Forlaget Columbus

Psykologi - fra celle til selfie (2. udg.)

ARBEJDSSPØRGSMÅL - KAPITEL 6: SOCIALPSYKOLOGI

6.1 Social determinisme

  1. Hvordan defineres social mobilitet, og hvilke faktorer kan påvirke den?
  2. Hvad forstås ved begrebet social arv, og hvordan kan det påvirke en persons livsforløb? Giv eksempler på, hvordan social arv manifesterer sig i hverdagen?
  3. Hvordan beskriver Morten Ejrnæs begrebet chanceulighed, og hvilke konsekvenser har det for individet og samfundet?
  4. Hvad forstås ved ghettoisering, og hvilke sociale og psykologiske konsekvenser kan det have for de involverede individer, og hvordan kan ghettoisering påvirke en befolkningsgruppes sociale mobilitet?
  5. Gør rede for, hvordan casepersonen Siddiks blev mønsterbryder.
  6. Hvilke faktorer kan være med til at fremme eller hæmme social opdrift?
  7. Hvad er forskellen mellem social arv og psykosocial arv, og hvordan kan psykosocial arv påvirke individets udvikling og psykiske helbred?
  8. Hvad menes der med psykosociale belastninger? Diskutér eksempler på psykosociale belastninger og deres mulige konsekvenser.
  9. Hvordan kan negativ social arv påvirke et barns fremtidige muligheder og valg, og hvordan kan den negative sociale arv brydes?
  10. Hvordan kan sociale faktorer bidrage til udviklingen af psykiske sygdomme.
  11. Hvilke strategier og faktorer kan hjælpe individer med at bryde den sociale arv? Inddrag eksempler på individer eller initiativer, der har formået at bryde den sociale arv.
  12. Hvordan kan rollemodeller påvirke unges sociale og psykologiske udvikling? Diskutér betydningen af positive rollemodeller i forhold til at bryde den sociale arv.
  13. Diskutér Dorlings teori om sammenhængen mellem den sociale kløft og empati.
  14. Hvordan kan psykosociale belastninger påvirke individets sociale mobilitet?
  15. Sammenlign Morten Ejrnæs' og Danny Dorlings synspunkter på social mobilitet og chanceulighed. Diskutér, hvordan deres perspektiver kan bidrage til forståelsen af sociale problemstillinger i dagens samfund.
  16. Vurdér, om talen om social determinisme er ansvarsforflygtigelse.

6.2 Opdragelse og socialisering

  1. Hvordan defineres primær socialisering, og hvilken rolle spiller familien i denne proces? Giv eksempler på, hvordan primær socialisering påvirker børns tidlige udvikling.
  2. Hvad karakteriserer en svingdørsfamilie, og hvilke konsekvenser kan denne familietype have for børns socialisering og opdragelse?
  3. Gør rede for Diane Baumrinds fire opdragelsesstile.
  4. Diskutér de forskellige opdragelsesstile og deres potentielle indflydelse på børns adfærd og udvikling. Hvilken stil mener du er mest effektiv? Hvorfor?
  5. Hvordan adskiller sekundær socialisering sig fra primær socialisering, og hvilke institutioner er mest centrale i sekundær socialisering? Giv eksempler på, hvordan skoler og kammeratskabsgrupper påvirker børns udvikling.
  6. Hvad er dobbeltsocialisering, og hvordan kan børn opleve dobbeltsocialisering i deres dagligdag? Diskutér, hvordan dobbeltsocialisering kan påvirke børns identitetsdannelse og adfærd.
  7. Overvej, hvilke fordele og ulemper der er ved dobbeltsocialisering.
  8. Hvad indebærer resocialisering af kriminelle, og hvilke metoder bruges til at opnå dette? Diskutér effektiviteten af forskellige resocialiseringsprogrammer og udfordringerne ved at integrere tidligere kriminelle tilbage i samfundet.
  9. Sammenlign primær og sekundær socialisering. Hvordan kan konflikter mellem disse to former for socialisering påvirke en persons udvikling? Giv eksempler på, hvordan uoverensstemmelser mellem hjemmets og skolens værdier kan påvirke børn og unge.

