressede personer. Inddrag figur 3.10.
- Ved stress skades hippocampus. Forklar hvordan det igangsætter en ond spiral.
4.13. PTSD
- Hvad er PTSD, og hvilke symptomer giver det?
- Hvilke årsager er der til PTSD?
- Hvorfor blev Steffen Jensen ramt af PTSD, og hvilke problemer gav det ham?
- Hvordan behandles PTSD?
4.14. Diagnosesamfund
- Hvilke årsager er der ifølge Rasmus Alenkær til ensomhed og nedbrudte fællesskaber i det senmoderne danske samfund?
- Hvad er ADHD – og hvor stor en stigning er der af tilfælde fra 2009 til 2019?
- Hvor stor er stigningen af psykiatriske diagnoser i samme periode?
- Gør rede for Svend Brinkmanns kritik af den psykiatriske diagnosticering.
- Diskutér, om vi er blevet et diagnosesamfund?