6.3 Social kognition

  1. Hvad forstås ved social kognition, og hvordan påvirker det vores interaktioner med andre mennesker? Giv eksempler på, hvordan social kognition ses i hverdagen.
  2. Hvad er kognitive skemaer, og hvordan hjælper de os med at forstå og organisere information om verden? Diskutér, hvordan kognitive skemaer kan påvirke vores forventninger og adfærd i sociale situationer.
  3. Hvordan adskiller kollektive skemaer sig fra individuelle kognitive skemaer? Giv eksempler på kollektive skemaer og deres indflydelse på gruppeadfærd og sociale normer.
  4. Hvad er sociale normer, og hvordan dannes de? Diskutér, hvordan normer kan påvirke individers adfærd og sociale interaktioner.
  5. Hvad betyder det at være konform eller antikonform i en social kontekst? Diskutér de psykologiske mekanismer, der får mennesker til enten at tilpasse sig eller modsætte sig sociale normer.
  6. Hvad er sociale koder, og hvorfor er de vigtige i sociale interaktioner? Diskutér, hvordan forståelsen af sociale koder kan påvirke individers succes i forskellige sociale situationer.
  7. Hvad er sociale markører, og hvordan kan de bruges til at signalere identitet og gruppetilhørsforhold? Giv eksempler på forskellige typer af sociale markører.
  8. Hvad menes der med "cool by association," og hvordan kan dette fænomen påvirke individers sociale status og identitet? Diskutér eksempler fra populærkulturen eller hverdagslivet.
  9. Hvad er attribution? Diskutér, hvordan attribution kan påvirke vores opfattelse af andre menneskers adfærd.
  10. Hvad er identitetssignaler, og hvordan bruger mennesker dem til at kommunikere deres sociale identitet? Giv eksempler på identitetssignaler i forskellige kulturelle og sociale sammenhænge.
  11. Forklar, hvordan casepersonen Anne følte sig stemplet som dum og doven, fordi hun var arbejdsløs.
  12. Hvad er forskellen mellem stereotyper, fordomme og diskrimination? Diskutér, hvordan disse begreber er forbundne, og hvordan de kan påvirke individers adfærd. Giv eksempler på, hvordan stereotyper kan føre til fordomme og diskrimination.
  13. Forklar Rosenthal-effekten. Hvilken empiri bygger den på, og hvilken betydning har den for undervisning?
  14. Hvad er confirmation bias, og hvorfor betyder førstehåndsindtrykket meget for den fremtidige vurdering af en person?
  15. Forklar Harold Kelleys eksperiment.
  16. Giv eksempler på stigmatisering i dagens Danmark.

6.4 Kommunikation

  1. Forklar, hvilken indvirkning kropssproget har på kroppens hormonbalance ifølge Amy Cuddys tidlige eksperiment med kropspositurer. Inddrag figur 6.4.
  2. Forklar, hvilken indvirkning kropssproget har på adfærden ifølge Amy Cuddys senere eksperiment. Inddrag figur 6.5.

6.5 Spejlneuroner

  1. Forklar, hvad spejlneuroner er, og hvordan de blev opdaget af den italienske hjerneforsker Giocomo Rizzolatti i slutningen af 1980’erne ved forsøg med aber.
  2. Hvorfor kan der være en sammenhæng mellem spejlneuroner og social forståelse?
  3. Forklar, hvordan Giocomo Rizzolatti, med et forsøg i 2007, kunne påvise, at det var handlingers hensigt, der aktiverede spejlneuroner. Inddrag figur 6.6.
  4. Hvordan påviste en forskergruppe fra London i 2004 ved hjælp af hjerneskanning, at smerte spejles i kvinder hjerne, når deres kærester får elektrisk stød. Inddrag figur 6.6.

6.6 Gruppepsykologi

  1. Hvad er gruppepsykologi, og hvorfor er det vigtigt at studere gruppers dynamik og adfærd?
  2. Hvordan defineres en gruppe i psykologisk forstand, og hvilke karakteristika adskiller grupper fra simple samlinger af individer? Giv eksempler på forskellige typer af grupper.
  3. Hvad menes der med gruppeidentitet og gruppeklima? Diskutér, hvordan gruppeidentitet og gruppeklima kan påvirke medlemmernes følelser af tilhørsforhold og motivation.
  4. Hvordan udøver grupper social kontrol, og hvilke typer sanktioner kan anvendes for at opretholde gruppeadfærd? Diskutér eksempler på både formelle og uformelle sanktioner inden for grupper.
  5. Hvad er sociale roller, og hvordan påvirker de individers adfærd inden for grupper? Diskutér, hvordan rollekonflikter kan opstå, og hvordan de kan påvirke gruppedynamikken.
  6. Gør rede for Sherifs konflikteori.
  7. Hvad var formålet med Middle Grove- og Robbers Cave-forsøgene, og hvilke resultater blev fundet? Diskutér, hvordan disse forsøg bidrager til vores forståelse af gruppepsykologi og konflikt mellem grupper.
  8. Beskriv Robbers Cave-forsøget og dets design. Diskutér, hvilke konklusioner der kan drages om gruppeadfærd og dynamikken mellem grupper ud fra dette forsøg?
  9. Hvad er nogle af de væsentlige kritikpunkter af Robbers Cave-forsøget? Diskutér, hvordan etiske overvejelser og forskningsmetoder kan påvirke tolkningen af resultaterne.
  10. Hvad er konfliktteori inden for gruppepsykologi, og hvordan forklarer denne konflikter mellem grupper? Giv eksempler på, hvordan konfliktteori kan anvendes til at forstå aktuelle sociale konflikter.
  11. Hvad går Tajfel og Turners sociale identitetsteori ud på, og hvordan forklarer denne forholdet mellem grupper? Diskutér, hvordan identifikation med en gruppe kan påvirke individers holdninger og adfærd over for andre grupper.
  12. Hvordan kan forholdet mellem forskellige grupper påvirkes af faktorer som konkurrence, samarbejde og fordomme? Diskutér strategier, der kan fremme positive forhold mellem grupper.
  13. Hvad er hate speech, og hvordan kan det påvirke forholdet mellem grupper? Diskutér eksempler på hate speech og dets konsekvenser for både ofrene og samfundet som helhed.
  14. Hvad forstås ved deindividualisering, dehumanisering og dæmonisering inden for gruppepsykologi? Diskutér, hvordan disse processer kan føre til eskalering af konflikter og voldelige handlinger mellem grupper.

6.7 Goffman: Sociale roller og masker

  1. Hvad forstås ved begrebet facework ifølge Erving Goffman, og hvordan bruger individer facework til at opretholde sociale roller og undgå tab af ansigt? Diskutér eksempler på facework i hverdagslivet.
  2. Beskriv Goffmans sceneteori og dens centrale begreber. Hvordan kan vi bruge denne teori til at forstå individers adfærd i sociale interaktioner? Giv eksempler på, hvordan folk "optræder" i forskellige sociale situationer.
  3. Hvad menes der med frontstage og primær selviscenesættelsesform i Goffmans teori? Diskutér, hvordan mennesker bruger forskellige former for selviscenesættelse i offentlige versus private kontekster.
  4. Hvordan påvirker autenticitet og troværdighed en persons sociale roller og masker? Diskutér, hvordan individer balancerer mellem at være autentiske og at opretholde en troværdig facade i sociale interaktioner.
  5. Hvad menes der med backstage ifølge Goffman, og hvordan adskiller det sig fra frontstage? Diskutér, hvordan mennesker opfører sig anderledes, når de er "backstage" sammenlignet med "frontstage".
  6. Hvordan påvirker Goffmans begreber om frontstage og backstage vores forståelse af sociale roller og selviscenesættelse? Diskutér, hvordan disse begreber kan bruges til at analysere sociale medier og digital selviscenesættelse.

6.8 Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier

  1. Hvordan har elektroniske medier ændret forbindelsen mellem fysisk sted og sociale situationer ifølge Joshua Meyrowitz? Diskutér eksempler på, hvordan denne redefinering påvirker vores daglige interaktioner.
  2. Hvad mener Meyrowitz med, at elektroniske medier skaber en ny form for lighed? Diskutér, hvordan adgang til information og kommunikationsteknologi kan påvirke sociale hierarkier og magtstrukturer.
  3. Hvordan kan elektroniske medier transcendere de fysiske rammer for sociale interaktioner? Giv eksempler på situationer, hvor fysiske begrænsninger ikke længere spiller en rolle på grund af elektroniske medier.
  4. Hvordan beskriver Meyrowitz invasionen af intimsfæren gennem elektroniske medier? Diskutér, hvordan meget personlige opslag på sociale medier og reality-tv kan påvirke vores opfattelse af privatliv.
  5. Holder du af at se reality-tv? Hvorfor/hvorfor ikke?
  6. Forklar Meyrowitz begreb sidestage view og giv eksempler på dette.
  7. Hvad menes der med begrebet middlestage i Meyrowitz' teori, og hvordan relaterer det til mindre privatliv? Diskutér, hvordan reality-tv og sociale medier bidrager til denne nye mellemzone af offentlig og privat adfærd.
  8. Gør du noget for at beskytte dit privatliv imod uvedkommende?

6.9 Social konformitet

  1. Giv eksempler på, hvordan imitation påvirker mennesker adfærd. Inddrag herunder figur 6.7.
  2. Hvordan kan menneskets trang til at imitere udnyttes til at sælge mest muligt?
  3. Forklar, hvordan Salomon Aschs eksperiment med vurdering af længden af linjer påviste menneskers trang til konformitet. Inddrag figur 6.8.
  4. Hvilken indflydelse på konformiteten har størrelsen af gruppen, hhv. enigheden i gruppen blandt de andre ifølge Salomon Aschs eksperimenter. Inddrag figur 6.10 og 6.11.
  5. Hjerneforskere havde en hypotese om, at det var aktiviteten i gyrus cingularis (dACC,) der bevirkede konformitet. Hvordan blev denne hypotese bekræftet ved brug af hæmning med repetitiv transkraniel magnetisk stimulation (rTMS)?
  6. Giv eksempler på, at konformiteten er forskellig i forskellige kulturer.
  7. Hvad er social proof – og hvilken betydning har det i marketing?
  8. Gør rede for drabet på Kitte Genovese og tilskuernes manglende reaktion på drabet.
  9. Hvad viste forsøget med epileptikeren om tilskuereffekten og betydningen af antallet af gruppestørrelsen?
  10. Gør rede for den tragiske historie om Amanda Todd.
  11. Forklar begrebet pluralistisk ignorans. Inddrag figur 6.13.
  12. Hvad viste eksperimentet „den barmhjertige samaritaner“ om årsagerne til, at man ikke hjælper et nødlidende menneske? Inddrag figur 6.14.

6.10 Meninger, politik og socialpsykologi

  1. Et amerikansk forsøg har påvist, at vores politiske holdninger kan få os til at synes bedre om bestemte synspunkter, alene fordi de fremsættes af en politiker, vi har sympati for. Hvordan blev samme fænomen påvist ved et dansk forsøg med vælgere, der stemte på henholdsvis Dansk Folkeparti (DF) og Socialistisk Folkeparti (SF)?

6.11 Zimbardo, roller og magt

  1. Beskriv forløbet af Zimbardos fængselseksperiment. Hvordan blev deltagerne tildelt roller, og hvad var de vigtigste observationer i løbet af forsøget?
  2. Hvordan opstod og udviklede grupperne (fanger og vagter) sig i Zimbardos fængselseksperiment? Hvilke psykologiske mekanismer var på spil i gruppedannelsesprocessen?
  3. Hvordan udviklede magtforholdene sig under Zimbardos fængselseksperiment, og hvorfor blev magten autoritær? Diskutér eksempler på autoritær adfærd hos vagterne.
  4. Hvad var de vigtigste konklusioner fra Zimbardos fængselseksperiment? Hvordan bidrager disse konklusioner til vores forståelse af menneskelig adfærd under ekstreme forhold?
  5. Hvilken kritik er blevet rejst mod Zimbardos fængselseksperiment med hensyn til etik, metodologi og reliabilitet? Diskutér, hvordan disse kritikpunkter kan påvirke tolkningen af resultaterne.

6.12 Milgrams lydighedsforsøg

  1. Beskriv Milgrams lydighedsforsøg og dets forløb. Hvilke resultater fandt Milgram, og hvordan reagerede deltagerne på instruktionerne om at give stød?
  2. Hvad identificerede Milgram som de primære årsager til lydighed i hans forsøg? Diskutér, hvordan sociale og psykologiske faktorer bidrager til individers villighed til at adlyde autoriteter.
  3. Hvad er normalitetshypotesen, og hvordan relaterer den til resultaterne af både Zimbardos og Milgrams forsøg? Diskutér, hvordan disse eksperimenter udfordrer eller understøtter normalitetshypotesen om menneskelig adfærd.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)